گروه مسکن- در سال‌جاری و براساس بودجه ۸۶، مبلغ ۲۵۹میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. براساس گزارش دریافتی از بنیاد مسکن، از این میزان، مبلغ ۲۴میلیارد تومان اعتبار به طرح جامع بهسازی مسکن روستایی، ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان اعتبار برای کمک به تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد، یک‌میلیارد و ۲۸۰میلیون تومان اعتبار برای بهسازی بافت با ارزش روستایی، ۱۸۰میلیون تومان اعتبار برای مطالعات طرح جامع توسعه کالبدی روستا‌ها، ۸میلیارد و ۵۷۰میلیون تومان اعتبار به حساب ۱۰۰ امام‌خمینی (ره) برای تامین مسکن محرومان و ۲۲۳میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات بانکی برای طرح ویژه مسکن روستایی اختصاص یافته است.

بنیاد مسکن موفق شد در سال‌های ۸۴ تا ۸۵ طرح‌ هادی برای ۱۱ استان را مصوب کند که این طرح‌ها برای بهسازی ۸۷۲روستا در نظر گرفته شده است.

برای این تعداد روستا ۱۲۲ طرح تهیه شده که ۳۰ طرح ۱۰۰درصد، ۱۳ طرح ۸۵درصد، ۵۰طرح ۷۵درصد، ۱۵ طرح ۶۵درصد و ۱۰طرح ۷/۲۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. ۱۱طرح در حد انعقاد قرارداد و ۳۹طرح نیز در حد نقشه‌برداری بوده‌اند.

بنابراین گزارش،‌ برای ۲۱ استان احداث واحد‌های مسکونی محرومان به تعداد ۹هزار و ۵۵۰واحد با اعتبار مصوب ۸۳۱ میلیارد ریال تصویب شده که از این میزان اعتبار تاکنون مبلغ ۵۶میلیارد و ۹۵۰میلیون ریال تامین اعتبار شده است.

در بخش ایمن‌سازی بافت فرسوده در معرض سیل در دو استان قم و گلستان اعتباری به مبلغ ۳ میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال تصویب شده که از این میزان ۳ میلیارد و ۱۵۰میلیون ریال برای ۵۰ روستای در معرض سیل در استان گلستان تامین اعتبار شده است.

همچنین در استان خراسان جنوبی براساس مصوبه‌ای مقرر شده که وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به واگذاری زمین برای ۴۲۰واحد اقدام کند که تمامی زمین‌های موردنظر به بنیاد مسکن استان واگذار شده است.

تشکیل انجمن‌های خیرین مسکن‌ساز کشور

به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های مردمی خیرین مسکن‌ساز سازماندهی جدیدی در بنیاد مسکن در سال ۸۵ انجام گرفت که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جامعه خیرین مسکن‌ساز در استان‌ها و شهرستان‌ها با هدایت و نظارت نمایندگان مقام معظم رهبری، استانداران و فرمانداران تشکیل و فعالیت‌های اجرایی آنان با ابلاغ اساسنامه انجمن از طریق واگذاری زمین، منابع نقدی و غیرنقدی آغاز شده است.

در همین راستا بنیاد مسکن با اختصاص مبلغ ۷۰میلیارد ریال در بودجه سال ۸۶ حمایت ویژه‌ای از خیرین و انجمن‌های خیریه برای احداث ۲هزار و ۶۹۹ واحد مسکونی در سطح کشور انجام داده است.

همچنین با کمک مجلس در قانون بودجه ۸۶ تسهیلاتی قانونی برای حمایت از فعالیت‌‌های مردمی خیرین مسکن‌ساز فراهم شده است که انتظار می‌رود در سال جاری گام‌های بلند و ارزنده‌ای در این خصوص برداشته شود.

مطابق آمار تا پایان بهمن، سال ۸۵ تعداد ۲۳هزار و ۶۰۹ واحد مسکونی روستایی تحت پوشش بنیاد مسکن برای عملیات بهسازی قرار گرفتند که از این تعداد عملیات بهسازی تعداد ۱۳هزار و ۶۲۱ واحد به پایان رسیده وبهسازی ۹هزار و ۹۸۸ واحد در دست اجرا است.

استان فارس با بهسازی ۱۷۰۱ واحد مقام نخست را در میان استان‌های کشور به دست آورد. بر اساس این گزارش با توجه به اینکه بالغ بر ۷۰ درصد خانه‌های روستایی کم دوام یا بی‌دوام هستند، بنیاد مسکن در قالب برنامه چهام توسعه طرحی را به منظور نوسازی سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی و با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تصویب رسانده است.

اجرای طرح پس از ابلاغ اعتبار در پایان سال ۸۴ شروع و از ابتدای سال ۸۵ عملیاتی شد و تاکنون برای تمامی ۲۰۰هزار واحد مذکور پرونده تشکیل شده و پس از معرفی به بانک به هر کدام به میزان ۵میلیون تومان و با نرخ ۵درصد تسهیلات داده شده است که یارانه تسهیلات هم توسط دولت پرداخت می‌شود.