موانع پیش‌روی تعاونی‌ها در خانه سازی برای کم‌درآمد‌ها
بازار مسکن- علی مقدم: در پی افزایش شدید قیمت مسکن در سال گذشته، خانه‌دار شدن برای کم‌درآمد‌ها و حتی خانوار‌های متوسط جامعه به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شد، اما اعلام برنامه‌های دولت برای حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن و واگذاری زمین به صورت مجانی یا با اجاره 99 ساله برای ساخت خانه به تعاونی‌ها، بارقه‌های امید را در دل همگان پرنور ساخت.

شرکت‌های تعاونی مسکن که چراغشان رو به خاموشی می‌رفت نیروی تازه‌ای گرفتند و با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک و اندک اعضایشان با امید به دریافت زمین و وام به سرعت به تکاپو افتادند.یکی از این تعاونی‌ها، تعاونی مسکن کارکنان فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که چندسالی است فعالیت خود را آغاز کرده و به‌رغم همه دشواری‌ها و کمبود سرمایه توانسته است با اجرای پروژه‌هایی کوچک که همه هزینه‌های آنها، بدون هیچ کمک و حمایتی، فقط از طریق جمع‌آوری پس‌اندازهای اندک کارکنان این نیرو، پرداخت شده است، تعدادی از اعضای خود را صاحبخانه کند. بدیهی است که با توجه به خرید زمین و انواع مصالح به صورت آزاد، سرمایه‌های این قبیل تعاونی‌ها، کفاف اجرای پروژه‌های بزرگ و گسترده را نمی‌دهد و هرچند تعاونی موصوف توانسته است با کارآمدی مطلوبی پروژه‌های کوچک خود را پیش ببرد و تعدادی از اعضا را با حداقل هزینه صاحبخانه کند، اما اکثریت این اعضا چشم به برنامه‌ها و وعده‌های تازه دولت دوخته‌اند و با امید و نگرانی هر روز اخبار را پی می‌گیرند تا برخی موانع اجرایی از پیش پای برنامه‌های دولت برداشته شود و با دریافت زمین، شروع به ساخت‌وساز آشیانه‌ای برای خانواده‌های خود کنند.
سرهنگ بهنام رضایی‌پور، مدیرعامل این تعاونی به خبرنگار ما می‌گوید: چند ماه پیش با وزارت مسکن و شهرسازی در ارتباط با دریافت 2قطعه زمین در مناطق نظرآباد و رودهن توافقاتی انجام شد.
قرارداد با وزارت مسکن و شهرسازی استان تهران برای زمین رودهن در تاریخ ۱۹/۹/۸۵ امضا شد و قرارداد برای زمین نظرآباد در تاریخ ۱۳/۱۰/۸۵.
البته تا به حال به دنبال انجام کارهای اداری مربوطه بوده‌ایم و زمین‌ها را به طور رسمی تحویل نگرفته‌ایم و فقط اسما آنها را گرفته‌ایم.
در ارتباط با تفکیک زمین هم مشکلاتی داشته‌ایم به این علت که زمینی که در رودهن به ما واگذار کردند، بین تعاونی ما و تعاونی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مشترک است.
این قطعه زمین باید قبل از تحویل تفکیک می‌شد که این کار انجام نشد و تعاونی ما و آن دانشگاه هزینه تفکیک را به گردن گرفتند که برای تفکیک این زمین حدود هفت میلیون تومان پرداخت کردیم و طبق توافقات انجام‌شده باید 120واحد مسکونی ظرف مدت 18ماه (پس از گرفتن پروانه ساخت) در این زمین احداث شود.
در نظرآباد قرار است یک شهرک ۲۰۰۰واحدی ساخته شود که از این تعداد ۲۴۰واحد را تعاونی ما خواهد ساخت. البته به جز تعاونی ما پنج یا شش تعاونی دیگر نیز در آنجا مستقر خواهند شد. ما اواخر سال گذشته برای گرفتن پروانه ساخت به شهرداری نظرآباد مراجعه کردیم و درخواست خود را برای گرفتن پروانه ساخت تقدیم آن سازمان کردیم.در تاریخ ۱۵/۱۲/۸۵ شهرداری نظرآباد در نامه‌ای خطاب به تعاونی مسکن جواب درخواست ما را دادند. در این نامه آمده بود که تعاونی مسکن ما ابتدا باید مبلغ ۲۵۰میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به حساب شهرداری واریز کند تا شهرداری نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند.
طبق مصوبه دولت در سال 1384 باید حدود 50درصد تخفیف در هزینه خدمات (شامل انشعاب آب، برق، تلفن، گاز، فاضلاب، صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراکم ساختمان واحدهای مسکونی) برای سازندگان خانه در بافت‌های فرسوده شهری و شهرهای جدید در نظر گرفته شود.حال چرا شهرداری این مبلغ زیاد را از ما می‌خواهد؟
ما حتی از استانداری هم درخواست مساعدت کردیم، اما در جواب درخواست ما اعلام کردند که این بخشنامه شامل حال شما نمی‌شود.
آیا نظرآباد شهر جدید نیست؟ چرا این بخشنامه شامل شهر هشتگرد که در همسایگی نظرآباد است می‌شود، ولی شامل حال نظرآباد نیست؟
می‌توان گفت در نظر نگرفتن تخفیف برای تعاونی‌ها، باعث می‌شود قیمت تمام شده خانه برای فردی که در اینجا زندگی خواهد کرد، بیشتر از مناطقی شود که این تخفیفات شامل حالشان می‌شود.در واقع شرایط اجاره به شرط تملیک که از سوی دولت در نظر گرفته شده است، بسیار خوب و مفید است و استقبال گسترده‌ای هم از این طرح شده است، اما دستگاه‌های مرتبط هم باید همکاری‌های لازم را انجام دهند. مخصوصا شهرداری‌ها باید بیشتر مساعدت کنند تا امور تسریع شود و کارها به تعویق نیفتد.
تعاونی ما حدود سه ماه است که از متقاضیان ثبت‌نام کرده است و اعضا انتظار دارند کارها سریع‌تر انجام شود، اما این مشکلات و موانع، باعث کندی کارها می‌شود و مردم از تعاونی‌ها دلسرد شده و نسبت به تعاونی‌ها بی‌اعتماد می‌شوند. مسکن و شهرسازی، سازنده (تعاونی مسکن) را مکلف کرده که ظرف مدت 4ماه از تاریخ تحویل زمین نسبت به تهیه نقشه و اخذ پروانه ساخت و ارائه زمان‌بندی اجرایی به سازمان اقدام کنند. چهار ماه از بستن قرارداد می‌گذرد و ما هنوز درگیر کارهای اداری هستیم. از سازمان‌های مربوطه به خصوص شهرداری‌ها خواهشمندیم در تسریع امور کمک کنند و شهرداری این مبالغ گزاف را دریافت نکند.


سرهنگ رضایی‌پور که خود نیز از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است، با شوق و اشتیاق از برنامه‌های دولت سخن می‌گوید و اجرای آنها را گامی بزرگ برای تقویت عدالت و رفاه خانوارهای کم‌درآمد کشور می‌داند. وی می‌گوید: ما از وزارت مسکن و شهرسازی به خاطر این طرح موثر (اجاره به شرط تملیک) صمیمانه تشکر می‌کنیم، چون زمین‌ها را به صورت رایگان در اختیار ما قرار دادند و پرداخت پول زمین‌ها را به بعد از 5 سال از تحویل خانه به صاحبان خانه‌ها موکول و در عین حال قیمت زمین‌ها را به نرخ امروز محاسبه می‌کنند. مثلا زمین‌های نظرآباد را به قیمت متری 12هزار تومان و زمین‌های رودهن را متری 40هزار تومان محاسبه کردند و باز تشکر باید کرد که این وزارتخانه قیمت زمین‌ها را خیلی کمتر از قیمتی که الان به طور آزاد در حال خرید و فروش است محاسبه کردند. در ضمن بعد از 5 سال هم این امکان وجود دارد که صاحبان خانه‌ها پول زمین را به صورت قسطی پرداخت کنند. (البته مالکین در مدت این 5 سال به مسکن و شهرسازی اجاره پرداخت می‌کنند).
علاوه بر وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت تعاون، شهرداری رودهن، مهندس ساعتچی مدیر مسکن استان تهران و شهرداری نظرآباد با ما نهایت همکاری را داشته‌اند و از آنها صمیمانه تشکر می‌کنیم.اما همان طور که دولت برای پیشبرد برنامه ساخت و مقاوم‌سازی مدارس، لایحه‌ای دو فوریتی برای معافیت این مدارس از پرداخت عوارض شهرداری تهیه کرد و به مجلس ارائه داد و مجلس هم به سرعت آن را تصویب و اجرایی کرد، توقع داریم حال که چنین برنامه گسترده‌ای را برای رفع بحران مسکن به اجرا گذاشته‌اند، تعاونی‌های مسکن را نیز مشمول چنین معافیت‌هایی قرار دهند. کارکنان نیروهای مسلح با اقتدار و توانایی‌های عظیم دفاعی ۸سال در عرصه دفاع مقدس پایداری و رشادت کردند و می‌طلبد که برای جبران گوشه‌ای از خدمات ارزشمند آنان، اینک در خصوص هزینه‌های صدور پروانه ساخت و نیز عوارض احداث وتراکم ساختمان و خدمات انشعاب آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب، به آنان مساعدت شود. در واقع اگر برنامه‌های دولت نبود، امید چندانی به صاحب‌خانه شدن در آنها شکل نمی‌گرفت، اما حال که دولت چنین منابع فراوانی اعم از زمین و وام و یارانه در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد، پرداخت عوارض کلان آن هم به طور علی‌الحساب، مانع بزرگی برای پیشرفت این برنامه گسترده عدالت‌مدارانه و مردمی است.
به گزارش خبرنگار ما در برنامه‌های دولت برای افزایش تولید مسکن در سال جاری آمده است که تمامی طرح‌های تولید مسکن ویژه گروه‌های کم‌در‌آمد و طرح‌های تولید مسکن در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور مشمول تخفیف معادل 50درصد هزینه‌های عوارض و تراکم و تقسیط بدون کارمزد 50درصد باقیمانده است. دولت نسبت به پیش‌بینی اعتبار، معادل تحفیف‌های داده شده، در بودجه‌های سالانه به منظور پرداخت به شهرداری‌ها اقدام خواهد کرد. امید است که این برنامه با سرعت بیشتری تصویب و به اجرا گذاشته شود.