بلندمرتبه‌سازی در مسکن‌ مهر ممنوع

برج‌سازی و ۴ یا ۵ طبقه‌سازی در اولویت آخر وزارت‌مسکن قرار گرفت

گروه مسکن- فرید قدیری: پیگیری تاکید رییس‌جمهور بر ساخت خانه‌های حیاط‌دار، همچنان در وزارت مسکن ادامه دارد. مسوولان این وزارتخانه که چند روز پیش از آمادگی برای صدور مجوز ساخت مسکن‌مهر ویلایی در برخی مناطق خبر داده بودند، روز گذشته نیز از تصمیم جدیدتری خبر دادند که به موجب آن از سال آینده ارتفاع ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر تاحد ۳ طبقه کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب آن دسته از انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی که با تکنولوژی‌های جدید قادرند سازه‌های بلند احداث کنند، باید از پروژه‌های مسکن‌مهر خارج شوند. طی یک‌سال گذشته تعداد محدودی از شرکت‌های بزرگ و مشهور ساختمانی در زمین‌های ۹۹ساله مشغول به کار شده‌اند که همه آنها در حال ساخت مسکن‌مهر بلندمرتبه هستند.

ورود بلندمرتبه‌سازها به مسکن‌مهر در حالی ممنوع شده که روز گذشته بانک‌مرکزی با انتشار گزارشی از وضعیت ساخت‌وسازها در کل کشور، از تمایل شدید سرمایه‌گذاران ساختمانی به احداث بناهای بلندمرتبه خبر داده بود، به‌طوری که در ۶ ماهه اول امسال احداث بناهای ۵طبقه و بیشتر در تهران ۱۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

تصمیم جدید وزارت مسکن به کاهش ارتفاع ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر دلیل دارد. معاون وزیر مسکن در این‌باره به کاهش هزینه ساخت ساختمان‌های ۳طبقه به‌خاطر حذف آسانسور و کاهش مشاعات اشاره می‌کند.

هرچند زمین‌های فراوانی برای ساخت‌ مسکن‌مهر اختصاص داده شده است، اما این زمین‌های ۹۹ساله هرچند برای ساخت رایگان است، اما برای دولت کم‌هزینه نیست.

به نظر می‌رسد تصمیم اول مبنی بر حمایت از ساخت مسکن‌مهر ویلایی به مراتب کاربردی‌تر از تصمیم دوم است.

هر چند کاهش ارتفاع مسکن‌مهر برای کاهش هزینه ساخت و در نتیجه کاهش آورده نقدی متقاضیان در دستور کار قرار گرفته، اما در شهر جدید پرند در حال حاضر تعدادی بلوک‌های سه طبقه در قالب مسکن‌مهر احداث شده که قیمت تمام‌شده آنها با سایر ساختمان‌های ۴ و ۵طبقه تفاوت ندارد!

در این بلوک‌ها قیمت ساخت شبیه سایر ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر است. مسکن‌مهر در حال حاضر بازار ویژه و حمایتی برای انبوه‌‌سازان محسوب می‌شود که در این بازار تسهیلات ارزان‌قیمت، زمین رایگان و مصالح راحت‌تر از سایر پروژه‌ها در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد و اگر قرار باشد محدودیت ارتفاع در آن لحاظ شود، عملا بخشی از شرکت‌های ساختمانی مجبورند از این بازار خارج شوند.