گروه مسکن: اعضای شورای‌شهر تهران در جلسه دیروز خود با اشاره به اینکه قطع گسترده درختان در برخی ساختمان‌سازی‌ها به وضوح قابل مشاهده است، بخشی از آلودگی هوای تهران را به خاطر این نوع ساخت‌وسازها دانستند و نسبت به گسترش این قبیل پروژه‌ها در پایتخت هشدار دادند. شورای‌شهر از شهرداری تهران خواسته برای توقف ساخت‌وسازهایی که در حذف فضای سبز از سطح شهر موثر بوده‌اند، تعجیل کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اعتراض اعضای شورای شهر تهران به ساخت‌وسازهای غیر مجاز در پایتخت و تجاوز به محیط زیست از سوی سازندگان متخلف با تاکید بر پروژه احداث هزار واحد مسکونی در رود دره اوین آغاز شد. البته این بار نخست نیست که شورای شهر نسبت به برج‌سازی در بخشی از منطقه دو تهران اعتراض می‌کند. در واقع انتقاد به ساخت و ساز در رود دره اوین اواخر شهریور ماه امسال از سوی احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران آغاز شد و در نهایت واکنش شهردار تهران را به دنبال آورد تا بالاخره محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به شهردار منطقه، دستورتوقف پروژه را صادر کرد، اما چندی بعد شهردار تهران خود اعلام کرد که به علت قانونی بودن مجوز ساخت ۲ برج مسکونی در روددره اوین، امکان جلوگیری از این طرح ساختمانی وجود ندارد.

اما روز گذشته اعضای شورای شهر تهران، موضوع آلودگی هوا در روزهای اخیر را دستمایه اعتراض دوباره به این پروژه قرار دادند.

احمد مسجد جامعی در لحظات پایانی جلسه علنی روز گذشته شورا بار دیگر آغازگر اعتراض به برج‌سازی در منطقه دو تهران شد و گفت: این روزها در حالی مسوولان در فکر راه‌های مختلف برای مقابله با آلودگی هوای پایتخت هستند که تخریب فضای سبز به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا همچنان از سوی سازندگان متخلف ادامه دارد.

او که اظهارات خود را با اشاره به غیبت نماینده شورایاران در جلسه شورا شروع کرد، گفت: حالا بهانه خوبی داریم تا یک‌بار دیگر به ساخت‌وسازهای غیرمجاز پایتخت اعتراض کنیم. هر هفته نمایندگان شورایاری‌های مناطق مختلف تهران به شورای شهر می‌آیند تا به ارائه گزارش درباره منطقه فعالیت خود بپردازند، اما دیروز به علت آلودگی هوای تهران نماینده یکی از شورایاری‌ها نتوانست در جلسه حضور پیدا کند.

مسجد جامعی با این توضیحات به برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران اشاره و یکی از دلایل عمده افزایش آلودگی هوای پایتخت را همین ساختمان سازی‌های بی‌ضابطه عنوان کرد. به گفته او در حال حاضر نه تنها روند احداث برج‌های روددره اوین که بارها مورد اعتراض اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته، متوقف نشده است، بلکه برخی ساخت‌وسازهای غیرمجاز دیگر از جمله ساختمان‌سازی‌های غیرقانونی در جاده مخصوص تهران کرج نیز موجب دامن زدن به آلودگی هوای پایتخت شده است.

تاکید عضو فرهنگی شورای شهر بر لزوم توقف ساختمان سازی در روددره اوین در حالی است که به گفته سخنگوی شورای شهر تنها راه برون رفت از معضل آلودگی هوا در تهران گسترش فضای سبز در سطح شهر است. خسرو دانشجو دیروز به خبرنگاران گفت: ساخت و ساز صورت گرفته در رود دره اوین تا کنون موجب قطع تعداد قابل توجهی درخت شده است و به محیط زیست منطقه خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است، این در حالی است که شهرداری تهران با صرف هزینه‌های هنگفت در تلاش برای احیای محیط‌زیست ارزشمند مناطقی از قبیل روددره اوین بوده است، اما اینگونه ساخت‌وسازها موجب هدر رفتن زحمات مسوولان می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما با این حال حسن بیادی، نایب رییس شورا با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی به لزوم تلاش بیشتر بر ای توقف ساخت‌وساز در رود دره اوین اشاره کرد و گفت: اگر چه ساخت‌وساز در منطقه دو تهران از نظر قانونی بدون اشکال است، اما صلاح است که برج‌سازی در این منطقه هر چه زودتر متوقف شود.

روز گذشته، علیرضا دبیر، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز در اعتراضی جداگانه یکی دیگر از پروژه‌های ساختمانی در پایتخت را مورد انتقاد قرار داد. به گفته وی مدتی است که در حاشیه بزرگراه سئول یک مجتمع تجاری در حال ساخت است که در قانونی بودن آن شائبه وجود دارد.

دبیر گفت: قرار بود شهرداری این پروژه را متوقف کند، اما من هنوز از کنار آن عبور و ادامه ساختمان سازی را مشاهده می‌کنم. چمران نیز در تایید اظهارات وی گفت: این پروژه روی کاغذ متوقف شده است نه با بیل و کلنگ.