«کم‌آبی» در مسکن مهر پیروز شد

عکس: نگار متین‌نیا

معاون وزیر مسکن: مردم باید بدانند مسکن مهر به محض آماده شدن قابل سکونت نیست گروه مسکن- لیلا درخشان: در حالی‌که هنوز سری اول واحدهای مسکونی‌مهر که از سال ۸۶ عملیات احداث آنها آغاز شد، تحویل مردم نشده - تاکنون ۵ درصد از یک میلیون واحد مسکونی‌مهر به بهره‌برداری رسیده است - مقرر شده دور جدید ساخت مسکن‌مهر از سال آینده در کشور با ظرفیت احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز ‌شود که نیمی از این ظرفیت به شهرهای جدید اختصاص دارد.

جالب‌تر آنکه مسوولان بخش مسکن برای پایان دادن به ماجرای آب و برق در مهم‌ترین شهر جدید کشور - پرند- که مقرر شده مقر اصلی جذب جمعیت سرریز تهران باشد، تصمیم گرفته‌اند صورت مساله را پاک کنند و به ادامه ساخت‌وساز در پرند خاتمه دهند. سال آینده مسکن‌مهر بدون شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند و وزارت مسکن هیچ زمینی برای ساخت مسکن در پرند واگذار نمی‌کند.

این تصمیم جدید بعد از آن اتخاذ می‌شود که مشکل کم‌آبی در پرند، عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر که در حال حاضر در این شهر در جریان است را با معمای «بهره‌برداری» روبه‌رو کرده و معلوم نیست که آیا این خانه‌ها روزی به ملک مسکونی -قابل سکونت- تبدیل خواهند شد یا نه؟

طی یک‌سال اخیر مجموعه وزارت مسکن تلاش زیادی برای رفع معضل خدمات زیربنایی در پرند به خرج داد و حتی برنامه‌ریزی کرده بود شهر جدید پرند را منطقه جایگزین برای اسکان متقاضیان جدید مسکن در تهران کند، اما عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با این هدف‌گذاری دست مدیران وزارت مسکن را خالی گذاشته است.

روز گذشته معاون وزیر مسکن از دو علت تاخیر در ساخت‌وسازهای مسکن مهر سخن گفت و از یک طرف ضمن صحه گذاشتن بر ایجاد وقفه در پرداخت تسهیلات مسکن مهر و اشاره به دغدغه انبوه‌سازان در این زمینه اعلام کرد ظرف دو روز آینده این مشکل مرتفع خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما از طرف دیگر با اعلام فراخوان وزارت مسکن برای ساخت دور جدید مسکن مهر اعلام کرد که پرند در سهمیه جدید جایی ندارد.

درباره کنار گذاشته شدن شهر جدید پرند از این مسیر گفته می‌شود که علت عمده این مساله به جدی بودن مشکل کم آبی در این شهر برمی‌گردد .در حال حاضر بنا به گفته جمشید نورصالحی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد مسکونی آماده تحویل در شهر جدید پرند وجود دارد که آب و برق ندارند.

اکنون به نظر می‌رسد برای اینکه مشکلی به مشکلات شهر جدید پرند از این بابت اضافه نشود، دولت تصمیم گرفته است کلا صورت مساله کم آبی در این شهر را پاک کند .این در شرایطی است که از چند سال گذشته و همزمان با تسریع در ساخت‌وسازهای مسکن مهر امید مسوولان به این شهر برای جذب جمعیت و تبلیغات پیرامون آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مهندس جمشید نورصالحی که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران روز گذشته حاضر شده بود در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد اعلام کرد: برای انعقاد قراردادهای جدید مسکن مهر در سال ۹۰ وزارت مسکن تصمیم گرفته است که فراخوان دهد که پیش‌بینی شده ظرفیت احداث مسکن مهر در شهرهای جدید برای سال آینده ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باشد.

وی اظهار داشت: فعلا تمامی ‌زمین‌هایی که برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است مشکل معارض زمین ندارند و اتفاقا حساسیت دولت برای رفع معارض زمین باعث شده است تا به عنوان مثال به‌رغم اینکه در شهر جدید پردیس تقاضا برای جذب جمعیت زیاد است، اما به دلیل پیش‌بینی مشکل معارض، زمین را با احتیاط واگذار کرده‌ایم.

به گفته وی در دور جدید ساخت‌وسازهای مسکن مهر انبوه‌سازان با مشکلی به نام معارض زمین روبه‌رو نخواهند.

در جریان استان البرز نبودیم

معاون وزیر مسکن در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی براینکه چرا مسکن مهر تهرانی‌ها به استان البرز رفته است؟ گفت: اولا ما که در جریان استان شدن کرج نبوده‌ایم و حالا چرا و کی این اتفاق افتاده است من نمی‌دانم، اما مساله این است که جمعیتی اگر در نقطه‌ای اسکان پیدا کند که به خدمات دسترسی داشته باشد مرزها و تقسیمات کشوری نمی‌شناسد و این تقسیم‌بندی‌ها نمی‌توانند مشکل‌آفرین باشند.

به گفته نورصالحی اگر امکانات تردد برای ساکنان هشتگرد فراهم شود مشکل خاصی برای آنها ایجاد نخواهد شد، اما در سال‌های آینده به مرور زمان ساکنان استان البرز در هشتگرد مستقر خواهند شد این در شرایطی است که به دنبال آن ساکنان استان تهران نیز به سمت اسکان در شهر جدید پرند هدایت خواهند شد.

فاصله تقاضا و دریافت وام یک ماه است

به گزارش دنیای اقتصاد مشکل مربوط به بوروکراسی بانکی از جمله مشکلاتی است که در دور اول ساخت وسازهای مسکن مهر به چشم می‌خورد.

نورصالحی در این زمینه گفت: بانک مسکن انصافا در روان‌ترین شرایط ممکن در حال اعطای تسهیلات است و براساس محاسباتی که انجام شده است فاصله تقاضای وام تا اعطای تسهیلات مسکن مهر از سوی بانک مسکن حدود یک ماه است.

هرماه نیز مسوولان بانک مسکن و اعضای هیات مدیره با مقامات ارشد وزارت مسکن نشست‌های دو هفته‌ای دارند و برای رفع مشکلات موجود تلاش می‌کنند. اما برای حل معضلات مربوط به بوروکراسی بانک‌ها پیش‌بینی خاصی نشده است.

دیگر نگویید مسکن مهر خدمات زیرساختی ندارد

به گزارش دنیای اقتصاد، همزمان با تسریع در ساخت وسازهای مسکن مهر فقدان خدمات روبنایی (از جمله درمانگاه، مدرسه،...) به عنوان مهمترین چالش‌هایی پیش روی مسکن مهر از زبان کارشناسان این حوزه بارها مطرح شد. اما در دور جدید فراخوان مسکن مهر مقررشده است با اتکا به اعتبارات دولتی و بخش خصوصی الزام احداث خدمات روبنایی در مسکن ۹۹ ساله حتما دیده شود.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد :خدمات زیربنایی و روبنایی را در مسکن مهر الزامی‌ می‌کنیم تا دیگر اینقدر به ما نگویند که چرا مسکن مهر خدمات روبنایی ندارد.

این مقام مسوول با اشاره به مشکل کمبود آب و برق و گاز در مسکن مهر گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط نهادهای مسوول این مشکل به زودی رفع خواهد

شد. وی افزود: اما مردم نباید تصورکنند که واحدهای مسکونی مهر به محض آماده شدن قابل سکونت هستند بلکه باید کمی‌تامل کنند تا بعد از اینکه خدمات زیربنایی آن آماده شد در این واحدها ساکن شوند.

نادیده گرفتن یارانه‌ها در قراردادهای جدید مسکن مهر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد، مبنی براینکه آیا در قراردادهای جدید مسکن مهر بررسی‌های کارشناسی در خصوص آثار اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها برروی مسکن مهر دیده شده است تلویحا از نادیده شدن این امر در قراردادهای جدید خبر داد. هرچند که اعلام کرد وزارت نیرو وزارت صنایع به عنوان متولیان تامین حامل‌های انرژی و تامین مصالح ساختمانی قطعا همکاری‌های لازم را در این زمینه با وزارت مسکن انجام خواهند داد.