تبدیل سریع ساختمان‌های نیمه‌کاره به مسکن

مسیر میان‌بر برای دریافت مجوز فروش واحدهای در حال ساخت

گروه مسکن- سحر باباخانی: براساس طرحی که هم‌اکنون در شهرداری تهران به اجرا گذاشته شده، پایان کار ساختمانی از این به بعد بدون عبور از مسیر زمان‌بر و پیچیده کنونی، صادر خواهد شد. این اقدام جدید که فعلا مقدمات آن تعریف شده، مسیر میان‌بری برای دریافت مجوز فروش واحدهای مسکونی در حال ساخت در شهر تهران ایجاد خواهد کرد. در مقدمه این طرح پیش‌بینی شده با تبدیل مسیر کنونی صدور پایان‌کار به مسیری راحت، از یک سو عرضه واحد مسکونی به بازار تقاضای مسکن افزایش می‌یابد و از سوی دیگر انگیزه مالکان ساختمان‌های نیمه‌کاره برای تکمیل نهایی آنها زیاد خواهد شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر متقاضیان ساخت‌وساز برای دریافت پروانه ساختمانی پس از تایید نقشه سازه توسط شهرداری باید مجددا به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند تا نقشه مورد نظر در دو مرحله مورد بررسی قرار گیرد اما همین پروسه در ساخت‌وساز زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

این درحالی است که شهرداری تهران با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در میانبری تازه، از مهندسین ناظری که دارای گواهی اشتغال هستند دعوت کرده تا با شرکت در کارگاه‌های آموزشی با موضوع بررسی نقشه‌های ساختمانی متقاضیان، پس از ارائه نقشه به شهرداری برای نظارت‌های بعدی مستقیما به مهندسین ناظر مراجعه کرده و با تایید نهایی این کارشناسان ساخت‌وساز خود را آغاز کنند.

به این ترتیب سازندگان باید طبق تعرفه‌های جدید در ازای این نظارت و بررسی‌ها هزینه‌های جدیدی را به مهندسین ناظر پرداخت کنند ولی تا به امروز این هزینه تعیین و اعلام نشده است.

داوود غفاری، رییس دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی درباره نحوه اجرای این طرح به دنیای‌اقتصاد گفت: بعد از تهیه نقشه ازبیلت یا همان نقشه ابتدایی ساختمان مهندسین ناظر تنها در یک مرحله دیگر به بررسی نقشه از بیلت می‌پردازند.

وی در ادامه توضیح داد: این روش می‌تواند اولین پله برای رسیدن به شناسنامه فنی ساختمان باشد، چرا که مهندسین ناظر می‌توانند همزمان با بررسی و تایید نقشه‌های ساختمانی فاکتورهای مرتبط با شناسنامه فنی را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

غفاری در ادامه با اشاره به استقبال بالای مهندسین از شرکت در این کلاس‌ها گفت: در مرحله اول از تشکیل این کلاس‌ها ۲۰۰ نفر شرکت کردند و این مهندسین قرار است به نمایندگی از شهرداری در مناطق ۲۲ گانه به فعالیت بپردازند.

رییس دفتر صدور پروانه های ساختمانی همچنین یادآور شد: این طرح با پیگیری اکید شخص شهردار تهران در حال اجراست و قرار است در پایان گواهینامه جدیدی به عنوان مجوز به مهندسین ناظر ارائه شود که با تایید وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی اختیار ارزیابی همه جانبه نقشه‌های ساختمانی را بر عهده کارشناسان قرار دهند.

با استناد به گفته‌های داوود غفاری با اجرای این طرح وظیفه سنگین کارشناسی و بررسی نقشه‌های ساختمانی از دوش سازمان اسناد و املاک برداشته می‌شود.

لازم به یادآوری است در گذشته برای دریافت پایان کار در مرحله پایانی ساخت‌وساز باید علاوه بر نقشه‌هایی از بیلت (نقشه ابتدایی ساختمان) و کارشناس‌های مرتبط مجددا از وضعیت ساختمان بازدید کرده و بر اساس آن اسناد مربوط به ساختمان جدید تنظیم و تقدیم می‌شد ولی با اجرای طرح جدید، پایان کار با استناد به نقشه ازبیلتی که در ابتدا مورد تایید مهندسین ناظر دارای گواهینامه و مجوز هستند صادر می‌شود.

رییس دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کلاس‌ها و اجرای این طرح را حذف بازدیدهای موازی دانست که هر کدام هزینه مضاعفی را به سازنده تحمیل می‌کنند ولی به این ترتیب هزینه‌ها و زمان طولانی را که تایید نقشه‌ها به خود اختصاص می‌داد، کاهش می‌دهیم.

وی همچنین در باره هزینه جدیدی که سازندگان باید در مقابل این خدمات به مهندسین پرداخت کنند گفت: این هزینه توسط شهرداری و سازمان نظام مهندسی پیشنهاد داده می‌شود.

در ضمن اجرای سراسری این طرح به میزان استقبال مهندسین ناظر از کارگاه‌ها بستگی دارد.

ولی با انجام این پروژه با مروری بر واگذاری اختیاراتی که به تازگی در رابطه با صدور پروانه‌های ساختمانی برای املاک ۳۰۰۰ مترمربع به بالا به مهندسین ناظر عضو سازمان نظام مهندسی داده شده است حوزه اختیارات اعضای این سازمان در زمینه صدور پروانه‌های ساختمانی و تایید نقشه‌ها افزایش یافته است.

با این وجود بسیاری از سازندگان امیدوار هستند که حجم بالای مشکلاتی که در گذشته با آن مواجه بودند، برطرف شود.

یکی از سازندگان فعال ساختمانی در بیان یکی از این معضلات گفت: برخی اوقات برای تایید نقشه‌های ساختمانی مهندسین ناظر عنوان می‌کنند که نقشه موجود قابل تایید نیست و باید برای تهیه نقشه جدید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنیم و به این ترتیب به نوعی همیشه با مشکل امضا فروشی مهندسین

مواجه هستیم و امیدواریم که با تصمیم‌گیری‌های جدید این معضلات که به نوعی جزو مشکلات همیشگی سازندگان است، حل شود.