برنامه وزیر مسکن برای مصالح ساختمانی

تشدید برخورد با تولید کنندگان غیر استاندارد

گروه مسکن- وزیر مسکن در جمع تولیدکنندگان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی، با تاکید بر کنترل کیفی بازار مصالح در آینده نزدیک از پیگیری جدی برای اجرای آیین‌نامه اجرایی استفاده از مصالح و فرآورده‌های ساختمانی استاندارد خبر داد.

علی نیکزاد که پس‌از انبوه‌سازان، این بار با پیشکسوتان صنعت بتن نشست برگزار کرده، در جمع آنها تاکید کرد: از تولیدکنندگان مصالح با کیفیت در مقابل تولیدات غیراستاندارد حمایت می‌کند.

علی اصغر کیهانی تولیدکننده بتن که در این نشست حضور داشته، به دنیای اقتصاد گفت: ما از وزیر مسکن خواستار اجرای آیین‌نامه‌ای که باید از سال‌ها پیش در دستور کار قرار می‌گرفت شدیم و وزیر نیز در مقابل قول مساعد برای این موضوع را داد.

مدیرعامل شرکت ایران فریمکو، افزود: آیین‌نامه استانداردسازی مصالح ساختمانی از سال ۸۶ تاکنون با تاخیر در اجرا روبه‌رو شده است.

کیهانی تصریح کرد: آقای نیکزاد با اطلاع از این قضیه، قول مساعد دادند این آیین‌نامه را هرچه سریع‌تر به اجرا در بیاورند.

مدیرعامل ایران‌ فریمکو و پارس‌ لانه در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به وعده وزیر سابق مسکن (محمد سعیدی‌کیا) در روز معارفه‌اش در ۴ سال پیش اشاره کرد و گفت: آن زمان آقای وزیر در مجلس قول دادند یا ساختمانی ساخته نشود یا مقاوم و استاندارد ساخته شود، اما به نظر نتوانستند به این وعده عمل کنند.

این فعال ساختمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر وزیر مسکن و شهرسازی در پیگیری اجرای آیین‌نامه مصالح ساختمانی استاندارد ساختمانی قول حمایت همه جانبه و همکاری در این زمینه را دادند، گفت: به دنبال این موضوع مقرر شد شهرداری از این پس برای ساختمان‌هایی که از مصالح ساختمانی استاندارد در آنها استفاده نشده، پایان کار صادر نکند و به دنبال اجرای این قانون واحد‌های غیر‌استاندارد فعال در بازار که در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵‌درصد واحدهای تولیدی را در بر می‌گیرند نیز از چرخه تولید خارج شوند.

کیهانی در ادامه یادآور شد: سال گذشته مهدی پورهاشم رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران طی نامه‌ای بر الزام اجرای این آیین‌نامه تاکید کرده بود.

تغییر بخشی از آیین‌نامه استاندارد مصالح

تغییر بخشی از آیین‌نامه اجرایی مصالح ساختمانی استاندارد یکی دیگر از مسائل مطرح شده توسط هرمز فامیلی، استاد دانشگاه و عضو علمی انجمن بتن ایران در نشست صمیمانه با وزیر مسکن و شهرسازی بود.

فامیلی درباره این موضوع به دنیای اقتصاد توضیح داد: در کنار درخواست الزام استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد اعضای انجمن بتن از علی نیکزاد خواستند که بخشی از آیین‌نامه اجرایی مصالح ساختمانی را در ارتباط با مقاومت و عمر بتن (به عنوان پر مصرف‌ترین مصالح ساختمانی) تغییر دهد؛ چراکه عمر و مقاومت بتن متناسب با شرایط محیطی متغیر است و نمی‌توان بتن ساخته شده در یک منطقه بخصوص را در سایر مناطق به کار برد.

وی در ادامه از تایید این پیشنهاد توسط وزیر مسکن خبر داد و گفت: علی نیکزاد وعده داد که این پیشنهاد را در شورای‌عالی فنی مطرح و آن را پیگیری کند تا از این طریق از تخریب، ضرر، اسراف و حوادث ناشی از استفاده بتن نامناسب در سازه‌های مختلف جلوگیری شود. با استناد به گفته‌های هرمز فامیلی، علی نیکزاد، به اعضای انجمن بتن وعده داد که افزایش واحد‌های درسی در زمینه علم بتن را به وزیر علوم پیشنهاد داده و این مساله را با حساسیت‌های لازم دنبال کند.