آیین‌نامه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را اجرایی می‌کنیم

گروه مسکن - معاون فرماندار تهران در جریان بازدید از دو کارخانه تولید مصالح ساختمانی استاندارد در پاسخ به دغدغه مدیران این کارخانه‌ها اعلام کرد: برای اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد تمام تلاش و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. محمدرضا میرمحمدی با رضایت از اقداماتی که دو کارخانه تولید بتن آماده در کرج و هشتگرد برای تولید استاندارد محصولاتشان انجام داده‌اند، تاکید کرد: موانع سر راه اجرای آیین‌نامه نحوه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هرچه سریع‌تر برداشته شود.

به منظور آشنایی با وضعیت اجرای مصوبه رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی، تعدادی از مسوولان فرمانداری تهران به همراه فرماندار ساوجبلاغ از واحدهای تولید بتن آماده کرج و هشتگرد بازدید کردند. در این بازدید که از شرکت‌های ایران فریمکو و پارس لانه انجام گرفت، مدیران این واحدهای تولیدی به تشریح وضعیت موجود تولید و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد پرداختند.

مهندس علی اصغر کیهانی، مدیرعامل مجتمع ایران فریمکو در جریان این بازدید با تشریح اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر به منظور رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی گفت: جریان رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی بالاخص در بخش بتن آماده به‌عنوان مهم‌ترین مصالح ساختمانی حرکت رو به رشدی بوده و به نظر می‌رسد در صورت توجه جدی شهرداری‌ها و نظام مهندسی به وظایف مربوطه می‌توان امیدوار بود که ساخت‌وسازهای انجام گرفته در این دوره تاریخی به‌عنوان با دوام‌ترین ساختمان‌های ساخته شده در تاریخ کشور به ثبت برسند.

به گفته کیهانی، رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی که براساس مصوبه سال ۸۴ هیات وزیران آغاز شده است و در طول ۴ سال گذشته تحولات زیادی در مرحله تولید به وجود آورده، به نحوی که امروزه شاهد ارتقای کیفیت در همه کارخانجات بتن آماده استاندارد هستیم و کیفیت امروز تولیدات این کارخانجات با ۱۰ سال قبل تفاوت بسیاری پیدا کرده است. به گفته این کارشناس بتن، تحولاتی که از سال ۸۲ شروع شده، در جهت ارتقای کیفیت بتن و فرآورده‌های بتنی در سال ۸۴ وارد دوره تازه‌ای شد و امروزه شاهد هستیم که در کل کشور توجه به کیفیت بتن آماده و استانداردهای مربوطه به امری عمومی و فراگیر تبدیل شده است. به گفته کیهانی، ساختمان‌هایی که امروزه با بتن استاندارد ساخته می‌شوند، عمر مفیدی بیش از ۱۰۰ سال دارند و با توجه به دوام، قیمت تمام شده به یک سوم کاهش پیدا کرده و به همین خاطر می‌توان گفت ساختمان‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند، پایدارترین دوره ساخت‌وسازهای تاریخ ایران را تشکیل می‌دهند. این کارشناس صنعت بتن ادامه داد: در هیچ دوره‌ای از ساخت‌وسازهای عمومی در کشور ما توجه به مقوله کیفیت و دوام به اندازه امروز اهمیت نداشته و آثار آن را در دراز مدت مشاهده خواهیم کرد. این کارشناس صنعت بتن ادامه داد که دوران تازه‌ای در رشد کیفی بتن آغاز شده است که راه‌اندازی پارس لانه، مدرن‌ترین کارخانه بتن آماده خاورمیانه در کرج سرآغاز یک دگرگونی اساسی در فرآیندهای تولید و اصلاح الگوی مصرف است و در آینده‌ای نزدیک شاهد نوسازی خطوط تولید دیگر کارخانجات نیز خواهیم بود. به گفته وی، هر چند کارخانجات فعلی بتن آماده نیز منطبق بر استاندارد ملی تولید می‌کنند، اما باید استاندارد ملی را ارتقا دهیم و با نوسازی کارخانجات بتن در جهت نیل به استانداردهای جهانی حرکت کنیم؛ چراکه استاندارد ملی ما از نظر تامین دوام بتن با استانداردهای جهانی انطباق دارد، ولی از نظر مقاومت و قیمت تمام شده و مصرف انرژی از استانداردهای جهانی فاصله داریم.در این دیدار فرماندار ساوجبلاغ و معاونین فرمانداری تهران از اقدامات انجام گرفته توسط مدیران این دو مجتمع بزرگ تولیدی تشکر کرده و برای پیگیری مطالبات قانونی تولیدکنندگان مصالح استاندارد اعلام آمادگی کردند.