گروه مسکن - ترس متقاضیان بازار مسکن بالاخره ریخته شد. این جمله‌ای است که برخی سازنده‌ها در تحلیل اوضاع کنونی بازار مسکن به کار می‌برند. به اعتقاد این عده از انبوه‌سازان همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و احتمال تغییر رفتار بازار مسکن در سال آینده، برخی از متقاضیان بازار مسکن با اطمینان از اینکه مسیر نزولی قیمت‌ها نزدیک شده و احتمالا از سال آینده ثبات قیمت در بازار مسکن برقرار می‌شود، خریدهای مصرفی را آغاز کرده‌اند.

مهندس محمد مهدی مافی - عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران- در این باره به دنیای اقتصاد گفت: بسیاری از متقاضیان مسکن در طول سال جاری با این تصور که قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، در حالت انتظار کاهش قیمت‌ها به سر برده‌اند و خرید خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

وی گفت: اما با توجه به نزدیک شدن به انتهای سال، این افراد با در نظر گرفتن این مساله که تغییر شرایط بازار مسکن در سال پیش رو محتمل است، بالاخره به خرید مسکن راضی شده‌اند.

این فعال ساختمانی اذعان داشت: در حال حاضر اوضاع مسکن با توجه به ریزش ترس متقاضیان مسکن از خرید، تقریبا قابل تحمل شده است و از حالت بغرنج پیشین خارج شده است.

به گفته این انبوه‌ساز، در صورتی که رفتار بازار مسکن از مسائل فرابخشی تاثیر نپذیرد، می‌توان امیدوار بود که بازار مسکن رو به بهبودی پیش برود و چشم‌انداز مثبتی را در مقابل خود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در صورتی که دولت با اتخاذ راهکارهای کارشناسی مانع از تاثیر‌پذیری بازار مسکن از محل اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها شود، می‌توان به ساماندهی بازار مسکن در سال جدید امیدوار بود.

مافی اذعان داشت: عزم وزیر مسکن و شهرسازی برای ساماندهی طرح مسکن مهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای به نتیجه رسیدن این طرح و همچنین تعامل وی با تولید‌کنندگان حرفه‌ای مسکن، می‌تواند در سال آینده تاثیر بسیار مثبتی بر بازار مسکن به جای بگذارد.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران اذعان داشت: پیشتر در سال گذشته به دلیل پاره‌ای از مشکلات زیرساختی، برخی از انبوه‌سازان در خصوص آینده مثبت طرح مسکن مهر ابهام داشتند، اما با توجه به عزم وزیر مسکن و شهرسازی برای اجرای موفق طرح مسکن مهر و استفاده از شیوه‌های صنعتی‌سازی و مسکن ۴۵ روزه و... قطعا پروژه مسکن مهر خانه دار شدن اقشار آسیب‌پذیر را به دنبال خواهد داشت.