وعده‌هایی برای بازار مسکن

سعیدی‌کیا دیروز در مراسمی با حضور هاشمی‌ثمره، وزارت مسکن را تحویل نیکزاد داد - عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا

وزیر جدید: مسکن را از رکود خارج می‌کنم علی نیکزاد در روز معارفه‌اش مطرح کرد

وعده خروج از رکود مسکن

توصیه رییس دولت دهم به وزیر مسکن: روی برنامه‌های مسکن کار کنید، جلو ببرید، بعد آنها را رسانه‌ای کنید

اولین برنامه دولت دهم: استفاده از توان فنی و مالی انبوه‌سازان برای تامین مسکن

نیکزاد: نباید در تاریخ ثبت شود ما انبوه‌ساز داشتیم و نتوانستیم مشکل مسکن را حل کنیم

معاون ارشد سعیدی‌کیا: طی ۴ سال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در کشور ساخته شد

فرید قدیری

تودیع و معارفه وزیر مسکن روز گذشته توسط دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد انجام شد، اما این آمد و رفت در وزارت مسکن با یک توصیه رییس‌جمهور نیز همراه بود تا برای علی نیکزاد وزیر جدید مسجل شود رییس‌جمهور همچنان مصمم به حل مشکلات بخش مسکن است.

مجتبی ثمره هاشمی در این مراسم با بیان اینکه روز قبل از مراسم از رییس‌جمهور درباره خواسته‌هایش از وزیر مسکن پرسیده و اینکه اگر پیامی دارد بگوید تا او آن را منتقل کند، گفت: رییس‌جمهور توصیه کردند باید مسوولان بخش مسکن اول کار کنند و برنامه‌ها را جلو ببرند، بعدا آنها را رسانه‌ای کنند.

دستیار ارشد در توضیح این توصیه و پیام محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: «بحث مسکن به‌واسطه اینکه سهم زیادی را در سبد هزینه خانوار به خود اختصاص می‌دهد، مسائل رسانه‌ای بسیار روی آن تاثیرگذار است و نحوه اطلاع‌رسانی در این بخش می‌تواند در قیمت مسکن در کل کشور موثر باشد؛ به طوری‌که اگر این اطلاع‌رسانی عالمانه نباشد تلاطم در بازار ایجاد می‌کند». اما به عمل رساندن برنامه‌ها قبل‌از تبلیغات رسانه‌ای یعنی همان اتفاقی که در طرح ملی مسکن مهر افتاد و باعث شد انتظارها از این طرح بالا رود، تنها خواسته رییس دولت از وزیر مسکن نیست. مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر مسکن، حل مشکلات موجود در این بخش را اولویت برنامه‌های دولت دهم عنوان کرد و گفت: عدالت یعنی اینکه نباید استعداد‌ها و منابع موجود در کشور معطل بماند، در حالی که مردم به آنها نیاز دارند. مسکن نیز امروز یکی از مسائل مهمی است که متاسفانه نتوانستیم از استعداد‌ها و منابع موجود در اختیار این بخش، برای حل مشکلات مسکن مردم به نحو مطلوب استفاده کنیم. وی افزود: می‌توانستیم در این مدت کارهایی انجام دهیم که قیمت مسکن مدام بالا و پایین نرود.مشاور ارشد رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مسکن واقعا از دغدغه‌های ملی است، گفت: همکاری تمام و کمال هیات دولت با وزیر مسکن برای تصویب و چکش‌کاری هر آنچه در قالب برنامه و لایحه در این ۴ سال ارائه شده و تلاش برای تامین مالی طرح‌ها، بی‌جهت نبوده است. ما اگر بتوانیم مشکلات مسکن را حل کنیم هرچند سال یکبار برای مردم مزاحمت از باب قیمت مسکن یا مسائلی از این دست درست نخواهد شد.

ثمره هاشمی که دیروز به نیابت از طرف رییس‌جمهور مامور انتقال پست وزارت مسکن از محمد سعیدی‌کیا به علی نیکزاد شده بود، درباره مسکن مهر نیز مطالبی را بیان کرد تا کسی حتی فکر تغییر یا متوقف ساختن این پروژه ملی را نداشته باشد: «حذف قیمت زمین از ساخت مسکن که در دولت نهم توسط یکی از کارشناسان خبره وزارت مسکن مطرح شد تجربه موفقی بود که باعث شد تا حدی قیمت مسکن کاهش پیدا کند و مردم هم امیدوار شوند. در برخی استان‌ها اطلاع داریم کار ساخت مسکن مهر خوب پیش‌رفته است، اما در برخی مناطق نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود. باید بر روی تعاونی‌های مسکن نگاه دیگری شود تا گره کار باز شود.» دستیار ارشد رییس‌جمهور خطاب به وزیر مسکن گفت: بخش خصوصی فعال در مسکن نباید مورد غفلت قرارگیرد. این گروه خیلی می‌توانند در پیشبرد برنامه‌ها موثر واقع شوند و باید با آنها همکاری شود.

اولین وعده وزیر

از امروز همه فعالان بخش مسکن و مردمی که در ۴ سال گذشته خواستند صاحب‌خانه شوند، اما شتاب رشد قیمت در بازار مسکن به آنها اجازه استفاده از حق طبیعی‌شان را نداد، منتظرند ببینند علی نیکزاد، وزیر جدید مسکن چه برنامه‌هایی برای این بخش مهم از اقتصاد کشور دارد.

نیکزاد دیروز در پایان مراسم معارفه‌اش با اصرار خبرنگار دنیای اقتصاد، به بخشی از این انتظار، پاسخ داد. وزیر مسکن کابینه دهم که به گفته خودش بعد از ۵ سال دوری از خانواده وزارت مسکن دوباره به جمع آنها برگشته، صبح دیروز قبل‌از بدرقه محمد سعیدی‌کیا از ساختمان وزارتخانه، وعده داد مسکن به زودی از رکود خارج می‌شود.

برنامه اول وزیر مسکن در این ارتباط، استفاده بیشتر از توان فنی و مالی انبوه‌سازان برای تامین مسکن زوج‌های جوان و گروه‌های کم‌درآمد خواهد بود که قرار است با استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی محقق شود.

نیکزاد در این باره گفت: نباید در تاریخ ثبت شود که ما انبوه‌ساز داشتیم، اما نتوانستیم مشکل مسکن مردم را حل کنیم. علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت دهم، قصد دارد سرعت کند مسکن مهر را به کمک انبوه‌سازان زیاد کند تا از این طریق بازار ساخت‌و‌ساز نیز رونق بگیرد.

او از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان بخش مسکن خواست هر گونه طرح، پیشنهاد یا انتقادی به برنامه‌ها دارند به وزارت مسکن منتقل کنند تا اجرای آنها در دستور کار قرار گیرد.

رشد ۲۵۳‌درصدی سرمایه‌گذاری

به گزارش دنیای اقتصاد مهندس منوچهر خواجه دلویی که در ۴ سال اخیر در مقام معاون ارشد محمد سعیدی‌کیا، به نوعی سخنگوی وزارت مسکن در توضیح برنامه‌ها و طرح‌هایی نظیر مسکن مهر بوده، در مراسم دیروز از ساخت ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد مسکونی در کل کشور طی ۴ سال فعالیت دولت نهم خبر داد و گفت: در این مدت ۷۲۰‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مسکن انجام شده که ۱۸۷‌درصد از اهداف برنامه چهارم را محقق کرده و ۲۵۳‌درصد نسبت به دوره مشابه ۴ سال قبل از فعالیت دولت نهم رشد داشته است.

به آنها راست بگوییم

وداع محمد سعیدی‌کیا با وزارت مسکن دیروز همراه شد با یک متن دو صفحه‌ای که با دست‌خط او در اختیار میهمانان مراسم قرار گرفت: «حدود ۴ سال قبل با تقدیر الهی مقرر شد که در وزارت مسکن و شهرسازی برای خدمت به مردم عزیز کشور و میهن اسلامی همکار شما شوم. همان‌روز معلوم بود که روز رفتن فرا می‌رسد و باید طوری برنامه‌ریزی و کار می‌کردم که امروز را ببینم.»

در ادامه این متن با اشاره به اینکه به آنها راست بگوییم، آمده است: «و این نبود جز اینکه شما به مردم اعتماد کردید و هر کس به مردم اعتماد کند مردم به او اعتماد می‌کنند». در پایان دست‌نوشته سعیدی‌کیا قید شده است: «گذشتگان هم با حسن نیت تلاش کردند هر یک با سیاست‌ها و روش‌هایی که پسندیده‌ می‌دانستند، هر چند میزان صحت و اثربخشی این سیاست‌ها و روش‌ها متفاوت بوده است....»

حاشیه‌های تحویل وزارت به نیکزاد

حضور پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم در مراسم تودیع و معارفه وزیر مسکن را باید از آن حاشیه‌های قابل‌پیگیری مراسم دیروز دانست؛ اما دعوت بخش خصوصی حاضر در مراسم از محمد سعیدی‌کیا برای فعالیت در شرکت‌های ساختمانی نیز از حاشیه اول قابل پیگیرتر است. تعدادی از انبوه‌سازان دیروز در پایان مراسم از سعیدی‌کیا پرسیدند می‌خواهد در دولت بماند یا نه؟ و بعد از طرح این پرسش بلافاصله از او برای فعالیت در بخش خصوصی دعوت می‌کردند.

یافتن جای پارک خودرو در جلوی ساختمان وزارت مسکن و جای نشستن در سالن برگزاری مراسم نیز به یکی دیگر از حاشیه‌های مراسم دیروز تبدیل شده بود. حضار از خودشان سوال می‌کردند آیا در وزارت مسکن هم باید معضل جای نشستن داشت؟

دنیای اقتصاد را هر روز می‌خوانم

علی نیکزاد وزیر مسکن دیروز به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: این روزنامه را هر روز می‌خوانم. او در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» درباره برنامه‌هایش گفت: شما که برنامه‌های من را چاپ کردید و ۱۰ بار هم نقد کردید پس چرا دوباره می‌پرسید؟

درخواست دختربچه از سعیدی‌کیا

بعد از پایان سخنرانی وزیر مسکن دولت نهم، فیلم کوتاهی پخش شد که در آن گوشه‌هایی از حضور محمد‌سعیدی‌کیا نزد مقامات ارشد نظام به تصویر کشیده شده بود.

در یکی از سکانس‌های فیلم یک دختر بچه در یکی از سفرهای استانی هیات دولت به سعیدی‌کیا می‌گوید: ما خانه نداریم به ما خانه بدهید و از سعیدی‌کیا پاسخ می‌شنود: در مسکن مهر ثبت‌نام کنید حتما صاحبخانه می‌شوید.

آهنگ پس‌زمینه فیلم سعیدی‌کیا شعری بود که در قسمتی از آن گفته می‌شد: «ما برای اینکه خاک ایران، خانه خوبان شود رنج بسیار برده‌ایم.»

عکس: نگار متین‌نیا