دنیای اقتصاد- معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران نگرانی‌ها درباره زلزله قریب‌الوقوع در پایتخت را بی‌مورد دانست و گفت: گزارش‌هایی که تاکنون از فعالیت گسل‌های تهران به ما رسیده هیچ حرکت غیرعادی را اعلام نمی‌کند و این گسل‌ها آرامند.وی با اشاره به اخبار فعالیت گسل‌های تهران تاکید کرد: تا به امروز هیچ گزارش غیرعادی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم و گسل‌ها حرکت خاصی ندارند؛ ولی با این وجود نگرانی مسوولین بجا و تذکرات لازم است و همیشه باید برای وقوع این بلای طبیعی آماده بود. سازمان مدیریت بحران شهر تهران

گسل‌های تهران آرامند

معاون پیشگیری‌ سازمان مدیریت بحران: تهران با زلزله حداقل ۵/۵ ریشتری آسیب جدی می‌بیند

گروه مسکن- سحر باباخانی: معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران نگرانی‌ها درباره زلزله قریب‌الوقوع در پایتخت را بی‌مورد دانست و گفت: گزارش‌هایی که تاکنون از فعالیت گسل‌های تهران به ما رسیده هیچ حرکت غیرعادی را اعلام نمی‌کند و این گسل‌ها آرامند.

سعید منتظرالقائم در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه از هشدارهایی که دولت نسبت به خطرات زلزله در تهران می‌دهد، نباید نکات منفی برداشت شود، تصریح کرد: هرچند تا امروز گزارشی درباره احتمال وقوع زلزله در تهران دریافت نکرده‌ایم و گسل‌ها نیز حرکت خاصی نداشته‌اند، اما یک زلزله با حداقل ۵/۵ ریشتر بزرگی می‌تواند آسیب جدی به پایتخت وارد کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد اگرچه این روزها بحث بر سر فعال شدن گسل‌های پایتخت و خالی کردن شهر بالا گرفته و موج نگرانی در این زمینه باعث شده که پایتخت‌نشینان اخبار ضدو‌نقیض زلزله را با حساسیت دنبال کنند، اما معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نگرانی‌های شبانه مردم را بی‌مورد دانسته و معتقد است: زلزله حتمی است، ولی فوری نیست و نباید تبدیل به نگرانی شود که خواب شبانه مردم را مختل کند.

منتظرالقائم گفت: اگر دولت مردم را نسبت به خطرات زلزله آگاه می‌کند، برای آگاهی و هوشیاری مردم است و نباید از آن نکات منفی که باعث نگرانی‌های روزمره می‌شود استنباط شود؛ چراکه زلزله حادثه ای است که قطعی است، ولی فوری نیست.

وی در ادامه با اشاره به اخبار فعالیت گسل‌های تهران تاکید کرد: تا به امروز هیچ گزارش غیرعادی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم و گسل‌ها حرکت خاصی ندارند، ولی با این وجود نگرانی مسوولین بجا و تذکرات لازم است و همیشه باید برای وقوع این بلای طبیعی آماده بود.

معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران معتقد است که مردم باید در ارتباط با زلزله نگرانی بلند مدت داشته باشند و در مورد خرید یا ساخت خانه (اطمینان از مقاومت سازه) یا محل مدرسه‌ای که فرزندان خود را در آن ثبت‌نام می‌کنند، حساس باشند.

طرح شهرداری برای مقابله با زلزله

منتظر‌القائم همچنین درباره طرح «مقاوم‌سازی نسبی ساختمان‌ها در برابر زلزله» تصریح کرد: این طرح که مراحل مقدماتی فنی و مطالعاتی خود را سپری می‌کند با اولویت خانه‌های اوایل دهه ۵۰ و ۶۰ اجرا خواهد شد که البته هنوز جزئیات نحوه عملیاتی شدن آن مشخص نشده است.

به گفته وی، این طرح در مرحله اول به صورت پایلوت و با ثبت‌نام گزینشی اجرا خواهد شد و برای مقاوم‌سازی بابت یک خانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری ۲ تا ۴ طبقه ۲۰ میلیون تومان بودجه لازم است، ولی اجرای همه جانبه این طرح به مشارکت همه جانبه مردم و مالکین نیاز دارد و ما امیدواریم که مردم در بلندمدت با در نظر گرفتن تسهیلات مالی که در این طرح در نظر گرفته خواهد شد از آن استقبال کنند.

این در حالی است که هنوز جزئیات تسهیلات طرح مقاوم‌سازی نسبی ساختمان‌ها مشخص نشده است، ولی مسوولین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران امیدوارند که این طرح پس از گذراندن مراحل مطالعاتی و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها طی ۲ تا ۳ سال به اجرا درآید.

منتظر‌القائم در ادامه با اشاره به بافت فرسوده پایتخت یادآور شد: خانه‌هایی که در این طرح در نظر گرفته می‌شوند صرفا در بافت فرسوده تهران واقع نشده‌‌اند، بلکه باید جزو خانه‌های فرسوده شناخته شوند که الزاما در بافت فرسوده نیستند و در سراسر شهر پراکنده‌اند.

خروج سریع جمعیت امکان‌پذیر نیست

معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در ادامه با اشاره به طرح خروج ۵ میلیون نفر از جمعیت پایتخت به دنیای‌اقتصاد گفت: قطعا دولت برای خروج این تعداد از جمعیت برنامه‌ریزی بلندمدت داشته است؛ چراکه اجرای آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و در این میان به غیر از برآورد خطرات ناشی از زلزله به مسائل ترافیکی، آلودگی هوا و مدیریت شهر نیز توجه شده است. سعید منتظرالقائم بر این باور است که جمعیت بیش از استاندارد تهران ناشی از مهاجرت‌های سال‌های دور است؛ چراکه روند مهاجرت در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری نداشته، ولی آمار مشخصی از جمعیت متغیر مهاجر به پایتخت در دست نیست.

مناطق آسیب‌پذیر در برابر زلزله

به دنبال نگرانی‌های موجود درباره مناطقی که در صورت وقوع زلزله بیشترین خسارت را می‌بینند، معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به دنیای‌اقتصاد گفت: بر اساس مطالعات مرکز تحقیقاتی «جایکا» منطقه ۱۷ و مناطق جنوبی شهر تهران به دلیل بافت قدیمی و فرسوده از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار هستند و باید به این مناطق توجه ویژه‌ای نشان داد.

این در حالی است که حداقل زلزله‌ای که برای آسیب تهران برآورد و اعلام می‌شود، ۵/۵ ریشتر است. با استناد به گفته‌های منتظر‌القائم بین شدت و بزرگی یک زلزله تفاوت عمده‌ای وجود دارد به شکلی که بزرگی زلزله تابعی از شدت آن است و این میزان با استناد به دوری و نزدیکی محل وقوع زلزله محاسبه می‌شود و این مقوله از آنجایی مورد توجه است که هرچه تهران از شدت و هسته مرکزی وقوع زلزله به دور باشد بر بزرگی و مقدار ریشتر آن نیز تاثیرگذار بوده و اثرات مخرب کمتری به دنبال خواهد داشت به شکلی که زلزله ۶ ریشتری در فاصله ۵۰ کیلومتری پایتخت اثرات مخربی را به دنبال نخواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: آنچه در حال حاضر باید مورد توجه قرار بگیرد، رسیدن به این مطلب است که بحث گسل‌های تهران و آسیب‌پذیری آن از مدت‌ها پیش مطرح بوده و پدیده تازه‌ای نیست که بتوان بر آن مانور داد، ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر چقدر تراکم و فشردگی جمعیت در پایتخت کمتر باشد در صورت وقوع زلزله با خسارت و بحران کمتری مواجه خواهیم بود.