دنیای اقتصاد- وزیر مسکن از رشد جهشی ساخت‌وسازهای مسکونی در مناطق مختلف کشور خبر داد و با این تحلیل که هم‌اکنون شتاب احداث مسکن‌مهر چشمگیر است، اعلام کرد: قرار است خط اعتباری مسکن‌مهر از 7 هزار میلیارد تومان کنونی به 12 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. علی نیکزاد با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به 60 هزار واحد مسکونی‌مهر در مرحله پایانی احداث - نازک‌کاری- قرار دارد، گفت: در نظر داریم بخشی از تسهیلات 20 میلیون تومانی مسکن‌مهر را برای ساختمان‌های نیمه‌کاره در تهران اختصاص دهیم.

وزیر مسکن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مطرح کرد
قطار ساخت‌وساز در ریل رونق
طرح استفاده از خط اعتباری برای تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره در تهران
حجم عملیات در مسکن‌مهر روزانه به‌طور متوسط معادل 1400 واحد مسکونی رشد می‌کند
خط اعتباری مسکن‌مهر به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد
گروه مسکن- فرید قدیری: وزیر مسکن با بیان اینکه طبق آمارهای موجود، قطار ساخت‌وساز مدتی است در ریل رونق قرار گرفته و هم‌اکنون در این مسیر آستانه شتاب را تجربه می‌کند، از برنامه وزارت مسکن‌ برای گسترش حمایت مالی از سازنده‌ها خبر داد.
علی نیکزاد در گفت‌وگو با «دنیای ‌اقتصاد» تصریح کرد: رشد جهشی ساخت مسکن در یک‌سال منتهی به تابستان ۸۹ منجر به انعقاد قرارداد برای احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی و جذب حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای عملیات اجرایی بخشی از این واحدها شده است که با توجه به حجم قرارداد انبوه‌سازان در مسکن‌مهر، هم‌اکنون تعهد پرداخت وام ساخت، بیش از ۲ برابر این رقم برآورد می‌شود.
وزیر مسکن با اعلام اینکه هم‌اکنون عملیات احداث مسکن در کل کشور در مراحل مختلف ساخت روزانه به‌طور متوسط معادل 1400 واحد مسکونی رشد می‌کند، افزود: «برای تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز ساخت‌وساز، برنامه توسعه خط اعتباری مسکن‌مهر تا سقف 12 هزار میلیارد تومان را در دستور کار داریم که به این ترتیب معادل 5 هزار و 500 میلیارد تومان منابع جدید از سوی بانک مرکزی برای اعطای وام به سازنده‌ها در اختیار بانک مسکن قرار خواهد گرفت.»
خط اعتباری مسکن‌مهر دو ماه پیش، از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در حال حاضر نیمی از این خط جذب کامل پروژه‌های مسکونی شده است؛ اما ارزش کل قراردادهایی که انبوه‌سازان در حال اجرای آن هستند تاکنون معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی‌ می‌شود این رقم تا پایان سال با توجه به رشد جهشی ساخت‌وساز به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.
علی نیکزاد در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد بخش دیگری از برنامه‌های در دستور کار وزارت مسکن را صدور مجوز برای استفاده از تسهیلات 20 میلیون تومانی در ساختمان‌های نیمه‌کاره در تهران عنوان کرد و افزود: در نظر داریم مکانیزمی طراحی کنیم تا پروژه‌هایی که روند ساخت آنها به دلیل نیاز به تامین مالی متوقف شده بتوانند از خط اعتباری مسکن‌مهر استفاده کنند بدون آنکه نیازی به تعیین صلاحیت متقاضیان خرید این ساختمان‌ها وجود داشته باشد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، اوایل امسال مصوب شد سازنده‌های غیرمسکن‌مهر در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات ۲۰ میلیونی باید تعهد دهند واحدها را پس از تکمیل به افرادی واگذار کنند که حائز صلاحیت مسکن‌مهر باشند و تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌‌اند.
هم‌اکنون‌ پیش‌بینی می‌شود تسهیل پرداخت وام ساخت مسکن -بدون سپرده‌گذاری- در تهران بتواند بخشی از واحدهایی که فاصله‌ای تا عرضه آنها به بازار مسکن وجود ندارد را تکمیل کند. طبق گفته رییس انجمن انبوه‌‌سازان تهران در این شهر حدود 70 تا 80 هزار واحد مسکونی نیمه‌کاره وجود دارد که با طرح قبلی وزارت مسکن که سال گذشته اعلام شد امکان تبدیل آنها به مسکن‌مهر وجود نداشت. ایرج رهبر معتقد است طرح جدید برای این ساختمان‌ها کاربردی خواهد بود.
اوضاع آماری در مسکن‌مهر
علی نیکزاد وزیر مسکن با بیان اینکه ستاد افتتاح مسکن‌مهر در این وزارتخانه تشکیل شده و از هفته چهارم شهریور افتتاح‌ها شروع می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر 55 هزار واحد مسکونی‌مهر در مرحله نازک‌کاری قرار دارند و بیش از 116 هزار واحد نیز روند سفت‌کاری را طی می‌کنند. همچنین 285 هزار واحد مسکونی نیز مرحله اسکلت و سقف را می‌گذرانند که سرعت عملیات در این پروژه‌ها باعث شده ظرف کمتر از دو هفته -نیمه اول مرداد- 22هزار واحد به مرحله اسکلت و سقف، 7 هزار واحد به مرحله سفت‌کاری و 4 هزار واحد نیز به مرحله نازک‌کاری اضافه شود. طبق آمارهایی که روزانه از مناطق مختلف کشور در وزارت مسکن جمع‌آوری می‌شود، هم‌اکنون برای 856 هزار واحد مسکونی‌مهر پروانه ساختمانی صادر شده که از این تعداد برای 678 هزار واحد عملیات پی‌ریزی به اتمام رسیده است.
رشد ۴ درصدی بعد از افت ۵ درصدی
وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو درباره رشد جهشی ساخت‌وساز در کشور طی یک‌سال گذشته گفت: مجموع آمارهایی که مرکز آمار ایران از تعداد پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری و همچنین شهرهای جدید تهیه کرده حاکی از آن است که در سال گذشته، 698 هزار واحد مسکونی در کشور احداث شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4 درصد رشد کرده است.
وی افزود: در سال ۸۷، مجموع واحدهای مسکونی احداث شده نسبت به سال ۸۶، معادل ۵ درصد رشد منفی داشت.
وزیر مسکن همچنین تصریح کرد: روند ساخت‌وسازهای مسکونی در طول سال 88 رشد پلکانی داشته؛ به‌طوری‌که مقایسه روند صدور پروانه طی 6 ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه سال88 به ترتیب 31- درصد، 13- درصد و 4 درصد رشد داشته است.
وزیر مسکن در این باره تاکید کرد: بازار ساختمانی در حالی طی یک‌سال اخیر رونق گرفته که بر خلاف دوره‌های قبلی، نشانه‌ای از افزایش قیمت مسکن در بازار دیده نمی‌شود.
نیکزاد پیش‌بینی کرد: با پیشروی مسکن‌مهر و تحویل واحدها در نیمه دوم امسال، بخش قابل توجهی از تقاضا در بازار مسکن تامین شود.
۳۰۷۲ میلیارد تومان جذب تسهیلات در مسکن‌مهر
براساس کارنامه‌ای که وزارت مسکن از میزان حمایت بانکی از پروژه‌های در حال ساخت مسکن‌مهر تهیه کرده تاکنون بیش از 3 هزار و 72 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت فقط به سازنده‌ها در این طرح پرداخت شده که با مجموع تسهیلات روستایی و سایر وام‌های ساخت، این رقم از مرز 3 هزار و 500 میلیارد تومان نیز عبور می‌کند.
عکس: حمید جانی‌پور