مسکن‌مهر تهرانی‌ها به «البرز» رفت

بازدید تیم ویژه وزارت مسکن از پروژه‌های ۹۹ ساله شهر جدید هشتگرد

۷۰ هزار خانوار تهرانی مسکن‌مهر را در استان البرز تحویل می‌گیرند: «زندگی در تهران، سکونت در البرز»

پرونده ۹۹ساله‌های پایتخت همچنان «رکورددار» مشکلات پیش‌بینی نشده فرید قدیری

زمانی‌که برای تامین مسکن پایتخت‌نشینان، زمین‌های ۹۹ساله در خارج از شهر تهران تدارک دیده شد کسی تصور نمی‌کرد این زمین‌ها حتی ممکن است روزی از استان تهران جدا شود و سفرهای استانی را برای تهرانی‌ها رقم بزند.

با تشکیل استان البرز، توابع کرج که شامل «شهر ‌جدید ‌هشتگرد» و «شهرک‌ مسکونی ‌در حال ‌ساخت ابریشم» می‌شود، از استان تهران جدا و به البرز ملحق شد، اما این از جمله معدود طلاق‌هایی است که بانیان آن قبل از صدور حکم، تکلیف وابسته‌های طرفین را مشخص نکرده‌اند.

هم‌اکنون ۷۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در هشتگرد و شهرک ابریشم برای ساکنان فعلی تهران که متقاضی مسکن هستند، در حال احداث است و با تکمیل آنها، تهرانی‌های مقیم پایتخت مجبور هستند برای رسیدن به سرپناه، روزانه حداقل دو بار بین دو استان کشور سفر کنند.

این اتفاق تاکنون در کشور سابقه نداشته است، اما رخدادش باعث شده پرونده مسکن‌مهر تهران همچنان به لحاظ مشکلات پیش‌بینی نشده، رکورددار باقی بماند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، طبق اعلام رسمی از سوی وزارت کشور، ساوجبلاغ و کرج از توابع استان البرز است و همچنین نوار شمالی اتوبان کرج- قزوین حد فاصل کرج تا حوالی کردان نیز جزو محدوده استان البرز محسوب می‌شود.

به این ترتیب شهر جدید هشتگرد که از سال ۸۶ به عنوان دومین محل اصلی -بعد از پرند- برای ساخت مسکن‌مهر مخصوص متقاضیان تهرانی در نظر گرفته شد، رسما به استان البرز ملحق شده است.

در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ هزار واحد مسکونی روی زمین‌های ۹۹ساله شهر جدید هشتگرد از مرحله میانی احداث گذشته و یک هزار واحد مسکونی‌مهر نیز در چند روز آینده با حضور مقام ارشد دولت در این محل افتتاح خواهد شد. اما آیا انتظار این است که تهرانی‌ها برای سکونت به البرز بروند؟

تا پیش از تشکیل استان البرز، اگرچه فاصله‌ ۴۰ کیلومتری هشتگرد تا تهران، به اندازه کافی طرح واگذاری زمین۹۹ساله در این محل برای تهرانی‌ها را با ابهام و انتقاد روبه‌رو کرده بود، اما اکنون پرسش بزرگی که به این ابهام ضمیمه شده، پارگی شهرجدید هشتگرد از تهران و اتصال آن به استان جدید کشور است: «آیا تهرانی‌ها باید سفر استانی کنند؟»

اگر این ۷۰ هزار واحد در حال ساخت در توابع استان جدید البرز به مرحله افتتاح برسند و به متقاضیان تحویل داده شودند، در این صورت دو اتفاق برای این واحدها و متقاضیان خواهد افتاد. اتفاق اول که احتمال وقوع آن بالا نیست به سکونت‌پذیری واحدها مربوط می‌شود. آیا تهرانی‌های بدون خانه که اسم آنها در لیست مسکن‌مهر هشتگرد جانمایی شده، آنقدر مستاصل هستند که حاضر باشند همزمان در دو استان کشور ساکن باشند؟ اگر پاسخ به این پرسش منفی باشد، واحدها به محض آماده‌شدن در نوبت فروش توسط متقاضیان تحویل گیرنده قرار می‌گیرد تا با فروش آن، افراد در شهر اصلی‌شان -تهران- به دنبال ملک مورد دلخواه بیفتند.

اتفاق دوم در صورت ارائه پاسخ مثبت به پرسش بالا به وقوع می‌پیوندد که سکونت اجباری در استان البرز و زندگی دائمی در استان تهران نتیجه آن خواهد بود. در این صورت، هزینه زندگی برای افراد از ناحیه سفرهای بین دو استان تغییر می‌کند. این سفرها اگر با خودرو شخصی انجام بگیرد، قیمت تامین بنزین چشمگیر می‌شود و اگر هم نقل و انتقال بین تهران و هشتگرد البرز با مترویی که قرار است یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد انجام شود، سفر کم‌هزینه اما پردردسر خواهد بود.

مسکن، مرز نمی‌شناسد

خبرنگار دنیای‌اقتصاد با این فرض که «مسوولان وزارت مسکن در زمانی‌که لایحه تشکیل استان البرز تهیه شد، موضوع مسکن‌مهر در هشتگرد را در قالب تذکر برای مخالفت با تشکیل البرز در دولت یا مجلس مطرح کرده‌اند» ابعاد تاثیر منفی این قانون جدید را بر پرونده مسکن‌مهر تهران در گفت‌وگو با معاون وزیر مسکن بررسی کرد.

جمشید نورصالحی که مدیر شهرهای جدید کشور نیز است، در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: مسکن در شرایط کنونی، مرز نمی‌شناسد و افراد نیازمند مسکن بعید است به‌خاطر جداشدن هشتگرد از تهران، از این بابت گلایه کنند. همچنین در جریان تاسیس استان البرز، عموم جامعه و مردم تهران آن را احساس نکردند که حالا بخواهیم منتظر تبعاتش باشیم.نورصالحی همچنین تصریح کرد: قبل از اینکه استان البرز تشکیل شود، ساکنان تهران، کرج را برای سکونت انتخاب کرده بودند و حالا هم اتفاق خاصی نیفتاده، بلکه فقط اسم آن به البرز تغییر کرده است. معاون وزیر مسکن در امور شهرهای جدید در ادامه گفت: در پی تشکیل استان البرز برخلاف آنچه شما مطرح می‌کنید، استقبال تهرانی‌ها برای سکونت در هشتگرد بیشتر هم شده است و تعدادی ثبت‌نام جدید در این خصوص داشته‌ایم.