چرا نشانی مسکن مهر داده نمی‌شود؟

گروه مسکن- لیلا درخشان: مدیران عامل فعال تعدادی از تعاونی‌های مسکن مهر که به آنها وعده داده شده واحدهای مسکونی شان در قالب تفاهم نامه سه‌جانبه توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از عاملی مهم که باعث شده تعاونی‌های مسکن مهر از نشانی واحدها اطلاعی نداشته باشند خبر دادند‌. به اعتقاد این عده در وهله اول، تناقض پیشرفت فیزیکی پروژه در عمل با آنچه که در قرارداد ذکر شده است از جمله شاخص‌ترین عواملی است که باعث شده انبوه‌سازان علاقه‌ای به شفاف‌سازی در این زمینه نداشته باشند‌. دلیل دوم نیز نادیده گرفتن و حذف تعاونی‌های مسکن مهر از شیوه نامه سه جانبه است که به بی‌اثر شدن نقش آنها منجر شده است‌.

اما این عده در عین حال تاکید دارند که این رویه عوارض ناخوشایندی برای اعضا به دنبال خواهد داشت و باعث خواهد شد که اعضا به سمت انصراف گرایش پیدا کنند‌.

سرخوردگی و انصراف دوباره

در این زمینه حسین‌هاشمی‌نسب‌،مدیر عامل تعاونی مسکن مهر۶ منطقه ۱۴ پرند که ۳۲۰ عضو دارد ضمن صحه گذاشتن بر مشکل بی‌اطلاعی اعضای تعاونی مسکن مهر از جانمایی واحدها گفت: به‌رغم اینکه اعضای تعاونی متبوع ما هر یک ۳ میلیون تومان به عنوان آورده خود به حساب صندوق تعاون واریز کرده‌اند، اما متاسفانه کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت فیزیکی کار برای آنها اعمال نشده است‌.

هاشمی‌نسب براین باور است که عدم پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در قیاس با قراردادهای پیمانکاران باعث شده تا شفاف‌‌سازی‌های لازم در این زمینه برای تعاونی صورت نگیرد‌.

وی افزود‌: اما این رویه به شدت باعث سرخودگی اعضا می‌شود و برخی از آنها ضمن ابراز گلایه‌ ترجیح می‌دهند که گزینه انصراف را درپیش بگیرند‌.

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر ۶ منطقه ۱۴ خاطرنشان کرد: وقتی که در مورد وضعیت پروژه و جزئیات تکمیل آن از متولیان سوال می‌کنیم معمولا با توجیهاتی نظیر اینکه پیمانکار انصراف داده است مواجه می‌شویم که این به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و بیشتر به نارضایتی‌های اعضا دامن می‌زند‌.

هاشمی‌نسب با تاکید بر پرکاری وزیر مسکن برای تسریع در روند کار مسکن مهر اظهار داشت‌: هر چند که متولیان مربوطه قول مساعد برای رفع مشکلات مربوطه در این زمینه را داده‌اند، اما در صورت تداوم این وضعیت به دنبال آن هستیم که به صورت ویژه این مشکل را پیگیری کنیم‌.

جایگاهی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته نشده است

در عین حال جلیل محمد زاده‌،مدیر عامل تعاونی مسکن مهر ۴ منطقه ۶ تهران که دارای ۴۲۰ عضو است، گفت‌: متاسفانه در تفاهم نامه سه جانبه مسکن مهر جایگاهی برای تعاونی‌ها در نظرگرفته نشده است و همین امر باعث شده که از این پروسه حذف شدند و این تفاهمنامه سه جانبه بین بانک‌، سازمان مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان است که این فرآیند با تبعات ناخوشایندی همراه

خواهد بود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال تعاونی مسکن مهر استان البرز در حدود ۸۴ تعاونی هستند که فقط سه تعاونی با پیگیری‌های مصرانه موفق شده که اجاره زمین را به نام تعاونی ثبت کنند این درحالی است که بقیه تعاونی‌ها کاملا سردرگم هستند که با این شرایط احتمال آن می‌رود که مشکلات عدیده‌ای در جانمایی واحدها ایجاد شود؛ چرا که هیچ مدرکی برای اثبات مالکیت زمین و ساخت وسازها وجود ندارد‌.

محمدزاده خاطرنشان کرد: بی‌اطلاعی تعاونی‌ها از جانمایی واحدهای مسکونی مهر باعث شده که بعضا زمین‌ها بدون اطلاع اعضا جابه‌جا شود یا اینکه وقتی مدیران تعاونی بر سر پروژه حاضر می‌شدند، در می‌یابند که میزان پیشرفت پروژه با آنچه که قبلا به آنها اعلام شده بود تناقض اساسی داشته باشد‌.

مشکلی از این بابت نداریم

اما در این بین کبری بذاقی‌، مدیر عامل تعاونی مهر ۱ منطقه ۱۰ تهران که ۲۵۷ عضو دارد با اشاره به اینکه این مشکل در مورد بسیاری از تعاونی‌ها وجود دارد، گفت: خوشبختانه به دلیل تعامل مطلوب سازمان مسکن و شهرسازی استان البرز اعضای تعاونی ما با چنین مشکلی روبه‌رو نیستند؛ به طوری که آنها بدون دغدغه می‌توانند بر سر پروژه حاضرشوند و شاهد پیشرفت کار باشند‌.این در حالی است که در اکثر پروژه‌ها، شرکت‌های مجری این اجازه را به اعضای خود نمی‌دهند‌.

وی در عین حال افزود‌: اما مشکل مربوط به عدم ثبت اجاره زمین به نام تعاونی در مورد این تعاونی نیز وجود دارد که با برگزاری جلسات متعدد به دنبال رفع آن هستیم.

همچنین پورعابدینی‌، مدیرعامل تعاونی مهر ۷ منطقه ۱۴ پرند نیز براین باور است که از زمانی که ساخت‌وسازهای مسکن مهر در قالب شیوه نامه سه جانبه انعقاد شده است، متاسفانه این مشکل پیش آمده است، این در حالی است که در مورد قراردادهایی که در قالب دوجانبه بسته شده است، چنین معضلی وجود ندارد و اعضا در جریان کامل پیشرفت پروژه هستند‌.