هزینه رهگیری معاملات مسکن از محل پورسانت مشاوران املاک پرداخت می‌شود

بنگاه‌های مسکن اجازه دریافت یک ریال اضافه‌تر از حق کمیسیون به بهانه رهگیری را ندارند فرید قدیری

بنگاه‌های مسکن براساس مصوبه‌ وزارت بازرگانی موظف هستند برای تنظیم قرارداد هر فقره معامله ملکی شامل خرید یا اجاره، مبلغی معادل ۸ هزار تومان بابت ثبت جزئیات قرارداد در سامانه رهگیری معاملات مسکن، به حساب این سامانه پرداخت کنند. اما اجرای این مصوبه از یک سو منجر به دریافت مبالغی اضافه‌تر از حق کمیسیون توسط برخی بنگاه‌ها شده و از سوی دیگر، باعث «فرار معاملاتی» از «فیلتر رهگیری» شده است؛ به‌طوری‌که برخی مشاوران املاک در پی رشد حجم خرید و فروش‌ مسکن، برای نپرداختن هزینه ۸ هزار تومانی، از ثبت جزئیات معامله در سامانه رهگیری خودداری می‌کنند و مشتری را فقط با مبایعه‌نامه و بدون کد رهگیری، روانه محضر می‌کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هزینه رهگیری معاملات مسکن باید از محل پورسانت بنگاه‌ها تامین شود و رهگیری برای خریدار و فروشنده رایگان است. قلی خسروی همچنین افزود: تنظیم مبایعه‌نامه بدون ثبت در سامانه رهگیری خلاف مقررات کار بنگاه‌های مسکن است.فرار معاملاتی از فیلتر رهگیری در شرایطی انجام می‌شود که برخی محضرخانه‌ها هنوز سامانه ثبت معاملات مسکن موسوم به سامانه کد رهگیری را قبول ندارند و برای مبایعه‌نامه‌هایی که کد رهگیری ندارند نیز سند صادر می‌کنند.

براساس تصمیم تازه وزارت بازرگانی، کلیه مشاوران املاک موظف شده‌اند به ازای هر معامله‌ای که انجام می‌دهند، ۸ هزار تومان به حساب سامانه رهگیری واریز کنند. مشاوران باید این مبلغ را از محل درآمد حاصل از انجام معامله بپردازند و اجازه دریافت هزینه اضافه‌تر از حق کمیسیون را از طرفین معامله ندارند. طبق مصوبه وزارت بازرگانی، هر معامله‌ ملکی با هر ارزشی - میلیاردی یا میلیونی - به محض تنظیم در مبایعه‌نامه و ثبت در سامانه رهگیری، مشمول پرداخت این مبلغ می‌شود و به این ترتیب ارزش قرارداد یا موقعیت منطقه‌ای ملک تاثیری در هزینه رهگیری ندارد. این تصمیم از نگاه برخی فعالان بازار مسکن به بی‌عدالتی تعبیر شده است؛ چراکه همان طور که حق واسطه‌گری مشاوران املاک در خرید و فروش ملک بسته به ارزش معامله متفاوت است و تغییر می‌کند، هزینه رهگیری معاملات املاک نیز باید متغیر و وابسته به قیمت ملک باشد.

از سوی دیگر، مبلغ ۸ هزار تومان برای ثبت یک معامله در سامانه رهگیری املاک اگرچه جزئی خواهد بود، اما چنانچه تعداد معاملات افزایش پیدا کند، مجموع مبلغی که یک بنگاه باید در طول فعالیت پرداخت کند، قابل‌توجه می‌شود که این موضوع می‌تواند زمینه تشویق به عدم پرداخت هزینه رهگیری معاملات املاک را تشدید کند.

طبق آنچه وزارت بازرگانی برای نحوه محاسبه هزینه‌ها در سامانه ثبت هوشمند معاملات املاک تصویب کرده است، هیچ بنگاهی حق دریافت یک ریال هزینه اضافی از طرفین معامله ملکی را ندارد و افراد مجاب هستند بر طبق لیست اتحادیه نسبت به پرداخت حق کمیسیون اقدام کنند.

در همین زمینه رییس اتحادیه مشاوران املاک به «دنیای اقتصاد» گفت: رهگیری معاملات در بازار مسکن عملا برای مردم رایگان خواهد بود. وی همچنین نسبت به تخلفاتی که برخی بنگاه‌های املاک مرتکب می‌شوند، هشدار داد و تصریح کرد: در صورت شناسایی موارد تخلف، با بنگاه برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: هزینه رهگیری هر نوع معامله در بازار مسکن اعم از خرید و فروش و اجاره مبلغ ۸ هزار تومان خواهد بود که از محل جمع‌آوری این مبالغ، هزینه‌های مربوط به سامانه تامین می‌شود.