حذف قیمت زمین از مسکن راهکارهای مفید است، چرا که قیمت زمین مهم‌ترین عامل در قیمت مسکن است و دولت با حذف قیمت زمین می‌تواند بخشی از مشکلات جدی بازار مسکن را برطرف کند. محمد آیینی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اطلاعات مرکز تحقیقات مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: حذف قیمت زمین اقدامی نتیجه بخش است، ولی باید دید که دولت در شهرهایی که بحث گرانی مسکن و نوسانات شدید قیمتی در آنجا مطرح است، چه مقدار زمین ملی در اختیار دارد و در تهران که گرانی مسکن بیشتر است، دولت چه میزان زمین ملی در اختیار دارد؟ البته برای همه کشور نمی‌توان یک نسخه پیچید و باید برای شهرهای بزرگ راهکارهای دیگری در نظر گرفت.

محمد آیینی تصریح کرد: نباید انتظار داشت یک ساله مشکلات مسکن برطرف شود، چرا که یک پروژه اگر با شرایط ایده‌آل ساخته شود ظرف سه سال نتیجه می‌دهد و باید در این مدت با فرهنگ‌سازی و ایجاد شرایط روحی و روانی مناسب در بین مردم از اثرات مخرب گرانی مسکن کاست. این که همه مردم باید صاحب خانه شوند، درست نیست، بلکه همه مردم باید دارای یک سرپناه مناسب باشند و نباید اجازه داد که بالارفتن تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شود، افزایشی که موجب وخیم‌ترشدن اوضاع می‌شود.

وی، درخصوص احیای بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: با احیای بافت‌های فرسوده می‌توانیم تراکم بیشتری را بدون گسترش عرض شهر پوشش دهیم و از ظرفیت‌های خالی استفاده کنیم.