داروی بهبودی بازار مسکن در بودجه 86

اگر دولت براساس لایحه بودجه ۸۶ حرکت نکند و وضعیت مسکن در سال آینده نیز دچار بحران شود، فقط سیاست‌‏های خود را زیر سوال برده است. حسن زمانی، عضو کمیسیون عمران و رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌‏وگو با ایلنا، درباره تبصره ۶ لایحه بودجه و موضوعاتی که به مشکل مسکن پرداخته شده است، گفت: خوشبختانه موضوعات سیاست‌‏گذاری مربوط به مسکن در بخش درآمدی بدون حذف در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و هفته آینده بخش‌‏های هزینه‌‏ای تبصره ۶ بررسی می‌‏شود.

وی افزود: در قانون بودجه، به اجرای اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی در رابطه با لزوم تامین مسکن مناسب برای افراد کم‌درآمد و اقشار آسیب‌‏پذیر توجه خاص شده است. همچنین، بر حضور تعاونی‌‏ها و خیران مسکن در راستای سیاست‌‏های دولت در بودجه ۸۶ مبنی بر جذب منابع مالی بخش خصوصی، حساب ذخیره ارزی، تسهیلات مالی خارجی و درآمد عمومی دولت نسبت به زمینه‌‏سازی برای تامین مسکن برای گروه‌‏های مورد نظر، تاکید شده است.

رییس کمیته مسکن، ادامه داد: وزارت مسکن موظف شد زمین مناسب برای ساخت واحدهای را در اختیار تعاونی‌‏ها و انبوه‌‏سازان قرار دهد. همچنین، براساس آخرین تصمیم مجلس، بانک مرکزی موظف شد در اعطای تسهیلات بلندمدت به بانک‌‏های عامل اقدام لازم را انجام دهد. بر این اساس، ۸۰درصد هزینه احداث مسکن باید توسط بانک تامین شود.

زمانی اذعان‌ ‏داشت: دولت باید ۵۰درصد هزینه بافت‌‏های فرسوده شهری را پرداخت کند. همچنین، ۶۰درصد سود تسهیلات اعطایی تعاونی‌‏ها و نهادهای عمومی باید از سوی دولت تامین شود.

وی با بیان این که یکی از نکات مثبت تبصره ۶ همکاری شهرداری با شورای شهر است که مکلف شده تا مدت اجاره واحدهای استیجاری مازاد تراکم دریافت نکند.

رییس کمیته مسکن تصریح‌‏کرد: سال آینده وزارت مسکن باید در شهرهای زیر یک میلیون نفر زمین در اختیار تعاونی‌‏ها و انبوه‌سازان قرار دهد تا به صورت ۹۹ ساله در اختیار مستاجران قرار گیرد. مکان‌یابی برای احداث واحدهای مسکونی از سال آینده آغاز خواهد شد.

به گفته وی، به پیشنهاد وزارت مسکن و تایید مراجع ذی‌‏ربط و تصویب هیات وزیران، اراضی مورد نیاز تعاونی‌‏ها و انبوه‌‏سازان به صورت رایگان واگذار می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، متذکر شد: سود تسهیلات از طریق انعقاد قرارداد با بانک عامل برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. برای هر واحد مسکونی دومیلیون تومان یارانه در قالب تسهیلات اعطا می‌‏شود.

وی یادآور شد: به دولت اجازه داده شده مابه‌‏التفاوت نرخ سود ۵درصد از سود تسهیلات را با تایید بنیاد مسکن، به مسکن روستایی پرداخت کند.

زمانی تصریح ‌‏کرد: وزارت مسکن موظف شد ۳۵درصد منابع درآمدی سازمان ملی زمین و مسکن به میزان ۲۰۰میلیارد ریال را به عنوان کمک یارانه سود بانکی از طریق بانک‌‏های عامل برای تشویق استفاده از واحدهای استیجاری، معرفی کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، تاکیدکرد: یک‌هزار و ۴۵۰میلیارد ریال از محل تسهیلات خارجی برای نوسازی بافت‌‏های فرسوده با همکاری شهرداری و وزارت مسکن صرف خواهد شد. همچنین ۶هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط سازمان عمران و شهرسازی و ۵هزار میلیارد ریال توسط شهرداری منتشر می‌‏شود.

وی اذعان ‌‏داشت: اگر دولت و مجلس براساس موارد مطرح شده برنامه‌‏ریزی صحیحی کنند، بالای ۸۰درصد تبصره‌‏ها محقق می‌‏شود. ما امیدواریم سال آینده شاهد نابسامانی بازار مسکن نباشیم، چرا که سیاست‌‏های دولت نهم زیر سوال می‌‏رود.زمانی یادآور شد: تنها تضمین اجرای تبصره‌‏ها حرکت از سوی دولت است و اگر موفق نشود، جای سوال دارد.

وی گفت: قطعا دولت با حمایت مجلس می‌‏تواند بیش از ۸۰درصد وعده‌‏های خود را محقق کند. بر این اساس، سال آینده افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت، اما مطمئنا از قیمت فعلی پایین‌‏تر نمی‌‏آید.زمانی افزود: وزارت مسکن در شهرهای جدید به تعاونی‌‏ها و انبوه سازان زمین واگذار می‌‏کند.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادهایی که بر تبصره ۶ وارد است، وضعیت درآمدهای بودجه است که احتمال تحقق آن بالا نیست. همچنین، در فروش اوراق مشارکت ممکن است که ۵درصد رقم‌‏های گفته شده، به دست نیاید. یکی دیگر از نگرانی‌‏های نمایندگان مجلس برنامه درآمد مالیاتی است که امکان تحقق آن پایین است.