عضو سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی گفت: اصول معماری سنتی ایران به عنوان یکی از اصول توسعه پایدار باید حفظ و حراست شود. فتح‌ا... فواد مرعشی، در همایش یک روزه معماری در شهر بوکان، معماری ایرانی را متنوع‌ترین و هوشمندترین معماری در جهان اعلام کرد و افزود: این معماری برگرفته از وضعیت اقلیم، اقتصاد و مبانی دینی است و در نوع خود به نیازهای جامعه پاسخی منطقی می‌دهد.

وی با تاکید بر حفظ و حراست از منابع معماری مناطق مختلف کشور گفت: هر عاملی که موجب تخریب و از بین رفتن منابع این معماری شود باید متوقف شود.

وی، لزوم به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نوین در شناخت و تحلیل معماری را مورد تاکید قرار داد و یادآورشد: لازمه توسعه پایدار، بازگشت به ارزش‌های شناخته شده و اصالت و هویت فردی و اجتماعی در معماری است.

فواد مرعشی، توجه به زیبایی، همخوانی با محیط، استفاده صحیح از مصالح، سبک‌سازی و مقاوم‌سازی را از اصول معماری و شهرسازی عنوان کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بوکان نیز در این همایش، معماری را زبان، تصویر و نظم اجتماعی جامعه اعلام کرد و گفت: معماری سنتی ایران تمام این خصیصه‌ها را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. ناصر صدقی با تاکید بر احیای معماری سنتی ایران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: معماری ایرانی مبتنی بر مدیریت منابع، دانایی و اندیشه است که دانشگاه‌ها باید زوایای آن را برای مردم کشف و بازگو کنند.