6 گلو‌گاه مسکن ‌مهر باز شد

پروژه‌های در حال ساخت مسکن مهر- استان چهارمحال و بختیاری

علی نیکزاد: چراغ مسکن مهر را روشن می‌کنم

تعیین جدول زمانی برای تکمیل مسکن مهر

وزیر مسکن هر هفته در یک استان. فرید قدیری

راستی‌آزمایی از گزارش‌هایی که مسوولان استانی درباره پیشرفت مسکن مهر به وزارت مسکن ارسال کرده‌اند، در دستور کار وزیر مسکن قرار گرفت، به‌طوری‌که تاکنون سازنده‌های بیش‌از ۳هزار واحد مسکونی مهر در ۴ استان کشور موفق شده‌اند وزیر مسکن را در محل پروژه ملاقات کرده و مشکلاتشان را از نزدیک با وی در میان بگذارند. نتایج اولیه از سفرهای استانی وزیر مسکن اکنون باعث شده ۶ گلوگاه بزرگ در مسکن مهر باز شود.دو هدف در سیاست جدید دنبال می‌شود که اولی عارضه‌یابی واقعی توسط مسوول ارشد مسکن مهر (شخص وزیر)، از طریق ارتباط مستقیم با اعضای تعاونی‌ها در محل پروژه است و دومی گوشزد به مسوولان استان نسبت به مسوولیت سنگینی که در مقابل بزرگترین طرح ملی دارند و باید آن را انجام دهند.

علی نیکزاد وزیر مسکن در سه هفته اخیر از پروژ‌‌ه‌های در حال ساخت مسکن مهر در ۴ استان بازدید کرد و بعد از شناسایی مشکلات تعاونی‌ها و طرح آنها در شورای تامین مسکن استان، توانست موانع عمده در مسیر ساخت مسکن مهر را رفع کند. به‌طوری‌که در حال حاضر شهرداری‌ها مجاب شده‌اند طبق مصوبه هیات دولت، به پروژه‌های مسکن مهر تا سقف ۱۸۰درصد تراکم رایگان ارائه دهند، عوارض ساخت را حداکثر متری ۱۰هزار تومان تعیین و دریافت کنند، نظام مهندسی برای نظارت در این پروژه‌ها باید حداکثر متری ۳هزار تومان دریافت کند، بانک‌ مسکن از محل خط اعتباری ۳هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومانی بدون فوت وقت وام‌ها را در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد، در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر سازمان مسکن استان باید زمین‌های ۹۹ ساله را در قطعات ۱۵ متری برای ساخت ۲ تا ۳ طبقه به متقاضیان اختصاص دهد و بالاخره اینکه سازمان مسکن استان‌ها تا حد امکان زمین‌های نزدیک به شهر را برای مسکن مهر اختصاص دهند تا هزینه آماده‌سازی زمین‌ها کاهش پیدا کند.

طرح تقویت نظارت استانداران

خبرنگار دنیای‌اقتصاد پنج‌شنبه گذشته در جریان سفر وزیر مسکن به استان چهارمحال و بختیاری از علی نیکزاد درباره گلوگاه‌های رفع شده پرسید که در جواب شنید: پیگیری ویژه وزارت مسکن در استان‌ها از طریق شخص استاندار و همچنین مسوولان سازمان‌های مسکن باعث می‌شود کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی برای همراهی با تعاونی‌ها و ارائه خدمات ویژه‌ای که دولت برای مسکن مهر تعیین کرده بسیج شوند.

وزیر مسکن در پایان هر سفر، برای شورای تامین مسکن استان جدول زمان‌بندی تکمیل مسکن مهر تعیین می‌کند، به‌طوری‌که پنج‌شنبه شب، بعد از بازدید روزانه از پروژه‌های ساختمانی در شهرهای استان چهارمحال و بختیاری مصوب کرد تا نیمه بهمن‌ماه امسال، ۴۰۰ واحد مسکونی مهر در این استان تحویل متقاضیان شود.نیکزاد برنامه‌ریزی کرده مسوولان استانی را موظف کند تا پایان امسال نزدیک به ۵۰هزار واحد مسکونی مهر تحویل شود.سهم هرکدام از استان‌ها در جریان سفرها و بسته به میزان پیشرفتی که تاکنون داشته‌اند مشخص و ابلاغ می‌شود.به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در استان چهار محال و بختیاری، رییس سازمان مسکن استان موظف شد در هر کدام از شهرهای تابعه، نمایندگی سازمان را با حداکثر ۴ نفر تاسیس کند تا تعاونی‌ها بتوانند بلافاصله گیرها را به نماینده وزارت مسکن منعکس کنند.در این استان ۱۱هزار و ۴۰۰ نفر متقاضی مسکن مهر وجود دارد که در حال حاضر برای همه آنها زمین تامین شده و اسکلت بیش از ۹۰درصد از این پروژه‌‌ها، زده شده است.در شهر لردگان تامین مسکن مهر برای ۶۰۰ خانوار پیش‌بینی شده که از این رقم، ۱۱۷ واحد مسکونی مهر مراحل پایانی ساخت را پشت‌سر می‌گذارد. در این پروژه افراد با حداکثر ۵ تا ۸‌میلیون تومان آورده نقدی مشارکت کرده‌اند.

شوخی با مسکن مهر؟

یکی از افرادی که موفق شد با علی نیکزاد وزیر مسکن در استان چهارمحال بختیاری صحبت کند تقاضای اختصاص وام مسکن مهر معادل ۱۰۰درصد هزینه ساخت را داشت. وزیر در پاسخ به او گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند مسکن مهر رایگان تمام می‌شود، بیشتر به یک شوخی شباهت دارد تا واقعیت. وزیر مسکن تصریح کرد: افراد حدود ۸‌میلیون تومان برای این پروژه در نظر بگیرند که در مراحل مختلف ساخت باید به سازنده پرداخت کنند.گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد که وزیر مسکن را در سفر پنج‌شنبه‌اش به استان چهارمحال و بختیاری همراهی می‌کرد، حاکی است: بازدید ۱۰‌ساعته وزیر و هیات همراه از پروژه‌های ۹۹ ساله در شهرهای لردگان، بروجن و شهرکرد باعث شد تقریبا همه موانع از طریق تصمیم‌گیری در شورای تامین مسکن استان مرتفع شود.وزیر مسکن پنج‌شنبه‌شب در جلسه شورای تامین مسکن استان که با حضور کلیه مسوولان ارشد استان برگزار شد، گفت: وزارت مسکن مصمم است چراغ مسکن مهر را در همه شهرها روشن کند و تا روشنایی کامل آن دست از تلاش بر نمی‌دارد.وی با بیان اینکه برای مسکن مهر اگر حتی یکی از دستگاه‌های به ظاهر غیرمرتبط همکاری نکند، دولت موفق نمی‌شود گفت: از همه توانایی‌های موجود برای باز کردن گیرهای مسکن مهر استفاده می‌کنیم. به شرطی که همه دستگاه‌ها با استاندار همکاری کنند.وزیر مسکن تصریح کرد: دولت نظرش این است که قیمت زمین و مسکن نباید بالا برود، اما چرخ مسکن باید بچرخد و ساخت و ساز رونق بگیرد تا چرخ صنایع و تولید نیز حرکت کند.از جمله مصوبات سفر وزیر مسکن به استان چهارمحال و بختیاری سرعت بخشیدن به تامین مسکن در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت بود که در این راستا مقرر شد در این شهرها زمین در قطعات ۱۵۰ متر مربعی برای ساخت ۲ تا ۳ طبقه به افراد داده شود و برای هر طبقه نیز ۱۵‌میلیون تومان وام ساخت در اختیارشان قرار گیرد.همچنین نماینده انبوه‌سازان استان در این جلسه با ارائه گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۰۰۰ واحد ساخته‌ شده در شهرها وجود دارد که هنوز فروش نرفته است. برای این واحدها وزیر مسکن سازمان مسکن استان را موظف کرد از طریق تهاتر زمین و تعیین قیمت فروش مقدمات تبدیل آنها به مسکن مهر را فراهم کند.

اعتراض تعاونی‌ها به وعده‌ صندوق تعاون

در این سفر برخی از اعضای تعاونی‌های مسکن تصور می‌کردند وزیر تعاون به شهرشان سفر کرده! و به محض حضور نیکزاد پای پروژه‌هایشان، درباره صندوق تعاون می‌گفتند. آنها اعلام کردند چندین ماه است ۲‌میلیون تومان در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند، به امید اینکه ۵‌میلیون تومان وام بگیرند، اما هنوز وامی پرداخت نشده است.وزیر مسکن بعد از شنیدن گلایه‌های متعدد تعاونی‌های مسکن نسبت به وعده‌هایی که از طرف صندوق تعاون به آنها داده شده، به آنها گفت: با پیگیری‌هایی که انجام داده مشخص شده صندوق تعاون در حال حاضر توان پرداخت وام‌ها را ندارد، اما مقرر شده اصل پول به همراه سود آن به افراد بازگردانده شود.

آب و برق سریع تامین شود

برخی از تعاونی‌های مسکن نیز از اینکه هنوز آب و برق سراسری برای پروژه‌هایشان تامین نشده از وزیر سوال کردند که برای این منظور وزیر مسکن در جلسه استانداری بر پیگیری مسوولان آب و فاضلاب تاکید کرد.

گوش شنوا پیدا شد

یکی از اهالی شهر لردگان بعد از اینکه توانست درباره مشکل مسکن خود با وزیر مسکن از نزدیک گفت‌وگو و دستور وزیر را برای پیگیری موضوع به‌صورت کتبی دریافت کند خطاب به وزیر گفت: بالاخره یکی پیدا شد به حرف ما گوش بدهد و بعد از شنیدن نسبت به آن واکنش نشان دهد.