تاکید مستاجران بر بازدید قبل از تنظیم قرارداد

تازه‌ترین نرخ‌ها در بازار اجاره

گروه مسکن - مهدیس فرقانی: ستون نبض بازار در دوشنبه گذشته گزارشی تحت عنوان «کاسبی جدید در بازار مسکن» به چاپ رساند که موضوع این گزارش درباره آن دسته از مالکانی بود که قصد دارند واحدهای معیوب خود را سریع‌تر به خریداران یا مستاجران واگذار کنند تا آنها قبل از عقد قرارداد متوجه ایرادها و معایب واحد موردنظر نشوند. در این گزارش تاکید شده بود این مالکان از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کنند تا متقاضیان تا لحظه آخر موفق به دیدن واحد مورد نظر نشوند یا اینکه متقاضیان نتوانند در فرصت مناسب از واحد بازدیدی کامل داشته باشند و در ازای این نوع تصمیم‌گیری اکثر خریداران و مستاجران بعد از انجام معامله هنگامی که متوجه نواقص واحد می‌شوند معامله یا قرارداد خود را مجبور به فسخ می‌دانند و همین مساله باعث ضرر آنها می‌شود.

در پی چاپ این گزارش، سایت تابناک عینا متن گزارش را منعکس کرد و این مساله باعث شد تا برخی از خوانندگان تابناک نسبت به این گزارش نظراتی ارائه کنند که اکثر آنها در یک هشدار به مستاجران و خریداران، اتفاق‌نظر داشتند که هیچ یک از متقاضیان نباید در صورت عدم بازدید کامل یا حتی ناقص راضی به انجام عقد قرارداد و معامله باشند.

در همین راستا برخی از نظرات بدین شرح است:

- عقل حکم می‌کند که خریدار یا مستاجر قبل از اینکه شروع به عقد قرارداد یا معامله کنند در یک زمان مناسب از واحد مورد نظر به‌طور کامل بازدید کنند تا در همان لحظه به معایب و محاسن واحد مورد نظر پی ببرند.

- مگر امکان دارد که متقاضی بدون اینکه واحد مورد نظر را با وجود هر مشکل یا ترفندی نبیند و معامله کند؟

- افرادی که بدون بازدید از واحد مورد نظر یا به هر دلیل دیگر اقدام به خرید یا اجاره این دسته از املاک می‌کنند بهتر است دچار خسارت و تحمل هزینه فسخ قرارداد شوند تا در آینده دوباره دچار این مشکل نشوند.

- این نوع معامله یا قراردادهای ملکی از لحاظ شرعی مشکل دارد؛ چرا که خریدن کالایی که از قبل دیده نشود و پس از رویت با آنچه که گفته شده متمایز باشد، شرعا و قانونا خلاف است.

- خیارات (اختیارات بر هم زدن معامله) در مبایعه‌نامه‌ها بسیار مهم است. خریدار یا فروشنده نباید «خیارغبن» و «خیار تدلیس» را در معاملات ملکی اسقاط کنند که اگر دچار مشکل شدند بتوانند معامله را فسخ کنند.

- می‌توان در ذیل عقدنامه شرایط فسخ قرارداد را مانند نقص احتمالی یا حتی قبول خرید پس از بازدید و تایید خریدار را گنجاند.

از سوی دیگر این نوع خرید و فروش یا اجاره، غش در معامله محسوب می‌شود و علاوه بر باطل بودن معامله مالک و نماینده وی (بنگاهدار) از نظر قانون ضامن هستند.

همچنین در کشورهای دیگر معاملات ملکی همانند ایران انجام نمی‌شود؛ چرا که موسساتی هستند که مدیران آنها حقوقدان و تحصیل‌کرده در رشته حقوق هستند نه بساز و بفروش یا بازنشسته که با دو دوره کلاس توجیهی کار حقوقی این چنینی انجام بدهند.

علاوه براین مشاوران املاک همان‌طور که از مالکان در هر پیشامدی طرفداری می‌کنند باید به هنگام مشکل پیش‌آمده در معامله اعم از خرید یا خصوصا اجاره به خریداران و مستاجران نیز پاسخگو باشند نه اینکه آنها را به مراجع قضایی رهنمود کنند.

- عقل سلیم می‌گوید تا از سالم بودن کالا مطمئن نشده‌اید معامله نکنید نه اینکه ندیده و نرفته ملکی را خریداری یا اجاره کرد.