دو سند برای صنعتی‌سازی مسکن

گروه مسکن- لیلا درخشان: وزارت صنایع و وزارت مسکن هر کدام به‌صورت مجزا، برای صنعتی‌سازی مسکن، نقشه راه نوشته‌اند که در این میان مشخص نیست انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به کدام یک از این اسناد باید استناد کنند. مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان، وابسته به وزارت مسکن اخیرا در مراسمی با حضور وزیر مسکن از سند صنعتی‌سازی رونمایی کرد که البته این سند در درون یک بسته شیشه‌ای قرار داشت و در روز رونمایی امکان رویت محتویات سند وجود نداشت.از سوی دیگر شرکت مپسا، وابسته به وزارت صنایع و مجری رسمی احداث کارخانه‌های تولید قطعات پیش‌ساخته مسکن نیز در تاریخ ۱۴ مرداد ماه امسال و در سومین جلسه کارگروه تخصصی ساختمان و مسکن در سازمان گسترش «نقشه‌ راه صنعتی‌سازی مسکن» را به تصویب رساند.

این دو سند جداگانه ظاهرا قرار است برای یک موضوع واحد، نقشه راه قرار بگیرد؛ اما اینکه آیا می‌شود برای یک مسیر دو نقشه وجود داشته باشد، پرسشی است که نیاز به پاسخگویی مسوولان را دارد. طی یک‌سال اخیر تعداد زیادی کارخانه صنعتی‌سازی مسکن در کشور احداث شده که بعد از بهره‌برداری از این واحدها، تهیه سند در دستور کار قرار گرفته است. شاید اگر سند صنعتی‌سازی قبل از هرگونه اقدام عملیاتی تهیه می‌شد، سرمایه‌گذاری‌ها با هدفمندی بیشتری انجام می‌گرفت و خطاها به صفر می‌رسید.

جزئیات سند وزارت صنایع

به گزارش دنیای‌اقتصاد در سندی که توسط مپسا تهیه شده ۲۱ هزار نفر ساعت کار کارشناسی توسط مشاور، حدود یک هزار نفر ساعت نظارت و ساعت‌ها بحث و بررسی در جلساتی که در آن نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع، ‌مسکن، تعاون، کشور، کار و بانک‌های صنعت و معدن و ملت، دانشگاه‌ها و انجمن‌ها و دست‌اندرکاران و کارشناسانی از بخش خصوصی حاضر بودند، انجام شده و به تایید رسیده که طبق توافقات صورت گرفته، از این پس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سندی که در ۱۴ جلد و ۲۵۰۰ صفحه توسط مپسا تهیه شده، تاکید می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۴/۲ میلیون واحد مسکونی به روش صنعتی‌سازی در کشور احداث شود و برای این حجم ساخت‌وساز به ۵۸ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که سهم دولت از این میزان ۶/۷ هزار میلیارد ریال است و مابقی باید توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین شود.

مپسا در نقشه ‌راهی که برای صنعتی‌‌سازی مسکن متصور شده نوشته است: اگر ۴/۲ میلیون واحد مسکونی طی ۱۵ سال آینده در کشور با استفاده از یکی از روش‌های سریع‌سازی مسکن احداث شود ۴/۵ میلیون تن فولاد ساختمانی، ۱۵ میلیون تن سیمان و ۳/۷ میلیارد نفر ساعت نیروی کار حاصل صرفه‌جویی در این راه خواهد بود و کل صرفه‌جویی که با اجرای برنامه صنعتی‌سازی ساختمان و مسکن ظرف ۱۵ سال آینده عاید خواهد شد، رقمی برابر ۳۰ هزار میلیارد تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۸ است. در نقشه‌راهی که شرکت مپسا- وابسته به وزارت صنایع- برای نحوه ساخت‌ مسکن به روش صنعتی ترسیم کرده اولویت‌بندی انتخاب مصالح، نحوه استقرار کارخانه‌های صنعتی‌سازی و نحوه آموزش نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.

جزئیات سند وزارت مسکن

به گزارش دنیا‌ی‌اقتصاد هفته گذشته بدون مقدمه قبلی، در جریان برگزاری همایشی در مرکز تحقیقات مسکن، سند صنعتی‌سازی مسکن که توسط این مرکز تهیه شده، رونمایی شد. محمود فاطمی عقدا رییس این مرکز در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این باره تصریح کرد: سندی که برای این موضوع تدوین کرده‌ایم شامل فرآیند، الزامات، تجارب کشورهای پیشرفته، استانداردها، نوع مصالح، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، راهکارها، برنامه‌ها و نهایتا ضوابط صنعتی‌سازی به منظور افزایش بهره‌وری ساخت‌وساز است. معاون وزیر مسکن با بیان اینکه هم‌اکنون سهم صنعتی‌‌سازی مسکن از کل ساخت‌وسازهای کشور به بیش از ۲۵ درصد رسیده است، گفت: تا دو سال پیش، شیوه‌های نوین ساخت در کشور رایج نشده بود؛ اما در حال حاضر با توجه به فراگیرشدن موضوع صنعتی‌سازی، نیاز به سند و نقشه راه، بیش از پیش احساس می‌شود. وی افزود: در تهیه سند صنعتی‌سازی از اسناد و قوانین فرادست از قبیل سند چشم‌انداز و طرح جامع مسکن استفاده شده و آموزش نیروی انسانی متخصص و مخصوصا مهندسان نیز از جمله مواردی است که در این سند کاملا مدنظر قرار گرفته شده است.

اسناد برای اجرا است؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در شرایطی که هر دو وزارتخانه مسکن و صنایع، نقشه‌ راه برای ساخت‌وساز به روش‌های نوین تدوین کرده‌اند، انبوه‌سازان انتظار دارند، این اسناد هر چه زودتر به اجرا در بیاید تا تکلیف آنها روشن باشد. در حال حاضر ۶ روش سریع‌سازی مسکن در کشور توسط حدود ۲۵کارخانه به اجرا درآمده؛ اما برای برخی از این روش‌ها، نظرهایی مبنی بر مناسب‌ نبودن آنها با فرهنگ ایرانی مطرح است. اگر این اسناد اجرایی شوند، اظهارنظرها نیز پایان می‌گیرد و سازنده‌ها مطلع خواهند شد که از کدام شیوه صنعتی‌سازی باید استفاده کنند.