گروه مسکن - مهدیس فرقانی‌: تعداد هفته‌های پایانی سال‌جاری دیگر انگشت شمار شده و معمولا معاملات خرید و فروش در بازار مسکن در ‌این لحظات با رونق بهتری نسبت به دیگر مواقع از سال مواجه می‌شود.

اما امسال قبل از‌اینکه تعداد هفته‌های آخر سال به شمارش بیفتد و بازار مسکن با یک رونق عادی همراه شود بسیاری از مشاوران املاک بر‌این باورند که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در اواخر آذر ماه به عنوان یک «محرک» برای انجام معاملات در بازار مسکن شناخته شد؛ چرا که ‌این رویداد باعث شد تا آن دسته از افرادی که قصد جابه‌جایی طی یک یا دو ماه پایانی سال را داشتند‌، زودتر تصمیم خود را عملی کنند.
اما طبق گفته اکثر بنگاهداران املاک در مناطق مختلف تهران‌، ‌اینکه چه مساله‌ای باعث شد تا اجرای طرح تحول اقتصادی‌، متقاضیان مسکن را سریع‌تر به فکر جابه‌جایی بیندازد‌، ‌ایجاد نوسانات قیمت پیشنهادی فروش از سوی فروشنده‌ها بود؛ به طوری که ‌این موضوع از نظر خریداران دلیلی برای کم توقع شدن آنها نسبت به واحد مورد نظرشان عنوان شده است.
در حال حاضر یکی از فعالان بازار مسکن در حوالی بلوار فردوس غرب درباره وضعیت فعلی میزان معاملات خرید و فروش «دنیای اقتصاد» گفت‌: هم اکنون بازار معاملات ملکی با رونق ضعیفی همراه است؛ چرا که خریدار در بازار حضور دارد اما بیشتر متقاضیان با بودجه‌ای بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تصمیم به خرید دارند که با شرایط کنونی در بازار مسکن ‌این منطقه‌، مراجعه‌کنندگان با‌ این بودجه می‌توانند واحدهایی با سن ۱۰ سال ساخت را خریداری کنند، زیرا در حال حاضر قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در بلوار فردوس غرب بین یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از سوی سازنده‌ها اعلام می‌شود.
علاوه بر این در منطقه تهرانپارس (شرق تهران) هم اغلب مالکان نرخ‌های پیشنهادی واحدهای فروشی خود را با افت و خیز رو به رو کرده‌اند؛ به طوری که اگر پیش از این خریداران با 80 میلیون تومان توانایی خرید واحدی بین 55 تا 60 متر مربع را داشتند، اما در حال حاضر با ‌این بودجه آنها می‌توانند واحدی با متراژهایی از 45 تا 55 متر مربع را خریداری کنند.
رضایی یکی از بنگاهداران ‌این منطقه در این باره گفت‌: نوسانات قیمتی که برخی از مالکان در بازار ‌ایجاد کرده‌اند بعید به نظر می‌رسد که تا پایان سال دوباره به حالت اول برگردد و یکی از دلایل ‌این مساله‌، نزدیکی به شب عید است که معمولا بازار مسکن در‌این مواقع با کمی ‌التهاب روبه‌رو می‌شود و حال که ‌این شرایط از یک ماه پیش مهیا شده است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها به همین روال باقی بماند و تغییری نکند.
همچنین مشاور املاکی در محدوده میدان فاطمی ‌اظهار کرد‌: نزدیک به 80 درصد رونقی که‌ این روزها در بازار مسکن شاهد آن هستیم به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مرتبط است؛ در حالی که هر ساله متناسب با نزدیکی به سال نو بازار مسکن از لحاظ قیمت متغیر و همچنین حجم متقاضی افزایش می‌یافت امسال نیز به خاطر طرح تحول اقتصادی‌ این تحولات صورت گرفته است، نه به دلیل اتمام پایان سال‌جاری.
در حال حاضر قیمت‌ هر متر مربع آپارتمان نوساز در خیابان فاطمی‌شمالی بین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار و در فاطمی‌جنوبی بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی مالکان تعیین می‌شود. البته ‌این مشاور املاک تاکید می‌کند که در بین ‌این نرخ‌های پیشنهادی‌، قیمت‌های کاذب نیز به چشم می‌خورد و خریداران با پرس و جو از تعدادی بنگاه‌های املاک‌، نه فقط یک بنگاه، می‌توانند واحد موردنظر خود را با قیمت واقعی خریداری کنند.