رخوت در شورای شهر تهران

مینا یوسفی - شورای شهر تهران که پس از گذشت ۳ دوره به عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در مورد مسائل کوچک و بزرگ پایتخت به پارلمان شهر تبدیل شده‌، مدتی است که به رخوت مبتلا شده است. ‌این روزها در حالی به موعد بررسی بودجه شهرداری تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایف شورا نزدیک می‌شویم که به نظر می‌رسد طی ماه‌های گذشته غیبت چندین باره اعضا و بی‌نظمی‌ در جلسات، بازدهی‌این نهاد مدنی را کاهش داده است.‌این وضعیت هفته گذشته با غیبت ۳ عضو تاثیرگذار به اوج خود رسید و موجب شد تا جلسه شورا زودتر از حد معمول و با صرف‌نظر از بررسی برخی دستور جلسه‌های از پیش تعیین شده به کار خود پایان دهد.

سه‌شنبه پیش رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌، حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران و مهدی چمران‌، رییس شورای شهر در جلسه علنی حاضر نشدند که‌این موجب شد‌، ادامه بررسی طرح تفصیلی تهران به جلسات‌ آینده موکول شود و به همین دلیل مسوولان شهرداری که برای ارائه گزارش درباره طرح تفصیلی در جلسه حضور پیدا کرده بودند در میانه نشست، شورا را ترک کردند. هفته گذشته بی‌نظمی ‌در شورای شهر تا آنجا پیش رفت که با خروج موقتی دو عضو شورا جلسه از رسمیت افتاد. بر اساس آیین‌نامه داخلی شوراها هر جلسه با حضور دست کم دو سوم از اعضا به رسمیت می‌رسد که سه‌شنبه پیش با غیبت ۳ عضو و خروج موقتی ۲ عضو دیگر در واقع جلسه از حالت رسمی‌خارج شد.

این نخستین بار نیست که جلسات شورای شهر با سردی برگزار می‌شود، غیبت اعضای موثر و ناتمام ماندن دستور جلسه‌هایی که از پیش تعیین شده است، در حال تبدیل به رویه‌ای تکراری در شورا است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که ‌این رخوت، جلسه‌های سه شنبه شورا که به رسم همیشه به صورت علنی برگزار می‌شود را بیشتر متاثر کرده است.

در واقع‌این موضوع باعث شده که خبرنگارانی که به طور مستمر هر سه‌شنبه از ساعات اولیه صبح برای تهیه گزارش به شورا دعوت می‌شوند‌، از بازدهی پایین جلسات و «کم خبر» بودن آنها ابراز گلایه کنند. ‌این در حالی است که مهم‌ترین مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها در جلسات یکشنبه شورا که غیرعلنی است و در غیبت خبرنگاران و مستمعان برگزار می‌شود، اتفاق می‌افتد. به هر حال با توجه به اهمیت و شان شوراها به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی از اعضای شورای شهر و مسوولان شهری انتظار می‌رود تا نسبت به چنین نارسایی‌هایی حساسیت بیشتری نشان دهند. شورای شهر پایتخت رخوت را بر نمی‌تابد.