دنیای اقتصاد- بازار مصالح ساختمانی در نیمه دوم امسال به لحاظ تمایل انبوه‌سازان به خرید مواد اولیه ساخت، نسبت به 6 ماه اول، بهبود پیدا کرده است؛ به طوری که تولیدکنندگان مصالح پرمصرف نظیر آهن و سیمان از افزایش 10 تا 15 درصدی حجم تقاضا برای خرید مصالح خبر می‌دهند و این اتفاق را نشانه «نزدیک بودن بهار ساخت‌وساز» تعبیر می‌کنند. مصالح‌فروشان در این باره می‌گویند: خرید‌های نقدی از بازار که اغلب از طرف پیمانکاران مسکن ‌مهر انجام می‌شود، افزایش پیدا کرده‌است.

سازنده‌ها خرید مواد اولیه ساخت‌وساز را آغاز کرده‌اند
رشد تقاضا در بازار مصالح ساختمانی
خرید مصالح پرمصرف ساختمانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است
بهار ساخت‌وساز نزدیک است؟
معاملات پایاپای در بازار مصالح‌: انبوه‌سازان، واحد می‌دهند مصالح می‌خرند
بازار مصالح ساختمانی در نیمه دوم امسال به لحاظ تمایل انبوه‌سازان به خرید مواد اولیه ساخت، نسبت به 6 ماه اول، بهبود پیدا کرده است، به طوری که تولیدکنندگان مصالح پرمصرف نظیر آهن و سیمان از افزایش 10 تا 15 درصدی حجم تقاضا برای خرید مصالح خبر می‌دهند و این اتفاق را نشانه «نزدیک بودن بهار ساخت‌وساز» تعبیر می‌کنند.
مصالح‌فروشان در این باره می‌گویند: خرید‌های نقدی از بازار که اغلب از طرف پیمانکاران مسکن ‌مهر انجام می‌شود افزایش پیدا کرده و در مقابل، انبوه‌سازانی که هنوز واحدهای ساخته‌شده را نتوانسته‌اند به فروش برسانند، برای خرید مصالح و شروع پروژه‌های جدید به معاملات پایاپای رو آورده‌اند که در این روش در ازای فروش یک واحد مسکونی، مصالح را به‌صورت عمده خریداری می‌کنند. این سبک خرید بیشتر برای مصالحی که قابلیت ذخیره‌سازی را دارد، انجام می‌شود که آهن از جمله آنها است.
در حال حاضر تحت‌تاثیر بهبود نسبی معاملات در بازار مصالح‌ساختمانی، قیمت مصالح پرمصرف دچار نوسان شده است، به طوری که قیمت انواع محصولات آهنی قابل استفاده در ساختمان نسبت به تابستان گذشته از 5 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده، قیمت هر پاکت گچ حدود 45 درصد بالا رفته و در سیمان نیز تقریبا 2 تا 3 درصد افزایش قیمت خرید به‌وجود آمده است.
تحلیل‌گران بازار ساختمانی، گرانی قابل ملاحظه محصولات آهنی را ناشی از افزایش قیمت جهانی شمش می‌دانند. محمد آزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن، در این باره به دنیای اقتصاد گفت: قیمت شمش آهن از ۳۸۰ دلار به ۴۵۵ دلار رسیده است.
مصالح نسبت به زمستان 87 ارزانتر شده است
براساس تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد، نرخ‌ها در بازار مصالح ساختمانی اگرچه نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال افزایش یافته، اما در مقایسه با زمستان سال قبل، بازار شاهد افت قابل ملاحظه قیمت‌ها بوده است.
قیمت تیرآهن شاخه‌ای، از 137 هزار تومان در بهمن 87 هم‌اکنون به حدود 116 هزار تومان رسیده و قیمت سیمان پاکتی نیز از 3500 تومان در آن زمان به حدود 3300 تومان افت کرده است. همچنین نرخ فروش شن‌وماسه نیز از 12 هزار و 500 تومان در سه ماه آخر سال 87، به 7 هزار تومان در بهمن امسال رسیده است.ناظران بازار مسکن، درباره کاهش قیمت مصالح نسبت به زمستان سال قبل می‌گویند در پایان سال گذشته هنوز ساخت‌وساز افت آنچنانی نکرده بود و حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران در نیمه اول 87 نسبت به مدت مشابه آن در سال 86، 3درصد نیز رشد داشت و به‌خاطر همین، بازار مصالح در سال 87، با کسادی روبه‌رو نشده بود، اما افت 70 درصدی ساخت‌وساز در نیمه اول امسال، زمینه را برای کاهش قیمت مصالح فراهم کرد.در حال حاضر بر طبق قیمت‌های واقعی در بازار مصالح ساختمانی، نرخ‌ها نوسان فزاینده پیدا کرده است که سازنده‌ها و پیمانکاران خواستار کنترل آن هستند.
اوضاع بازار سیمان
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حوزه سیمان زمستان امسال وضعیت متفاوت از زمستان راکد سال قبل بوده و در حال حاضر فعالان بازار سیمان به رونق و افزایش قیمت این محصول در فروردین سال آینده امیدوار هستند، البته بخش اعظمی از این خوش‌اقبالی می‌تواند به پروژه‌های دولتی مانند مسکن مهر بازگردد؛ چراکه بسیاری از سازه‌های مورد نظر در این طرح قرار است بتنی ساخته شود.
با در نظر گرفتن وضعیت رکود فعلی مسکن و در پی آن بازار مصالح ساختمانی، فروشندگان به دو روش جدید برای ارائه کالای خود پرداخته‌اند، یعنی با نبود نقدینگی ترجیح می‌دهند به جای چک‌های برگشتی اجناس مورد نیاز در حوزه‌های مقابل، اجناس و محصولات خود را مبادله کنند و یا به جای پرداخت حساب‌های سنگین، طبقاتی از ساختمان‌هایی را که سازندگان آنها به فروشندگان بدهی دارند، مبادله کرده و به این ترتیب سعی می‌کنند رکود ۵/۱ ساله بازار را تا حدودی جبران کنند.
بورس عامل موفقیت بازار آهن
به گزارش دنیای اقتصاد، آهن تنها محصول ساختمانی است که حتی در بدترین شرایط، نقدینگی سرمایه‌داران خود را حفظ کرده است.
محمد آزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن در توضیح این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: درست است که بازار همچنان در رکود به سر می‌برد، ولی برای 2 ماه آینده چشم‌انداز خوبی برای بازار مصالح ساختمانی پیش‌بینی می‌کنم.
وی با اشاره به تغییر ناگهانی قیمت آهن در ماه اخیر گفت: همزمان با پایان سال ۸۸ رکود بازار آهن مرتفع شده و مهم‌ترین دلیل آن معاملات بورس است؛ چراکه بعد از رشد قیمت‌ها، قیمت شمش آهن در خارج از کشور از ۳۸۰ دلار به ۴۵۵ دلار افزایش پیدا کرد و این افزایش ۷۵ دلاری باعث بالا رفتن قیمت هر شاخه آهن در ایران شد، به نحوی که تیرآهن چینی که در بورس کیلویی ۵۷۹ تومان خرید و فروش شد تنها با گذشت زمان اندکی از این قیمت‌گذاری، به قیمت ۶۴۰ تومان و پس از آن به قیمت ۶۷۳ تومان و سرانجام به قیمت فعلی که ۷۶۰ تومان است، رسید و در حال حاضر می‌توان گفت که تیرآهن به قیمت واقعی نزدیک شده است.
آزاد در ادامه یادآور شد: تیرآهن تنها 18 درصد بهای تمام شده ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد و 82 درصد، مابقی محصولات ساختمانی است و همین امر باعث می‌شود میزان خرید و فروش این محصول در بازار تاثیر چندان جدی بر قیمت آن نگذارد ولی با این وجود در بهمن و اسفند سال گذشته 2 اتفاق باعث شد که بازار فروش آهن دچار رونق کاذب شود؛ یکی افزایش نسبی قیمت در بورس و دیگری اقدام پیمانکاران برخی طرح‌های دولتی به پیش‌خرید آهن برای برنگشتن بودجه به خزانه بود که باعث جهش در تقاضای خرید این محصول در بازار شد.رییس اتحادیه آهن فروشان در ارزیابی خود از وضعیت بازار در سال آینده به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: تغییرات بازار در سال جدید به سه عامل بستگی دارد: یکی قیمت‌های جهانی که دست ما نیست، دوم بودجه عمرانی که قرار است به مجلس ارائه شود و سوم اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و تغییر قیمت استفاده از حامل‌های انرژی که اگر به شکل تدریجی عملی شود، در سال آینده با 10 تا 15 درصد افزایش قیمت مواجه خواهیم شد و البته ذکر این نکته نیز ضروری است که تولیدکنندگان فولاد نیز می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده آهن بگذارند.
وی همچنین درباره بازار مبادلات پایاپای مصالح ساختمانی گفت: این بازار در حال توسعه است و دلیل اصلی آن عدم اطمینان اقتصادی مردم به وضعیت بازار و نبود نقدینگی است.
کاهش 4 تا 5 درصدی قیمت مصالح نسبت به زمستان 87
محمد منتظری، رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در تایید این مطلب به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: با شروع فصل سرما بازار مصالح ساختمانی همچنان با رکود و حتی کاهش قیمت‌ها روبه‌رو است و قیمت‌ها به شکل کلی بین ۴ تا۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به قیمت‌های فعلی بازار گفت: در حال حاضر نرخ مصوب سیمان کیسه‌ای 3300 تومان به شکل عمده فروشی با کامیون و 3500 تا 4000 تومان به شکل خرده فروشی با وانت خرید و فروش می‌شود.
با استناد به اطلاعات منتظری، در دو ماه پایانی سال گچ کیسه‌ای ۱۰۰۰ تومان به شکل عمده با کامیون و ۱۲۰۰ تومان به صورت خرده فروشی با وانت و گچ مرغوب از ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان دادوستد می‌شود.
تعطیلی کارگاه‌های آجرپزی ادامه دارد
اگرچه آهن و سیمان به نسبت سایر مصالح از اقبال بهتری در بازار مصالح برخوردار هستند، ولی تولیدکنندگان آجر هنوز از بی توجهی برخی نهاد‌های دولتی برای سامان دهی این صنف و حتی ارائه محصول جایگزین گلایه دارند؛ چراکه این روند باعث شده کوره‌پز خانه‌های آجر از ۳۰۰ واحد به ۶۰ واحد کاهش پیدا کند، ضمن اینکه آجر به دلیل آسیب پذیر بودن قابلیت خرید و انبار نیز برای سازندگان ندارد.مرتضی منبع چی، نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آجرهای ساختمانی با تایید مطلب فوق به «دنیای اقتصاد» گفت: با وضعیت فعلی ادامه رکود را برای ۲ ماه آینده در بازار آجر پیش‌بینی می‌کنیم، این در حالی است که در حال حاضر آجر تنی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این قیمت در بازار متغیر است و جای کاهش دارد؛ چراکه برای ساخت پروژه‌های دولتی از کارگاه‌های سنتی خرید نمی‌شود و در عوض از محصولات جدید مانند کامپوزیت استفاده می‌شود.
با استناد به صحبت‌های رییس اتحادیه تولیدکنندگان آجر از ابتدای سال 87 و شروع رکود بازار مسکن و ساخت‌وساز، موج جدیدی با عنوان مبادله کالا به کالا یا مبادله مسکن با مصالح در بازار به جریان افتاده؛ چراکه نقدینگی در بازار وجود ندارد و آمار چک‌های برگشتی بالا رفته است، ولی این روش مبادله چندان در حوزه آجر اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه هزینه خرید آجر برای یک ساختمان رقم چندانی نمی‌شود که به جای آن آپارتمانی خریداری شود.وی همچنین با گلایه از وزارت صنایع به «دنیای اقتصاد» گفت: این وزارتخانه معتقد است که باید تعداد واحدهای تولیدی آجر به 10 تا 15 درصد میزان فعلی برسد و این صنعت که قدمتی 100 ساله دارد، به تدریج حذف و محصولات جدیدی جایگزین آن شود و همین تصمیم‌گیری تاثیر بسزایی در قیمت این محصول دارد.
سیمان به ثبات رسید
در این میان محمد حسن پورخلیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان سیمان، با اشاره به رکود ساخت‌وساز در ماه‌های پایانی سال به دلیل وضعیت جوی و رونق فروش در بهار و تابستان به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: با وجود این شرایط زمستان امسال به نسبت سال گذشته در وضعیت بهتری قرار داشتیم و قیمت‌ها 32 درصد افزایش داشته است، به شکلی که سیمانی که در ماه‌های پایانی سال 87،تنی 53 هزار تومان فروخته می‌شد امسال به 65 هزار تومان افزایش قیمت رسیده است.وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 65 میلیون تن در کشور ظرفیت تولید وجود دارد و برای سال آینده بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت را پیش‌بینی می‌کنیم؛ چراکه برخی پروژه‌های دولتی مانند مسکن مهر که قرار است به شکل بتنی ساخته شود، در افزایش قیمت این محصول تاثیر گذار خواهد بود.
ثبات نسبی در بازار لوازم بهداشتی
در کنار مصالح ساختمانی، بازار لوازم بهداشتی نیز از ثبات نسبی برخوردار بوده و قیمت‌ها از اواخر سال 87 تغییر چندانی نکرده است.
به گفته محمد باقر فرهمندزاده، رییس اتحادیه لوازم بهداشتی ساختمان، محصولات بهداشتی در دوران رکود افزایش یا کاهش قیمت محسوسی نداشته است، ولی در سال آینده افزایش قیمت محسوسی به وجود خواهد آمد.
نگاه فروشندگان مصالح ساختمانی به بازار سال 88
به گزارش «دنیای اقتصاد» با مروری بر آگهی‌های فروش مصالح ساختمانی در روزنامه‌ها و ارزیابی فروشندگان فعال این حوزه، می‌توان به این نتیجه رسید که فروشندگان از وضعیت بازار در ماه‌های پایانی سال رضایت ندارند.مدیر واحد تولیدی پارس سیمان معتقد است که امسال وضعیت نه تنها نسبت به سال گذشته بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر نیز شده و میزان فروش مصالح ساختمانی ۳۰ تا ۴۰ درصد در ماه‌های پایانی کاهش پیدا کرده است و با وضعیت فعلی اقتصادی بازار سال آینده قابل پیش‌بینی نخواهد بود.در همین رابطه مدیر واحد تولیدی سیمان سبزوار که با آگهی با عنوان «فروش سیمان دولتی زیر قیمت» در روزنامه سازندگان را به خرید این محصول ترغیب می‌کند، به «دنیای اقتصاد» گفت: سیمان دولتی در حال حاضر کیسه‌ای ۳۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، ولی قیمت‌ها به نسبت سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است و به یک دهم سال قبل رسیده است.