گروه مسکن- سمیه فراهانی: همزمان با افزایش بهای مسکن در کشور بسیاری از دست اندرکاران این بازار از عدم اعطای وامی مناسب از سوی سیستم بانکی برای خرید واحدهای مسکونی گلایه داشته و دارند. به دنبال همین گلایه‌ها سقف اعطای این وام به مرور افزایش یافت اما روند رشد ارزش وام متناسب با رشد قیمت مسکن نبود و به مرور زمان، این شکاف بین میزان وام‌های مسکونی و قیمت آپارتمان بیشتر شد به طوری که در خوش‌بینانه‌ترین حالت وام‌های بانک مسکن تنها پاسخگوی ۳۰درصد بهای آپارتمان است.از حدود ۴سال گذشته بازار جدید خرید و فروش وام‌های مسکن به بازارهای اقتصادی اضافه شد و با رونق و رکود بازار قیمت این وام‌ها نیز بالا و پایین می‌رود.

«سعید اردلان» یکی از فعالان بازار خرید و فروش وام مسکن است. وی می‌گوید: کاهش قیمت وام‌های مسکن تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و با پایان زمان پیش‌بینی شده توسط بانک مسکن شاهد افزایش قیمت وام نیز خواهیم بود.

زیرا تعداد دارندگان امتیاز ۱۸میلیون تومانی مسکن کاهش می‌یابد.

در ادامه متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ما با این فعال در بازار خرید و فروش وام می‌آید:

بیشترین و کمترین استقبال خرید و فروش وام‌ها، از چه نوع و چه میزان وامی است؟

معمولا وام ۱۸میلیون تومانی مسکن بیشترین متقاضی را دارد، اما به دلیل عرضه زیاد در مقابل تقاضای کم‌قیمت خرید و فروش آن با کاهش همراه بوده است.

زیرا صاحبان امتیاز این نوع وام فقط تا پایان اردیبهشت می‌توانند وام‌های ۱۸میلیون تومانی خود را بفروشند و از آغاز خرداد، میزان وام آنها کاهش می‌یابد.

آیا مهلت بانک مسکن تنها عامل کاهش میزان خرید و فروش وام بوده است؟

بله، تاثیر زیادی بر روی بازار مسکن و به دنبال آن بازار مسکن داشته است.

تفاوت قیمت وام‌های بانک مسکن در تهران و اطراف تهران وجود دارد آیا این به دلیل ارزان‌تر بودن آپارتمان در اطراف تهران است یا دلیل دیگری دارد؟

قیمت وام در اطراف تهران ارزان‌تر از قیمت‌های تهران است و همین امر باعث شده که سهم بیشتری را وام نسبت به قیمت آپارتمان داشته باشد اما هزینه‌های رفت‌وآمد و سیاست سختگیرانه بانک مسکن نسبت به خارج از تهران باعث بیشتر شدن قیمت این وام‌ها شده است.

شما به سیاست‌های سختگیرانه بانک مسکن اشاره کردید در این مورد بیشتر توضیح دهید؟

ارائه گواهی حقوقی شرط بانک مسکن برای اعطای وام در داخل تهران است. گواهی که در آن وام گیرنده توانایی پرداخت قسط وام را به بانک اثبات می‌کند. اما وجود ۲ ضامن علاوه بر ارائه این گواهی از شرایط دریافت وام در مناطق دیگر جز تهران است.

پیش‌بینی شما از بازار وام پس از اردیبهشت چگونه است؟

از پایان اردیبهشت ماه با کاهش میزان سپرده‌گذاران در بانک مسکن مواجه می‌شویم زیرا از سویی وام‌های مسکن دیگر جوابگوی نیاز خریداران ملک نخواهد بود و از سوی دیگر بازار خرید و فروش وام‌ها سود زیادی ندارد.

آیا از وام‌های بانک خصوصی استقبالی می‌شود؟

کسانی که توان مالی دارند از این وام‌ها استقبال می‌کنند زیرا قیمت مسکن افزایش می‌یابد و دریافت کننده وام پس از چند سال سود بانکی وام خود را از این روند افزایش دریافت می‌کند.

چرا وام جانبازی گران‌ترین وام است؟

از یک سو سود ۴درصدی این نوع وام و از سوی دیگر عدم شرط سن بنا برای دریافت کننده وام جانبازی باعث افزایش قیمت خرید و فروش این وام شده است.