صدور مجوز ساخت بلندترین برج مسکونی دنیا در شیکاگو

الهام حمیدی-کمیسیون برنامه‌ریزی شیکاگو مجوز ساخت بلندترین برج آمریکا و اروپا و بلندترین برج مسکونی دنیا به نام The Chicago Spire را صادر کرد. ارتفاع این برج مارپیچ ۶۱۰ متر است که ۱۵۰ طبقه و ۱۲۰۰ آپارتمان مدرن و منحصر به فرد را در خود جای خواهد داد. آماده‌سازی زمین این برج درماه آینده شروع می‌شود. تبلیغات فروش آپارتمان‌های آن که تابستان امسال آغاز می‌شود در انحصار شرکت «ساویلاس» است. قرار است ساخت این برج در سال ۲۰۱۰ کامل شود.

«گرت کلهر» مالک ایرلندی Chicago Spire تیمی جهانی متشکل از کارشناسان ساختمان‌سازی، مهندسان و مشاوران املاک را تشکیل داده که هر کدام از آنها سابقه‌ای درخشان در پروژه‌های ساختمانی معروف وشناخته شده دنیا دارند. این برج توسط معمار و مهندس معروف بین‌المللی «سانتیاگو کالاتراوا» طراحی شده است.

Chicago Spire در زمینی به مساحت ۹هزار متر مربع در محل اتصال رودخانه شیکاگو به دریاچه میشیگان ساخته می‌شود. تسهیلات پیشرفته بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای سیاست‌های حفظ محیط‌زیست از دیگر ویژگی‌های بلندترین برج مسکونی دنیا است. این برج یک لابی چهار طبقه تمام شیشه‌ای را نیز در خود جای می‌‌دهد. از دیگر مشخصات این برج انطباق آن با استاندارد طلایی LEED است، بدین معنی که یکی از ویژگی‌های آن در کنار سایر ویژگی‌ها، استفاده مجدد از آب باران برای آبیاری فضای سبز، استفاده از آب رودخانه برای خنک کردن ساختمان و استفاده از شیشه‌های مخصوص برای جلوگیری از صدمه خوردن پرندگان مهاجر است. به دلیل طرح غیرمعمول این ساختمان، هیچ چیز دو آپارتمان آن شبیه به یکدیگر نخواهند بود. جزئیات مربوط به آپارتمان‌ها و قیمت آنها هنوز اعلام نشده است، ولی آپارتمان‌ها به طور قطع، متراژهای بالا خواهند داشت. «گرت کلهر» در آخرین مصاحبه خود گفت که تیم مهندسی او نهایت تلاش خود را داشته‌‌اند که این برج بهترین طرح و ساختار ممکن را همراه با آپارتمان‌هایی لوکس و مدرن داشته باشد. او پیش‌بینی کرد، در آینده‌ای نزدیک این برج تبدیل به معروف‌ترین برج دنیا می‌شود. تایید ساخت Chicago Spire با انتخاب شیکاگو توسط کمیته ملی المپیک آمریکا به عنوان کاندیدای میزبانی المپیک ۲۰۱۶ همزمان شد.