دولت در سال جاری برای کاهش قیمت مسکن، با اعطای زمین به تعاونی‌ها قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، دولت برنامه‌هایی را در سال جاری تدوین کرده است که بر اساس آن قیمت زمین از مسکن حذف و قیمت مسکن در شهرهای کشور کاهش یابد. بر اساس این مصوبه دولت زمین مورد نظر را به مدت ۹۹ سال در اختیار تعاونی‌های دارای صلاحیت قرار داده و آنها با اعطای یارانه از سوی دولت اقدام به ساخت‌و‌ساز خواهند کرد.

با اجرای این برنامه که به تصویب دولت رسیده است، عرضه واحدهای مسکونی افزایش و قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، البته دولت در ابتدا می‌خواست این مصوبه را برای شهرهای کوچک و زیر ۱۵۰‌هزار نفر جمعیت اجرا کند اما چون سال گذشته بخش مسکن دچار سردرگمی و آشفتگی‌های زیادی شد، مقرر کرده است تا تمام شهرهای کشور در این روش مشارکت کنند.

براساس این مصوبه تمام افرادی که خانه ندارند و تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند می‌توانند با تشکیل تعاونی مسکن و با قرار گرفتن زیر چتر حمایتی اداره تعاون اقدام به ساخت مسکن با زمین اعطایی دولت و وام یارانه‌ای کنند. البته این افراد باید ساکن آن شهر بوده و درآمد آنها نیز مشخص باشد.

در این روش وزارت مسکن و شهرسازی پس از تهیه و تایید نقشه واحدهای مسکونی سازندگان و انبوه‌سازان، زمین را تهیه و آماده‌سازی می‌کند و تعاونی‌ها اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کنند. بنابراین گزارش، وزارت مسکن و شهرسازی نیز برای کمک به تعاونی‌های مسکن به ازای هر واحد مسکونی تا ۸۰‌درصد ساخت‌و‌ساز را وام یارانه‌دار اعطا می‌کند. در این روش قرار است ۱۴‌میلیون تومان وام یارانه دار برای هر واحد مسکونی به تعاونی‌ها اعطا شود و اگر این تعاونی در شهری که ۱۵۰‌هزار نفر جمعیت دارد اقدام به ساخت‌و‌ساز کند یارانه این وام ۵‌درصد و اگر در شهر ۲۵۰‌هزار نفری ساخت‌و‌ساز صورت گیرد یارانه وام ۳‌درصد خواهد بود.

روش اجرایی شدن این مصوبه و اعطای وام به ساخت‌و‌سازهای صورت گرفته در کلان شهرها و تهران از سوی تعاونی‌ها تنها به ساخت‌و‌ساز در شهرک‌های جدید تعلق می‌گیرد.