دنیای اقتصاد- انبوه‌سازان به دو دلیل «عدم فروش واحدهای نوساز و کمبود نقدینگی در اختیار» و از همه مهم‌تر «نگرانی از افزایش هزینه ساخت تحت‌تاثیر هدفمند ‌شدن یارانه‌ها در سال آینده»، مصر هستند هرطور شده پروژه‌های جدید را تا پایان سال‌جاری آغاز کنند، به همین خاطر این روزها آنچه بیش ‌از خریدار و فروشنده مسکن، تنور معاملات در بنگاه‌های املاک را گرم کرده، قراردادهای مشارکتی ساخت‌وساز است که بین مثلث «انبوه‌ساز، مالک زمین و دارنده پول نقد» به امضا می‌رسد. مشارکت انبوه‌سازان با دارندگان پول و زمین

ساخت‌وساز مشارکتی رونق گرفت

- در مثلث تازه‌شکل گرفته سازنده از بابت پیمانکاری، مالک زمین به خاطر سهم عرصه و سرمایه‌گذار به لحاظ تامین هزینه‌های ساخت مشارکت می‌کنند

- درآمدی که از محل مشارکت در ساخت، نصیب مالک یک قطعه زمین با متراژ حدود ۳۰۰ متر مربع می‌شود ۴۰ درصد از درآمد فروش مستقیم زمین بیشتر است

گروه مسکن - سحر باباخانی: انبوه‌سازان به دو دلیل «عدم فروش واحدهای نوساز و کمبود نقدینگی در اختیار» و از همه مهم‌تر «نگرانی از افزایش هزینه ساخت تحت‌تاثیر هدفمند ‌شدن یارانه‌ها در سال آینده»، مصر هستند هر طور شده پروژه‌های جدید را تا پایان سال‌جاری آغاز کنند به همین خاطر این روزها آنچه بیش ‌از خریدار و فروشنده مسکن، تنور معاملات در بنگاه‌های املاک را گرم کرده، قراردادهای مشارکتی ساخت‌وساز است که بین مثلث «انبوه‌ساز، مالک زمین و دارنده پول نقد» به امضا می‌رسد.

مثلث تازه‌شکل گرفته در بازار مسکن، به گونه‌ای عمل می‌کند که سازنده از بابت پیمانکاری، مالک زمین به‌خاطر سهم عرصه و سرمایه‌گذار به لحاظ تامین هزینه‌های ساخت اقدام به احداث بنای مسکونی می‌کنند؛ ضمن اینکه سه طرف در سود ساخت‌وساز شریک خواهند شد.

در ساخت‌وساز مشارکتی که انبوه‌سازان در شرایط فعلی آن را «امدادی» توصیف می‌کنند، سازنده‌ها امید زیادی به دو طرف همکار دارند. در این شیوه ساخت‌وساز، مالک زمین و سرمایه‌گذار سود قابل‌توجهی نصیبشان می‌شود. محاسبات در برخی مناطق تهران نشان می‌دهد، درآمدی که از محل مشارکت در ساخت نصیب مالک یک قطعه زمین با متراژ حدود ۳۰۰ متر مربع می‌شود، ۴۰ درصد از درآمد فروش مستقیم زمین بیشتر است.از سوی دیگر گفته می‌شود، سرمایه‌گذار به عنوان طرف سوم در ساخت‌وسازهای امدادی، معادل سهم سازنده، از پروژه سود می‌برد.‌

مشاوران املاک معتقدند بهترین روش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن آن هم در شرایطی که سود آن چنانی در خرید و فروش زمین و ملک وجود ندارد، شیوه مشارکت در ساخت است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در شرایطی که رکود مسکن سازندگان، مالکان و متقاضیان مسکن و بیشتر از همه بنگاه‌داران را نگران کرده ۶۰ درصد از قراردادهای پر سودی که در بنگاه‌های معاملات املاک بسته می‌شود مربوط به بازار بکر و دست نخورده مشارکت در ساخت است.

با استناد به آمار و اطلاعات بنگاه‌های معاملات املاک، در حال حاضر اکثر فایل‌های مشارکت در ساخت با نام نیاز به ملک و نیاز به سازنده و حتی نیاز به سرمایه‌گذار دنبال شده و بنگاه‌های املاک سعی می‌کنند درخواست‌های ساخت و نوسازی مشارکتی را تا قبل از شروع سال جدید به مرحله عقد قرار داد برسانند تا پس از شروع سال جدید از ریسک بازار نوپای اقتصادی که با هدفمند شدن یارانه‌ها شکل خواهد گرفت، در امان بمانند.

بیشترین تقاضا برای خانه‌های کم‌واحد

به گفته نجفی، یکی از بنگاه‌داران فعال در این زمینه، اکثر قراردادهای مشارکت در ساخت بین یک ساله‌ونیم تا ۲ سال برای ساخت خانه‌های ۱۰ واحد و کمتر بسته می‌شود؛ چراکه در این قرارداد‌ها که ساخت واحدها زودتر نیز به پایان می‌رسد، هم مالک سود می‌برد هم سازنده، ولی در هر صورت سود طرفین به نحوه عقد قرارداد، مصالح ساختمانی، میزان هزینه‌های دریافت پروانه،تخریب و خواب پول سرمایه‌گذار نیز بستگی دارد.

این فعال بازار مسکن همچنین تاکید کرد: اکثر قراردادها با سود ۵۰-۵۰ بسته می‌شود و در برخی موارد که آورده مالک (ارزش ملک) بیشتر از هزینه ساخت است مابه‌التفاوت این رقم به صورت توافقی یا به شکل درصدی یا به شکل بلاعوض در ابتدا یا نیمه کاره به مالک پرداخت می‌شود.

این در حالی است که در اکثر قرارداد‌های مشارکت در ساخت، سازنده و سرمایه‌گذار موظفند خانه‌ای مطابق با نیاز مالکی که زمین خود را برای ساخت در اختیار قرار داده در همان منطقه یا در منطقه مورد توافق به مدت اتمام پروژه رهن کرده و درصورت خلف وعده در زمان اتمام قرارداد بابت هر روز دیرکرد باید طبق قرارداد ضرر و زیان تاخیر در ساخت و تمدید قرارداد رهن خانه توسط سازنده پرداخت شود.

به طور کلی قریب به اتفاق بنگاه‌های املاک معتقدند که در بازار راکد فعلی بهترین سود در معاملات مشارکت در ساخت است.

برای مثال فردی که مالک یک زمین و خانه کلنگی در متراژ ۳۰۵ متر است می‌تواند این خانه را در خیابان شریعتی متری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یا به عبارتی۵۵۰ میلیون تومان بفروشد این در صورتی است که همین فرد می‌تواند با مشارکت در ساخت پروژه مسکونی ۵ طبقه دو واحدی شریک شود و از این واحدها طبق قرارداد ۵۰ درصد؛ یعنی ۵ واحد ۷۰ متری را به قیمت متری ۲ میلیون و دویست هزار تومان و به عبارتی در نهایت به ارزش کل ۷۷۰ میلیون تومان سهم ببرد و در این میان ۲۲۰ میلیون تومان نیز درآمد بیشتر از ارزش زمین کسب کند. ضمن اینکه با شرایط موجود خرید و فروش آپارتمان‌های کم‌متراژ و نوساز نیز در بسیاری از نقاط پایتخت با اقبال بهتری نسبت به خرید و فروش خانه‌های بزرگ قدیمی روبه‌رو است.

تعجیل برای انعقاد قرارداد

علی رضایی، مشاور املاک یکی از بنگاه‌های بزرگ تهران در توضیح این مطلب که بهترین زمان برای انجام معامله مشارکت در ساخت چه زمانی است به «دنیای اقتصاد» گفت: بهترین زمان برای انعقاد قراردادهای مشارکت در ساخت ۳ ماه پایانی سال؛ یعنی دی، بهمن و اسفند است؛ چراکه مالک زمین تا پایان سال فرصت دارد خانه‌ای برای اسکان موقت پیدا کرده و سازنده نیز می‌تواند مقدمات تخریب و گودبرداری را در انتهای سال۸۸ و شروع ساخت را برای ابتدای سال ۸۹ آغاز کند و به این ترتیب بتواند واحدهای ساخته شده را ظرف یک تا دو سال تحویل دهد.

تسهیلات بانکی برای مشارکت

برای پروژه‌های مشارکت در ساخت، بانک‌ها به کمک آمده‌اند و تسهیلات متفاوتی برای سازنده‌ها در اختیار قرار داده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، وام‌های مشارکت در ساخت به دو صورت دولتی از بانک مسکن و واگذاری از جانب شخص صورت می‌گیرد.

وام ۱۸ میلیون تومانی ساخت یکی از این نوع وام‌هاست که برای هر واحد مسکونی ارائه می‌شود و باید در اقساط ماهانه ۲۳۰ هزار تومانی و با ۱۱ درصد سود بازگردانده شود و متقاضیان می‌توانند این وام‌ها را به مبلغ ۳ میلیون و چهارصد هزار تومان از بنگاه‌ها خریداری کنند.یکی از فروشندگان وام، در توضیح این مطلب که چرا امتیاز وام به این قیمت فروخته می‌شود، به «دنیای اقتصاد» گفت: این وام به شکل بانکی و مستقیم پس از دوندگی‌های بسیار با قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان توسط بانک مسکن واگذار می‌شود که ۵۰۰ هزار تومان نیز بابت هزینه وکالت و کارشناسی باید پرداخت شود؛ ولی در هر حال باید سقف اول خانه زده شده باشد تا این وام به عنوان کمکی برای ادامه ساخت پرداخت شود.

در کنار وام‌های ۱۸ میلیون تومانی، وام ۲۵ میلیونی نیز برای ساخت هر واحد وجود دارد که بازپرداخت آن از یک سال تا ۱۸ ماه امکان‌پذیر خواهد بود و ۶ درصد از کل مبلغ در هر سال باید با سود ۲۵ درصدی وام پرداخت شود.