گروه مسکن- مهدیس فرقانی: گزارشی در روز سه‌شنبه ستون نبض بازار با عنوان «اجاره بهای آپارتمان‌های ویژه در بازار تهران» به چاپ رسید که در این گزارش به یکسری از پیشنهادهای واحدهای اجاره‌ای عرضه شده به بازار مسکن از اجاره روزانه ۱۰۰ دلاری یک واحد ۷۰ متری در منطقه‌ای از شمال تهران گرفته تا اجاره یک واحد ۱۲۰ متر مربعی در یک آپارتمان کاملا خانوادگی پرداخته شده بود.

این گزارش در سایت خبری تابناک به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد منعکس شد که خوانندگان این سایت برخی از شرایط واحدهای اجاره‌ای معرفی شده به بازار را عجیب و از طرف عده‌ای دیگر غیرمنصفانه و ناعادلانه توصیف کردند. تعدادی از نظرات خوانندگان این گزارش در سایت تابناک بدین شرح است:

- چنین نرخ‌هایی در بازار اجاره و همچنین تعیین تکلیف از سوی مالکان برای مستاجران واقعا شرم آور است. مشخص نیست به چه دلیل برخی از موجران از اینکه مستاجران را در تنگنا قرار می‌دهند چه لذتی می‌برند که علاوه بر اعلام اجاره بهای سنگین، مستاجر مورد نظر خود را با شرایط خاص می‌پذیرند.

- مالکی که در منطقه اختیاریه واحد ۷۰ متری خود را با شرایط ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین کرده است و برای اینکه ملکش سریع تر به مستاجر سپرده شود این امتیاز را در نظر گرفته که واحدش را به یک خانواده یا مجرد و حتی به عنوان دفتر کار اجاره می‌دهد آیا راضی می‌شود در ازای این امتیازی که خود در نظر گرفته، مبلغ کمتری را دریافت کند؟

ضمنا جدول نرخ‌های اجاره را که در پایان گزارش چاپ شده باید مسوولان بخش مسکن مشاهده کنند تا بدانند که مستاجران چه نرخ‌های سنگینی را باید بابت اجاره متحمل شوند. چرا باید در منطقه نواب، اجاره ماهانه یک واحد ۶۰ متری ۵۰۰ هزار تومان در برابر حقوق یا درآمد ناکافی مستاجران باشد؟

- برخی از افرادی که در بازار اجاره رفت و آمد ندارند با دیدن این گزارش و قیمت‌ها شوکه شدند و این‌طور اظهار کردند که «چه خبره»!!

- چطور امکان دارد که عده ای از مسوولان خبر از آرامش در بازار مسکن می‌دهند؛ در حالی‌که میزان برخی از نرخ‌های اجاره هنوز سنگین است و مستاجران نمی‌توانند به راحتی واحد مورد نظر خود را انتخاب کنند!

- تعدادی از مستاجران نیز درباره وضعیت فعلی بازار اجاره این‌طور اظهار کردند که هم اکنون اجاره بها از نظر اغلب مستاجران همچنان بالا و این روزها مشکل‌ساز شده است و علاوه براین به علت اینکه در بازار مسکن مستاجر باقی مانده‌اند بی‌احترامی نسبت به آنها صورت می‌گیرد و آنها از مسوولان مسکن خواستارند که با جدیت به مشکلات آنها بپردازند.

- صاحبخانه‌ای در منطقه پیروزی برای اجاره واحد ۸۰ متری خود به متقاضی چنین شرطی را عنوان کرده: یک زوج که حتما هر دو کارمند باشند و فرزندی هم نداشته باشند و اگر هم این‌طور نبود فرزندشان باید تا زمان برگشت والدین به مهدکودک برود.