بازار املاک کلنگی رونق دارد؟
اوضاع بازار مشارکت در ساخت
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: معمولا رکود و کسادی بیش از اندازه در یک بازار اقتصادی باعث می‌شود تا اکثر تازه واردها یا افرادی که بیشتر به دلیل تامین منبع درآمد به بازارهای مختلف اقتصادی روی ‌آورده‌اند از بازار سریع‌تر خارج شوند.

در همین حال رکود 2 ساله‌ای که بازار مسکن را در آغوش خود گرفته باعث شده تا بسیاری از فعالان در بخش مسکن که طی سال های گذشته با عدم تجربه و همچنین به عنوان شغل دوم (دلالی) وارد بازار شده بودند، حال از بازار خارج شوند.
اما در همین حال اغلب افرادی که جزئی از سازندگان کهنه‌کار هستند و با سابقه طولانی در حرفه ساخت‌وساز فعالیت دارند در حین مواجه شدن با چنین مشکلاتی بازار را ترک نمی‌کنند بلکه شیوه فعالیت خود را تغییر می‌دهند.
این روزها اکثر بنگاهداران مسکن فعال در تهران خبر از تمایل سازندگان به مشارکت در ساخت می‌دهند.
یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه میدان ونک در رابطه با این مساله به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر بازار مشارکت در ساخت نسبت به بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی رونق دارد چراکه در این قسمت از بازار سازنده و مالک، هر دو مایل به همکاری با یکدیگر هستند.
وی در ادامه افزود: در اکثر مواقع، زمانی بازار مشارکت در ساخت پرطرفدار می‌شود که بازار خرید و فروش مسکن با رکود بلندمدت روبه‌رو شود.
سجودی همچنین درباره این موضوع اظهار کرد: هنگامی که بازار از لحاظ رونق متوقف شده و وضعیت آینده آن قابل پیش‌بینی نیست از یک سو مالک جرات ریسک (خرید) را به خود نمی‌دهد زیرا نمی‌داند که ضرر یا سود نصیبش خواهد شد و از طرف دیگر سازنده در این مواقع ترجیح می‌دهد سرمایه خود را برای ساخت‌وساز نصف کند تا در زمان مواجه شدن با ضرر احتمالی از کمترین ضربه برخوردار شود.
اکنون که بازار مسکن در چنین شرایطی به سر می‌برد و به علت آنکه ساخت و ساز حرفه اصلی سازندگان محسوب می‌شود و آنها نمی‌توانند تا زمان بهبود بازار بدون فعالیت باقی بمانند به همین خاطر به مشارکت در ساخت روی آورده‌اند.
اما در همین حال بنگاهدار دیگری که در منطقه غرب تهران فعالیت می‌کند در رابطه با وضعیت فعلی بازار مشارکت در ساخت اظهارات متفاوتی به دنیای‌اقتصاد ارائه کرد: در حال حاضر بازار مسکن با بی‌اعتمادی مواجه شده است که همین امر باعث توقف بیشتر معاملات و حتی قراردادهایی نظیر مشارکت در ساخت شده است.
ناصری به این مساله اشاره کرد: بدقولی سازنده‌هایی که نتوانستند در قرارداد مشارکت در ساخت، ملک را در زمان تعیین شده و مشخص تحویل دهند یا عدم استفاده از مصالح مرغوب یا سوءاستفاده جعلی افراد از عنوان سازنده باعث شده تا اغلب مالکان اعتماد خود را از دست بدهند.