گروه مسکن- رییس مرکز تحقیقات مسکن با بیان اینکه کشور در صنعت ساختمان از وضعیت مطلوبی بهره‌مند نیست، گفت: توجه به مقررات ملی ساختمان و رعایت اصول فنی می‌تواند عمر مفید ساختمان را افزایش دهد و تضمین کیفی سکونت به خریداران را ارائه دهد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محمود فاطمی عقدا در همایش معرفی برترین‌های صنعت ساختمان با بیان اینکه باید در حوزه ساخت‌وساز نوآوری به وجود بیاید تصریح کرد: با عبور از سنتی‌سازی و توسعه صنعتی‌سازی می‌توان عمر مفید ساختمان‌های مسکونی را به بالای ۱۰۰ سال افزایش داد.

همچنین در حاشیه این همایش، مدیر یکی از شرکت‌های برتر در صنعت ساختمان با اشاره به اینکه بلندمرتبه‌سازی در کشور باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیش برود، گفت: در پروژه‌ای که ویژگی‌های فنی آن باعث تقدیر در این همایش شده، سعی کرده‌ایم با امکانات روز دنیا عمر مفید ساختمان را ۱۰۰ سال تعیین و پیش‌بینی کنیم.

کاوه خطیبی معاون شرکت ساختمانی انبوه‌سازان همای تهران با توضیح بیشتر افزود: هدف در ساختمان‌سازی نباید صرفا تحویل آپارتمان باشد، بلکه باید ارائه خدمات بهتر به ساکنان باشد که در برج‌هایی که هم‌اکنون در کیش مراحل پایانی ساخت را طی می‌کنند، این موضوع رعایت شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، پروژه ساخت دو برج مسکونی کیش در دانشگاه صنعتی‌شریف به عنوان پروژه برتر از لحاظ فناوری شناخته شده است. براساس آنچه به عنوان مشخصات برج‌ها به دانشگاه شریف ارائه شده، این پروژه با زیربنای ۵۰ هزار متر مربع علاوه بر فضای مسکونی، دارای سایر امکانات نیز است؛ به طوری که مجموعه کامل مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های مربوطه و همچنین استانداردهای بین‌المللی ساختمان برای اولین بار در ساخت برج مسکونی در کشور همزمان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به تمرکز شرکت در بالابردن سطح کیفیت نهایی محصول، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در سایر کشورها از جذابیت‌های ظاهری برخوردارند و با استفاده از این عوامل ضمن تامین نیاز بازار به حوزه‌های گردشگری و تجاری بخش مسکن نیز توجه می‌کنند، اما در ایران تامین مسکن به عنوان سکونت‌گاه و سرپناه انجام می‌شود و در نتیجه شکافی عمیق بین بازار خرید و عرضه به وجود آمده است.

وی افزود: تقاضای زیاد باعث عدم توجه به نوآوری و خلاقیت‌ در صنعت ساختمان شده است، این در حالی است که مسوولان بخش مسکن معتقدند برای برون رفت از وضعیت فعلی نیازمند تحول جدی همراه با نوآوری در صنعت ساختمان هستیم.