گروه مسکن: لیلا درخشان- رییس بزرگترین تشکل انبوه‌سازی پیشنهاد کرده است نرخ سود تسهیلات ساخت به گونه‌ای کاهش پیدا کند که دولت بخشی از سود بانک‌ها را در قالب یارانه، متعهد به پرداخت شود. مجتبی بیگدلی تعدیل نرخ سود تسهیلات ساخت را در شرایط فعلی محرک قوی برای برگشت رونق به بازار ساختمان‌سازی می‌داند.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اعتقاد دارد اگر دولت به منظور حمایت از حوزه مسکن اقدام به افزایش سقف تسهیلات ساخت‌وساز کند بانک‌ها دارای اعتبار لازم برای پرداخت آن هستند. چرا که بانک مرکزی در حمایت از صنعت خودرو ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید و عرضه آن تخصیص داده است و همین امر حاکی از توانایی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به منظور حمایت از صنایع مختلف است و بر این اساس طفره رفتن بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ساخت‌وساز با موضوع کمبود اعتبار بهانه‌ای بیش نیست.

مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: تنها راهکار حل بحران مسکن حمایت از تولیدکنندگان مسکن در قالب افزایش تسهیلات بانکی است. به طوری که سقف این تسهیلات تا ۵۰میلیون تومان باید افزایش یابد.

به گفته بیگدلی، درحالی که در اکثر کشورهای دنیا ۷۰ الی ۱۱۰درصد از سهم هزینه تمام شده مسکن را سیستم بانکی پرداخت می‌کند، اما در کشور ما این رقم حدود ۲۰درصد است. وی تاکید کرد: در همین حال در اینگونه کشورها نرخ سود تسهیلات بانکی صفر درصد است. این در حالی است که در کشور ما اکثر بانک‌ها به بهانه سهم مشارکت حقیقی در پروژه‌های ساختمانی نرخ سود تسهیلات ساخت و ساز را تا ۳۵درصد نیز افزایش می‌دهند و از این رهگذر سودهای نجومی کسب می‌کنند.

بیگدلی تصریح کرد: بالاترین سود بنگاه‌های اقتصادی در کشور ما متعلق به بانک‌ها است، به طوری که در این زمینه دارای رکورد هستند. و این مساله ضربات جبران‌ناپذیری به صنعت ساختمان‌سازی که موتور تحرک اقتصاد کشور ما است می‌زند. به گفته رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان، برای حل بحران مسکن به تعبیر وی سازندگان مسکن محکوم به تولید هستند و این مساله جز از طریق حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان محقق نخواهد شد. وی حمایت از عرصه مسکن را ایجاد نشاط اقتصادی در کل کشور قلمداد کرد و گفت: با توجه به حاکمیت رکود در بازار مسکن و ضرورت خروج از این وضعیت پیشنهاد می‌شود دولت یارانه‌های تشویقی در قالب کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان مسکن درنظر بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر چه اجرای پروژه ملی مسکن مهر به منظور خانه دار کردن اقشار آسیب‌پذیر امری ضروری است، اما این مساله نباید بهانه ای شود که به تولیدکنندگان مسکن تسهیلات بانکی تعلق نگیرد.