سه چالش پرداخت وام اجاره مسکن

گفت‌وگوی مجدد با معاون وزیر مسکن درباره مشکلات موجود سر راه تسهیلات ودیعه

صادقی: مشکلات موردی است گروه مسکن- لیلا درخشان: متقاضیان دریافت وام اجاره مسکن با اعلام اینکه کاملا از این طرح اطلاع دارند و مشتاقانه برای جذب تسهیلات، اقدام کرده‌اند، از ناتوانی در دریافت وام ودیعه خبر می‌دهند و می‌گویند سه مانع در این راه وجود دارد که ظاهرا مسوولان از آن بی‌خبر هستند.

دنیای‌اقتصاد دیروز در گزارشی با اشاره به اینکه یک‌ماه و نیم از شروع پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن می‌گذرد؛ اما طبق گفته معاون وزیر مسکن، هنوز متقاضی برای دریافت وام مراجعه نکرده، نوشت: مسوولان می‌گویند اگر اطلاع‌رسانی افزایش یابد، از وام استقبال خواهد شد.

این در حالی است که طبق گفته متقاضیان این تسهیلات، مراجعه‌کننده وجود دارد، اما مسیر پرداخت پیچیده است.

تسهیلات ودیعه مسکن مخصوص بافت‌های فرسوده است و در صورتی‌که مالک خانه قدیمی قصد نوسازی داشته باشد، می‌تواند تا سقف ۱۲ میلیون تومان وام ودیعه دریافت کند. متقاضیان با استناد به همین مسیر ساده که در آیین‌نامه پرداخت وام ودیعه نیز قید شده، مراجعه کرده‌‌اند و به جای تسهیلات، پاسخ‌های عجیب و قابل‌تاملی دریافت کرده‌اند.

دفاتری که در محلات قدیمی و فرسوده برای کمک و راهنمایی مالکان راه‌اندازی شده محل اصلی و اولیه متقاضیان برای تشکیل پرونده است. گویا برخی از این دفاتر پیشنهاد مشارکت در ساخت به مالک ارائه می‌کنند و در صورتی‌که این پیشنهاد مورد قبول قرار گیرد بلافاصله، معرفی‌نامه بانکی برای اجازه پرداخت وام ودیعه به مالک داده می‌شود؛ اما در صورتی‌که مالک راضی به مشارکت نشود و بخواهد با حالت پیمانکاری پروژه نوسازی را انجام دهد، مسیر دریافت تسهیلات کمی برای او مشکل خواهد شد.

مانع دوم در مسیر رسیدن به وام ودیعه مسکن، تعریف وزارت مسکن و شهرداری از بافت‌فرسوده است. این دو نهاد مرجع فقط محلات و مناطق خاصی از تهران و شهرهای دیگر را جزو بافت ‌فرسوده می‌دانند؛ به‌طوری که مثلا در شهر تهران، بخش‌های وسیعی از جنوب و حوالی مرکز شهر جزو بافت‌فرسوده به حساب می‌آید و محله‌های شمالی و غربی شهر به‌رغم آنکه بعضی از آنها قدیمی هستند، فرسوده محسوب نمی‌شوند.

این تقسیم‌بندی موجب شده مالکان خانه‌های فرسوده‌ای که تصور می‌کنند از حمایت بانکی برای نوسازی برخوردار می‌شوند، قصد نوسازی کنند و در مراجعه به مسوولان برای دریافت وام ساخت و ودیعه، با پاسخ منفی مواجه شوند.

مانع سوم نیز به موضوع تجمیع پلاک مربوط می‌شود. برخی متقاضیان وام ودیعه به دنیای‌اقتصاد اعلام کردند زمانی‌که برای دریافت تسهیلات ساخت اقدام کرده‌اند، به آنها گفته شده باید حداقل ۲ تا ۳ همسایه مجاور خود را نیز به نوسازی تشویق کنند تا بانک به آنها به‌صورت یکجا تسهیلات پرداخت کند. هر چند این ضابطه برای کاهش مراجعه‌های انفرادی و تشکیل پرونده‌های انبوه در بانک تعریف شده؛ اما به نظر می‌رسد اجرای طرح با چنین شیوه‌ای با روح برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده که ایجاد انگیزه در مالکان است، در تضاد خواهد بود.

گزارش دنیای‌اقتصاد، از آنچه متقاضیان وام ودیعه به عنوان چالش و مشکل در این طرح عنوان کرده‌اند، به این شرح است.

محمود پیروز وفا از مالکان بافت‌های فرسوده در منطقه شهرری به دنیای اقتصاد گفت :با وجود اینکه ملک ما در شهرری واقع شده و بافتی آسیب‌پذیراست، اما به دلیل اینکه در محله بافت‌های فرسوده واقع نشده است، در اولویت دریافت تسهیلات بافت‌های فرسوده قرار ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: این در شرایطی است که با توجه به اینکه این بافت‌ها در معرض خطر عوارض ناشی از فرسودگی هستند، لازم است که حتما اقدامی عاجل برای تخصیص تسهیلات به آنها صورت گیرد.

به گفته وی، دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده محله محوری را معیار قرار داده است، این درحالی است که ممکن است در یک محله‌ای که جزو بافت‌های فرسوده است خانه‌های نوساز زیادی وجود داشته باشد، همچنان که در محله‌ای که از نظر تقسیم بندی جزو بافت فرسوده نیست ممکن است که املاک فرسوده زیادی در آن باشد که لازم است به آنها وام تعلق گیرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت دفاتر نوسازی محله در بافت‌های فرسوده تاکید کرد: متاسفانه برخی از این دفاتر به ساخت‌وساز به شیوه مشارکتی علاقه‌مند هستند، چرا که از نظر اقتصادی برای آنها توجیه دارد، این در شرایطی است که اگر مالکی علاقه داشته باشد شخصا اقدام به ساخت‌وساز کند، هیچ تعاملی از سوی این دفاتر با آنها صورت نمی‌گیرد.

اما علاوه براین یک مالک دیگر در بافت‌های فرسوده که ساکن منطقه سبلان جنوبی است به دنیای اقتصاد گفت: با وجود اینکه ملک من ۱۸۵متر مربع مساحت دارد و جواز ساخت برای ۷واحد را گرفته‌ام، اما از آنجا که این مساحت از تجمیع با ملک همسایه به دست نیامده است در دریافت تسهیلات دچار مشکل شده‌ام.

علیرضا محمودیان همچنین با اشاره به فرم‌های متعددی که برای دریافت تسهیلات وام ودیعه وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده مستحق دریافت وام ودیعه هستند، اما فرم‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که باید ساکنان پر کنند تا واجد شرایط دریافت تسهیلات شوند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: با وجود اینکه تا کنون تبلیغات گسترده‌ای در خصوص مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان شده است، اما متاسفانه بسیاری از مالکان در این مورد توجیه نیستند و همین امر باعث می‌شود که موضوع تجمیع پلاک که اصلی‌ترین عامل در تاخیر در نوسازی فرسوده است به شدت دچار وقفه شود و نکته اینجا است که این شرایط باعث می‌شود که افرادی هم که تمایل به مشارکت در این زمینه دارند، نتوانند به هدف خود برسند.

محمودیان تاکید کرد: با این شرایط پیشنهاد می شود که در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده شرایطی فراهم شود تا افرادی که در مورد مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده توجیه نیستند، به صورت اجباری در کلاس‌های توجیهی که در این زمینه برگزار می‌شود حاضر شوند.

وی خاطرنشان ساخت: قطعا اگر ساکنان بافت‌های فرسوده به مزیت‌هایی که نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده دارد، آگاه شوند، برای مشارکت و تجمیع تردید نخواهند کرد.

به گفته وی، در صورتی که ساکنان بافت‌های فرسوده برای تجمیع پلاک توجیه نشوند، انبوه‌سازان و سازندگان نیز به هیچ وجه موفق نخواهند شد که ساخت‌وساز در این نوع بافت‌ها را دنبال کنند که این به شدت برای مردم مشکل‌آفرین خواهد بود و از این رو انتظار می رود که دولت با اتکا به راهکارهای اجباری مشارکت شهروندان را در این زمینه دنبال کند.

راهکار معاون وزیر: به وزارت مسکن مراجعه کنید

اما در این بین مهندس احمد صادقی، معاون وزیر مسکن درباره مشکلاتی که مردم عنوان می‌کنند به دنیای اقتصاد گفت: افرادی که به دفاتر محله نوسازی بافت‌های فرسوده مراجعه می‌کنند و با مشکلات ناشی از سودجویی برخی از افراد مواجه می‌شوند، برای رفع مشکل خود می‌توانند به وزارت مسکن مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به معضل وجود خانه های فرسوده در محله هایی که از نظر تقسیم‌بندی جزو بافت‌های فرسوده محسوب نمی‌شوند، تاکید کرد: برای رفع این مشکل نیز تدابیری اندیشیده شده و به موجب آن مقرر شده است که ساکنان این بافت‌ها در قالب متقاضیان مسکن مهر برای دریافت وام خودمالکی اقدام کنند.

معاون وزیر همچنین در خصوص مشکل مربوط به تجمیع پلاک و دریافت وام ودیعه مسکن گفت :از اول هم بنا بوده است که پرداخت وام براساس تجمیع باشد و مشکل مربوط به شهروندی که متراژ ملکش از ۱۵۰ متر مربع بیشتر است و برای دریافت وام مشکل دارد، احتمالا موردی است که برای رفع آن باید به وزارت مسکن مراجعه کند.