سه چالش انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده

برای جلب رضایت مالکان به ابزاری فراتر از تسهیلات نیاز است

گروه مسکن- در حالی‌که دولت طی یکسال گذشته مجموعه‌ای از تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت برای جلب انگیزه سازنده‌ها در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است با این امید که روند نوسازی در محله‌های فرسوده شهرها سرعت بگیرد، اما گلایه‌های انبوه‌سازان از مشکلات ریز و درشتی که در این بافت‌ها گریبان‌‌شان را گرفته حاکی از آن است که تخریب خانه‌های قدیمی به ابزاری فراتر از پول و تسهیلات نیاز دارد. تملک املاک و جلب رضایت مالکان در بافت‌های فرسوده چالش جدی سازنده‌ها است که به گفته رییس کانون سراسری انبوه‌سازان باید برای حل این معضل دولت پا پیش بگذارد.

ایرج رهبر در این باره تصریح می‌کند اغلب مالکان خانه‌های فرسوده به سه دلیل مانع از واگذاری ملک‌ به سازنده برای نوسازی آن می‌شوند. برخی از این افراد در ملکی که سکونت دارند، شغلی برای خودشان راه انداخته‌اند که در صورت تبدیل آن به آپارتمان، برای کسب روزی مشکل پیدا می‌کنند.

برخی دیگر به‌صورت چند خانواری در یک ملک متراژ کوچک سکونت دارند که اگر آن را برای نوسازی واگذار کنند از محل شراکت‌شان، حداکثر یک آپارتمان سهم می‌برند که امکان تقسیم بین چند نفر وجود ندارد. برخی دیگر نیز به دلیل راحتی سکونت در یک ملک حیاط‌دار، هیچ علاقه‌ای به تبدیل آن به آپارتمان نوساز ندارند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد چالش‌های موجود برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده که محور همه آنها به تملک زمین منتهی می‌شود در شرایطی مطرح است که روز گذشته مجلس اصلاحاتی بر روی طرح برگشت داده شده از سوی شورای نگهبان برای بررسی مجدد در شورا انجام داد.

در طرح «حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده» به موجب اصلاحاتی که اعمال شده، تملک زمین فقط به جلب رضایت مالک یا کسب اجازه شرعی منوط شده است.

انبوه‌سازان از دولت توقع دارند با راه‌اندازی یک واحد حقوقی در وزارت مسکن مختص حل مشکل تملک زمین در بافت‌های فرسوده، موانع پیش‌رو را برطرف کند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان درباره‌ نحوه ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده، به ایسنا گفت: انبوه‌سازان برای بازسازی

بافت‌های فرسوده اقدام کرده‌اند اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد حضور آنها جدی نبوده است.

وی با اشاره به مشکل تملک واحدهای مسکونی و همچنین پرداخت ودیعه اسکان موقت اظهار کرد: وزارت مسکن و شهرسازی باید شیوه‌نامه‌هایی را تهیه و ابلاغ کند که منجر به شفاف‌سازی در روند تملک واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شود و همچنین نحوه پرداخت ودیعه اسکان موقت باید مشخص شود.

ایرج رهبر درباره اینکه «انبوه‌سازان تمایل به تملک واحدهای مسکونی در بافت فرسوده دارند یا خیر؟» تصریح کرد: انبوه سازان کارشان ساخت‌وساز است و اگرچه ممکن است در برخی موارد اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، اما تملک املاک موجود در بافت‌های فرسوده کار سنگینی است و نیاز به بودجه بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه انبوه سازان‌ بارها از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست ایجاد گروهی حقوقی کرده‌اند، افزود: بهتر است این گروه حقوقی تشکیل شود تا به بررسی چگونگی تملک املاک بپردازد و سپس املاک تملک شده برای نوسازی در اختیار انبوه‌سازان قرار بگیرد. وی با بیان اینکه این مناطق با معضلات اجتماعی بسیاری رو به رو هستند ادامه داد: نیروی انتظامی ۳۰ جرم را اعلام کرده که در مناطق بافت‌های فرسوده رخ می‌دهد و حل این معضلات اجتماعی به دوش دولت است.

احتمال مهاجرت از مسکن‌مهر

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده کار بسیار حساس و مهمی است، گفت: زمین در طرح مسکن مهر بکر است و باید هزینه‌ای را صرف آماده‌سازی زمین‌های در نظر گرفته شده کرد بنابراین با توجه به وضعیت‌ موجود در بافت‌های فرسوده اگر بتوانیم مسکن مهر را که در حاشیه شهرها ساخته می‌شود در بافت‌های فرسوده بسازیم نه تنها سرعت بیشتر می‌شود، بلکه تمایل متقاضیان برای سکونت در این مناطق نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن مهر در حاشیه شهرها قرار دارد ممکن است افرادی که اقدام به ثبت نام در این طرح کرده‌اند پس از تحویل گرفتن واحدهای مسکونی خود اقدام به اجاره دادن این واحدها کنند که این امر مهاجرت را تشدید می‌کند.