مهدیس فرقانی
در مناطق شمالی تهران ساختمان‌هایی وجود دارد که به واسطه نام سازنده و آرشیتکت، مشهور شده‌اند. این ساختمان‌ها گویا مشکل فروش ندارند و در مقطع گودبرداری به راحتی فروش می‌روند.

گفته می‌شود خریداران این تیپ ساختمان‌ها بدون بازدید از داخل واحد‌ها و فقط به اعتبار سازنده، آنها را خریداری می‌کنند.
سازنده‌های مشهور این نوع ساختمان‌ها را عین هم ساخته و تحویل بازار می‌دهند و کوچک‌ترین تفاوتی در آنها بایکدیگر وجود ندارد.
ویژگی مهم ساختمان‌هایی که سازنده‌های نام‌آشنا آنها را بنا می‌کنند و به اسم ساختمان‌های مارک‌دار در بین بنگاه‌های مسکن مشهور است، سرعت ساخت است. به طوری که عملیات ساخت آنها در سه شیفت کاری اجرا می‌شود.
برخی مشاوران املاک می‌گویند ساختمان‌های سرشناس معمولا گران‌تر از ساختمان‌های معمولی فروخته می‌شوند. ضمن‌اینکه خریداران این نوع ساختمان‌ها زیاد برای تخفیف تلاش نمی‌کنند.
برخی از سازنده‌ها در بازار مسکن مناطق مختلف تهران به علت یک‌سری از ویژگی‌ها و تجهیزات خاصی که در ساختمان‌های مسکونی خود به کار می‌برند، سبب می‌شود تا این آپارتمان‌ها یا برج‌ها مارکدار محسوب شوند‌.
اما سوالی که به وجود می‌آید، این است که ویژگی این سازه‌ها چه چیزی می‌تواند باشد؟
برخی از مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش می‌گویند: معروفیت این نوع سازه‌ها به نام آرشیتکت پروژه مربوطه برمی‌گردد؛ چراکه اکثر افرادی که سازه‌های مارکدار تحویل بازار مسکن می‌دهند، کسانی هستند که به تعهدات خود در امر ساختمان سازی به خوبی عمل می‌کنند و از بهترین مصالح با عالی‌ترین کیفیت جهت ساخت سازه استفاده می‌کنند و یکی از مهمترین کارهایی که انجام می‌دهند، مشارکت با آرشیتکت‌های بنام و معروفی است که کوچک‌ترین خطا و اشتباهی را در حرفه خود انجام نمی‌دهند و در آخر در تابلوی شناسه پروژه خود با ذکر کردن نام این آرشیتکت‌ها سعی بر جلب مشتری دارند و گاهی اوقات هم سازه‌ها با نام این آرشیتکت‌ها نام‌گذاری می‌شوند‌. در این مواقع فردی که این شرایط را فراهم می‌کند، بیشتر نقش مدیریت بر نحوه اجرای ساخت یا بهتر است گفته شود که بیشتر تزریق پول را بر عهده دارد، زیرا یکی از ویژگی‌های اصلی تمامی‌این سازنده‌ها قدرت مالی بسیار خوب است؛ چراکه همین دلیل‌، علتی برای برتری داشتن این نوع سازه نسبت به سازه سازنده‌های معمولی است‌.
یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های دقیقی که برخی از سازنده‌های بنام در برنامه ساخت خود اجرا می‌کنند، این است که ۲۴ ساعته کارگران و خدمات ساختمانی در این سازه‌ها فعالیت می‌کنند‌.
به طور واضح تر و برای مثال باید گفت یکی از سازنده‌های بنام 24ساعت شبانه روز را به سه قسمت کاری تقسیم کرده است، به نحوی که از 8 صبح تا 4 بعدازظهر و از 4 بعدازظهر تا 12 شب و از 12 شب تا 8 صبح سه گروه شبانه روز کار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا سرعت ساخت و زمان تحویل واحد چند برابر سازه‌های معمول دیگر صورت بگیرد که این روش یک عامل موفقیت برای سازنده‌های خوش نام محسوب می‌شود.
برخی دیگر از سازنده‌های بنام به طور کلی سازه‌های استاندارد و با کیفیت تحویل خریداران می‌دهند، اما گاهی با پیاده کردن یک طرح همیشگی در تمامی‌کارهای خود باعث معروفیت بیشتر می‌شوند؛ برای مثال در بازار سازه‌های مارکدار یکی از سازنده‌ها سالن‌های ورودی (لابی) با طراحی بسیار زیبا برای مجتمع‌های خود در نظر می‌گیرد که همین مساله سبب شده تا این سازنده علاوه بر دیگر امتیازات مثبت‌، امتیاز دیگری را در عرصه سازه‌های مارکدار دریافت کند‌.
اما نرخی که این سازنده‌ها برای سازه‌های خود در نظر می‌گیرند، بالاتر از قیمتی است که سازنده‌های معمول در همان محله‌ها برای واحدهای خود در نظر می‌گیرند‌؛ برای مثال شاید هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان معمولی برای یک سازنده 2‌‌میلیون تومان تمام شود و فرد سازنده متری 3‌‌میلیون تومان به مشتری عرضه کند، اما اگر قیمت متری واحدهای مارکدار برای سازنده 2‌‌میلیون تومان تمام شود، سازنده آن را با قیمتی 2‌برابر شاید هم بیش از 2برابر برای فروش اعلام کند‌.