تونل توحید 7 روز دیگر افتتاح می‌شود

شهردار تهران با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» ضمن تشریح ویژگی‌های تونل توحید به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ مدیریت شهری، اعتماد مردم را مهمترین سرمایه اجتماعی شهرداری تهران دانست و از افتتاح این پروژه در چند روز آینده خبر داد. محمدباقر قالیباف در ابتدا با اشاره به مشکلات روزافزون ترافیک و لزوم گسترش و انتقال حمل و نقل به زیرزمین گفت: اگر مساله استفاده از فضاهای زیرزمینی مخصوصا در کلانشهرهای چند میلیون نفری لحاظ نشود، هیچ وقت توسعه پایدار محقق نخواهد شد.شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های خاص تونل توحید اشاره کرد و در این باره توضیح داد: کار در زیرزمین برای تهران ضرورت دارد و بر این اساس ضمن راه‌اندازی دو تونل رسالت و توحید، عملیات احداث تونل دیگری از بزرگراه صدر به بزرگراه نیایش آغاز شده که شرق و غرب تهران را به هم وصل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تونل دیگری نیز از سه‌راه امین حضور به سمت بزرگراه امام علی (ع) در حال ساخت است که در مجموع این تونل‌ها منجر به کاهش مشکلات ترافیکی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و ... در کلانشهر تهران می‌شود.

شهردار تهران همچنین با طرح این موضوع که با ساخت تونل توحید، اهداف متعددی را پیگیری کرده‌ایم، یادآور شد: این تونل دو اتوبان بزرگ چمران و نواب که به صورت اصولی به یکدیگر متصل نبودند را به هم وصل می‌کند که اتصال ایجاد شده در کاهش بار ترافیکی تهران اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد، مخصوصا از زمانی که فرودگاه امام خمینی (ره) در محل فعلی به بهره‌برداری رسید، ترددهای

شمالی - جنوبی در معابر این محدوده افزایش چشمگیری یافت.شهردار تهران به برخی انتقادات که از پرهزینه بودن ساخت تونل نسبت به گزینه‌های دیگر حکایت داشت، گفت: هزینه احداث پل در داخل شهر بسیار بیشتر از تونل است. اگر ما می‌خواستیم در این محدوده پل بزنیم، باید معابر اطراف آن را تعریض می‌کردیم که این امر با توجه به وجود معارضین متعدد اداری و تجاری برایمان بسیار پرهزینه تمام می‌شد. ورای تمام این دلایل، باید متذکر شد تونل‌ها در بحث پدافند غیرعامل هم دارای کارکرد موثری هستند و در مواقع خطر از جمله وقوع زلزله و ... می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت همه جانبه این پروژه در متن شهر گفت: من به دلیل مسوولیت‌هایی که سال‌ها در حوزه سازندگی و به طور مثال در قرارگاه سازندگی داشتم، کارهای عمرانی زیادی را مدیریت کرده‌ام، اما واقعا هیچ سازه‌ای را سراغ ندارم که در محیط درون شهری و در عرض یک روز، بیش از ۲۵۰۰ مترمکعب کار بتن‌ریزی انجام شود در ضمن این حجم بالغ بر ۱۰۰۰ تن سیمان و ۳۵۰ تن آرماتور است که فقط در یک روز مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی همه نیروها با منطق بسیجی‌ وارد عرصه کار شدند و آرمانخواهی و عقلانیت و عشق را در کنار هم معنا کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد زمان احداث تونل توحید که حجم عملیات آن در تمام ابعاد سه برابر تونل رسالت است باید بگویم در حالی که تونل رسالت ۱۱ سال طول کشید تا به بهره‌برداری برسد، تونل توحید در زمانی حدود ۲۹ ماه آماده افتتاح شده است.

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت کارکرد‌های اجتماعی پروژه‌های شهری گفت: مردم هر لحظه تغییرات تونل را از نزدیک مشاهده می‌کنند و همین امر اعتماد مردم به مسوولان را بالا برده و ایجاد مشارکت اجتماعی می‌کند.