بازتاب یک پیشنهاد در مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی

گروه مسکن- مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران بعد از آخرین میزگردی که درخصوص «مسکن مهر» با حضور تعدادی از کارشناسان برگزار کرد، تاکنون هیچ نشست کارشناسی برگزار نکرده است. این مرکز که طی یک سال اخیر، تقریباً هفته‌ای یکبار اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی درباره یکی از موضوعات مرتبط با بخش مسکن کرده، آخرین بار در تاریخ چهارشنبه ۲۹/۷/۸۸ میزگردی با عنوان «مسکن مهر از ضرورت‌ها تا فرصت‌ها» برگزار کرد و در آن، یک کارشناس پیشنهاد پخش برنامه تلویزیونی ارائه داد و گفت: اگر رسانه ملی در یک برنامه‌ای شبیه به ... با حضور مجری توانمند و مطلعی همچون مجری ...، مسکن مهر را با نقد منصفانه به چالش بکشد به‌طور قطع گلوگاه‌های موجود در این طرح ملی شناسایی خواهد شد.

اما اکنون بعد از این نشست، میزگرد دیگری برگزار نشده و احتمال دارد ارتباط معناداری بین آنچه در آخرین میزگرد مطرح شد و برنامه‌های مرکز تحقیقات برای برگزاری نشست‌های بعدی وجود داشته باشد!

دفتر مرکز تحقیقات و مطالعات شهرسازی و معماری ایران جنب ساختمان وزارت مسکن در خیابان ونک قرار دارد.

به نظر می‌رسد بدنه کارشناسی در حوزه مسکن می‌تواند مسوولان را در دسترسی سریع و بهتر به اهداف دولت کمک کند و اگر فضا برای طرح مسائل و پیشنهاد‌ها باز نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد. به عنوان نمونه اگر در روزی که طرح مسکن مهر مطرح شد، دیدگاه‌های مختلف اجازه ورود به میز تصمیم‌گیری را داشتند، امروز مجبور نمی‌شدیم علاوه‌بر تعاونی‌ها، مسیرهای دیگری همچون انبوه‌سازان، گروه‌های ۵ نفره و ... را برای پیشبرد این طرح به‌ کار بگیریم.

اکنون پیش‌بینی این است که در دوره جدید وزارت مسکن، کارشناسان حق بیشتری برای بیان دیدگاه‌ها داشته و همچنین مسوولان این وزارتخانه علاقه وافری به رفع تنگناهای موجود برای تحقق سریع برنامه‌هایی که از دولت قبل به اجرا درآمده و هنوز نتیجه‌ای برای آنها حاصل نشده، دارند.

آیا میزگردهای مرکز تحقیقات و مطالعات شهرسازی دوباره احیا خواهد شد؟