راه و هدف در بخش مسکن گم شده است

گروه مسکن- سحرباباخانی: رییس مجلس در جمع تعدادی از اعضای کمیسیون عمران تاکید کرد: اولتیماتوم زمانی برای اجرای طرح جامع مسکن مشخص شود تا اگر اجرای این طرح بیش‌از این به تاخیر بیافتد، مجلس راسا ورود کرده و اجرای آن را برعهده بگیرد. علی لاریجانی با حضور در جلسه کمیسیون عمران، همچنین اوضاع مسکن و پیشرفت برخی برنامه‌ها همچون مسکن مهر را بررسی کرد. به گزارش دنیای اقتصاد در این جلسه تاخیر طولانی مدت در اجرای طرح جامع مسکن برای دومین بار طی یک‌سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت.

بعد از گذشت یک سال از اولین اولتیماتوم مجلس شورای اسلامی (در تاریخ ۷/۷/۸۷) دوشنبه گذشته دومین اولتیماتوم نیز در روزهای پایانی کار دولت نهم ابلاغ شد.

در جلسه‌ای که در تاریخ ۵/۵/۸۸ مابین اعضای کمیسیون عمران مجلس و علی لاریجانی، رییس مجلس برگزار شد، اعلام شد که به دلیل گذشت ۴ سال از ابلاغ طرح جامع و عدم اجرای آن در صورت عدم ناتوانی وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای این طرح کلیدی که نقش بسیار مهمی در حل معضلات مسکن خواهد داشت، مجلس نحوه پیشبرد آن را بر عهده خواهد گرفت، هرچند که این اقدام جزو وظایف اعضا و رییس مجلس شورای اسلامی نمی باشد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در توضیح جزئیات این جلسه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: هر میزان که ما در حوزه آب و فاضلاب و راه و حمل و نقل از برنامه‌ها جلو هستیم، در وزارت مسکن از اجرای طرح‌ها عقب افتاده‌ایم و دلیل این امر در یک ارزیابی کلی در جلسه یاد شده، عدم اجرای طرح جامع مسکن پس از ۴ سال و بی‌توجهی به اخطار دوباره پس از یک سال است و با توجه به اهمیت موضوع، آقای لاریجانی در این باره تاکید کرد که در صورت ادامه این روند مجلس به شکل مستقیم وارد عمل شده و اجرای این طرح را بر عهده می‌گیرد. وی با اشاره به اتمام زمان تعهد وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح جامع مسکن تاکید کرد: رکود مسکن و حتی اجرای طرح مسکن مهر به شکل زنجیرواری به طرح جامع وابسته و متصل هستند.

دید مثبت نسبت به طرح‌های دولتی از بین رفته است

لاهوتی چندان به طرح‌های دولتی خوش بین نیست و معتقد است که به جای دنباله روی از پیشرفت کند این طرح‌ها می‌توان از انبوه‌سازان برای تامین نیاز بازار مسکن استفاده کرد. وی در مستندات خود به غیر از مسکن مهر به طرح مسکن اجاره ای نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز ۹ سال به طول انجامید و در انتها نیز نتیجه بخش نبود و در این میان عدم اجرای طرح جامع نیز در حال حاضر بزرگ‌ترین نقص وزارت مسکن محسوب می‌شود، چرا که این امر سرمنشا بسیاری از مشکلات محسوب می‌شود.

راه و مسیر گم شده است

با استناد به گفته‌های مهرداد لاهوتی، در جلسه‌ای که ۵ مردادماه در مجلس تشکیل شد، علی لاریجانی، رییس مجلس در جمع نمایندگان کمیسیون عمران تاکید کرد که تا زمانی که طرح جامع مسکن اجرا نشود، کلیه بحث‌های مربوط به معضلات کنونی این حوزه بی فایده خواهد بود؛ چرا که در اصل مسیر و هدف گم شده است و مشکل اصلی قانون و سند چشم‌انداز نیست بلکه طرح لازم‌الاجرایی است که اجرا نشده است.