طرح «اجرای بهتر» مالیات بر ارزش‌افزوده

عکس: نگار متین‌نیا

رییس سازمان امور مالیاتی: قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند سرعت تامین منابع برای دولت و شهرداری‌ها را افزایش دهد

شهردار تهران: مشارکت مردم در پرداخت هزینه خدمات شهری فوق‌العاده ضعیف است مینا یوسفی

رییس سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای بهتر مالیات بر ارزش‌افزوده از شهرداری تهران خواست با ارائه اطلاعات کامل از وضعیت املاک موجود در شهر تهران و کاربری‌های آنها، دولت را در شناسایی مودیان مالیاتی پشتیبانی کند.

علی عسگری در جمع مدیران شهرداری‌تهران در این باره با اشاره به اینکه اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیازمند همکاری شهرداری‌ها است، گفت: برای اجرای این قانون، باید اطلاعات مربوط به املاک موجود در سطح شهر را از طریق پایگاه‌های قوی اطلاعاتی دریافت کنیم که شهرداری‌ها در این زمینه نقش اساسی را بر عهده دارند.

عسگری اظهار کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات املاک و مشاغل فعال در سطح شهر تهران، سازمان مالیاتی کشور را در این زمینه یاری کنند. وی که در سومین همایش مالیه شهرداری تهران سخنرانی می‌کرد، یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده با قابلیت ایجاد گردش مالی بالا می‌تواند سرعت تامین منابع برای دولت و شهرداری‌ها را افزایش دهد.

به گفته رییس سازمان امور مالیاتی کشور طی ۲ سال اخیر از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده ۳ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها تخصیص یافته است که این منبع درآمدی می‌تواند به عنوان یک ردیف درآمد پایدار شهری به شمار آید.

عسگری همچنین اعلام کرد که در حال حاضر از نظر زیرساخت‌ها مشکلی برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد؛ اما همچنان نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات برای اجرای این قانون هستیم.

شهردار تهران: درآمدهای محلی محقق نمی‌شود

به گزارش دنیای‌اقتصاد سومین همایش مالی شهرداری روز گذشته در حالی برگزار شد که مسوولان و متولیان اداره تهران با انتقاد از آنچه وابستگی بیش از حد شهرداری‌ها به دولت و در نتیجه بروز مشکلات مالی عنوان کردند، اظهار گلایه کردند و در عین حال بر حل مشکلات مالی شهرداری‌ها در صورت بهبود جایگاه شهرداری‌ها و شوراهای شهر تاکید داشتند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران در مراسم افتتاحیه این همایش که صبح دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به طرح استقلال شهرداری‌ها در اوایل دهه ۶۰ در مجلس گفت: با وجودی که قرار بود ظرف شش ماه لایحه استقلال مالی شهرداری‌ها توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود اما هنوز این موضوع محقق نشده است.

محمدباقر قالیباف رشد مدیریت شهری در سال‌های گذشته را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: اگر چه طی سال‌های گذشته در کشور اقدامات رو به پیشرفت زیادی انجام شده است اما متاسفانه هنوز در بحث مدیریت شهری به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم و در واقع در این حوزه پیشرفت مناسبی نداشته‌ایم.

وی با این توضیحات از جایگاه شهرداری‌ها در نظام اداری کشور انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها نه تنها در نظام ساختاری و اداری و سیاسی کشور دخالتی ندارند، بلکه از حمایت مردم در اداره شهرها نیز محروم هستند به طوری که شهروندان هزینه خدمات شهری را پرداخت نمی‌کنند؛ حال آن که در کشور‌های دیگر اداره شهرها با مشارکت حداکثری شهروندان انجام می‌شود. شهردار تهران از سوی دیگر از وضعیت فعلی شوراهای شهر نیز انتقاد و تصریح کرد: تشکیل شوراها براساس قانون اساسی کشور صورت گرفته است اما از یک سو راه اندازی شوراها با تاخیر انجام شد و از سوی دیگر در حال حاضر این شوراها از حمایت کافی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برخوردار نیستند.

قالیباف یکی از روش‌های عمده در کسب درآمد شهرداری‌ها را اخذ مالیات‌های محلی برشمرد و با ابراز ناخرسندی از محقق نشدن این درآمدها برای شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مورد عوارض شهری با مشکل مواجه هستیم و به خاطر محدودیت‌های موجود در عمل این عوارض به اندازه کافی تامین نمی‌شود و به گفته قالیباف حتی در برخی موارد نیز عوارض تعیین شده از سوی فرمانداری و سایر ارگان‌ها نادیده گرفته می‌شود. وی با انتقاد از بی‌توجهی به رابطه شهرداری‌ها با توسعه کشور و اقتصاد شهری با اقتصاد کشور تاکید کرد که بدون مشخص شدن جایگاه مدیریت‌های محلی در قانون و نظام اداری ـ سیاسی مشکلات مالی شهرداری‌ها نیز نیز حل نخواهد شد. قالیباف در عین حال تصریح کرد: اما با تمام این مشکلات به روز‌رسانی عملکرد مالی شهرداری تهران روند مطلوبی را طی می‌کند.

رشد ۴ برابری ساخت‌و ساز در بافت‌های فرسوده

شهردار تهران از جمله اقدامات اقتصادی موفق شهرداری تهران را سیاست‌های تاثیرگذار ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: با اینکه رکود ساخت‌وساز در کشور وجود دارد اما به خاطر تسهیلات ساخت‌وساز و تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض پروانه ساختمان در تابستان امسال ساخت و ساز در بافت فرسوده، ۴ برابر افزایش یافته است.

بودجه سال ۹۰ شهرداری بهمن ماه به شورا می‌رود

شهردار پایتخت همچنین به بودجه سال ۹۰ شهرداری تهران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی شهرداری تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، اعلام کرد: تا بهمن‌ماه امسال بودجه‌ریزی عملیاتی به شورای شهر برای بررسی ارسال خواهد شد.

به گفته وی این برای نخستین بار است که بودجه‌ریزی عملیاتی برای شهرداری تهران در نظر گرفته می‌شود. البته قرار بود که این اقدام سال گذشته آغاز شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز که روز گذشته در سومین همایش «مالیه شهرداری مشکلات و راهکارها» سخنرانی می‌کرد، با انتقاد از جایگاه نامناسب شوراها بر لزوم به روز رسانی قوانین مالی شهرداری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر برخی قوانین شهرداری‌ها از جمله قوانین مربوط به اخذ عوارض شهری متعلق به ۴۰ تا ۵۰ سال پیش است که در این شرایط این قوانین کارآیی لازم را ندارند. خادم در این مورد به وابستگی بخش قابل توجهی از درآمد شهرداری‌ها به عوارض شهری اشاره کرد و گفت: تا زمانی که نظام درآمد شهرداری اصلاح نشود و ساز و کار اخذ عوارض متحول نشود درآمد شهرداری‌ها نیز با مشکل مواجه خواهد بود. وی یکی دیگر از منابع درآمد شهرداری تهران را عواید حاصل از ساخت‌وساز عنوان و اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد شهرداری از محل ساخت‌وسازها تامین می‌شود که در عین حال بسیار ناپایدار است.

۶۴۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در تهران

عضو شورای شهر تهران در این مورد به ارائه مثالی در مورد بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: در حال حاضر برای نوسازی هر هکتار بافت فرسوده به ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در کل برای نوسازی ۲۰ درصد از آن طبق برنامه ۵ ساله به ۳۳ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم اما این در حالی است که برای تامین این هزینه‌ها با کمبود بودجه مواجه هستیم.

خادم با اعلام وجود ۶۴۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در سطح شهر تهران افزود: اگر چه برای تامین اعتبار لازم در این زمینه شهرداری اقدام به فروش اوراق مشارکت می‌کند اما این روش‌های کسب درآمد ناپایدار نیز حلال مشکلات مالی شهرداری نخواهد بود.

وی با این توضیحات بر لزوم اصلاح نظام مالی شهرداری‌ها تاکید کرد و در عین حال یادآور شد: اصلاح نظام مالی شهرداری‌ها به طور قطع بر کل کشور تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش ۱۵ درصدی درآمدهای پایدار شهرداری در ۵ سال

معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز در این همایش از رشد ۱۵ درصدی درآمدهای پایدار شهرداری تهران طی ۵ سال گذشته خبر داد و گفت: اما با این حال باید با اصلاح نظام مالی شهرداری، درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهیم. به گفته حسین محمدپورزرندی در سال ۸۴، ۳۴/۱۷ درصد درآمدهای شهرداری پایدار بود که این میزان در سال ۸۸ به ۶۱/۲۱ درصد و در سال ۸۹ به ۶/۳۲ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این رقم به ۴۰ درصد افزایش یابد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، وی روز گذشته در مراسم آغاز به کار سومین همایش مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها به همایش‌های اول و دوم مالیه شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: همایش‌های پیشین، دستاوردهای خوبی برای کلیه شهرداری‌ها و مدیریت شهری در پی داشته که از جمله آن می‌توان به اصلاح نظام مالی شهرداری تهران اشاره کرد.

وی به انتشار اوراق مشارکت و همچنین تاسیس بانک شهر به عنوان دیگر دستاوردهای این همایش‌ها در شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: اسفند سال گذشته بانک شهر کار خود را آغاز کرد و امروز می‌تواند به عنوان موتور محرک در مجموعه مالی شهرداری تهران قرار بگیرد.

محمد پورزرندی غلبه شکست بازار در نوسازی بافت فرسوده را از دیگر دستاوردهای این همایش نام برد و افزود: ارائه تسهیلات ارزان قیمت، بخشودگی عوارض ساخت‌وساز، اعمال تشویق جهت تجمیع قطعات و... از جمله تسهیلات ارائه شده در مورد نوسازی است که رشد ۱۰۰ درصدی پروانه‌های ساختمانی در بافت فرسوده و رشد ۲۰۰ درصدی نوسازی در بافت فرسوده را به دنبال داشته است. وی همچنین با اشاره به سومین همایش اظهار کرد: افزایش توانمندی مدیران و کارشناسان مدیریت شهری در مدیریت بهینه مالی شهرداری، ایجاد دانش کاربردی در جهت افزایش درآمدهای پایدار شهری، ارتقای دانش و تخصص کلان‌شهرهای کشور در حوزه روش‌های نوین تامین مالی و... از جمله اهداف این همایش است.