متقاضیان مسکن در خوزستان ساماندهی می‌شوند

مدیر‌کل تعاون خوزستان گفت: به زودی متقاضیان مسکن در استان در قالب تعاونی‌های مسکن محله‌ای و آزاد ساماندهی می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین چراغی در نشستی با مسوولان سازمان مسکن و شهر سازی گفت: این تعاونی‌ها با عضویت حداکثر۵۰ نفر برای افراد فاقد مسکن که در سفر استانی رییس‌جمهور به ایشان نامه نوشته‌اند، تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح اولویت با آن دسته از شهرهای محروم است که مشکل زمین ندارند، افزود: هیچ‌گونه سقفی برای تشکیل این تعاونی‌های مسکن وجود ندارد. علاوه بر این به دستگاه‌های دولتی اجازه داده شده است تا سقف ۵‌درصد از بودجه جاری خود را به تعاونی‌های مسکن کمک مالی کنند.

چراغی با اشاره به مبلغ ۳۱۳‌میلیارد تومان سهم انبوه‌سازان مسکن در خوزستان برای معرفی به بانک‌ها افزود: در سال گذشته ۴۰‌میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مسکن از طریق بنگاه‌های زودبازده اقتصادی جذب شد.

وی خاطر‌نشان کرد: تعاونی‌های مسکن نقشی در ساخت‌و‌ساز ندارند و از طریق انبوه سازان صاحب صلاحیت در جهت خانه‌دار شدن اعضای خود تلاش می‌کنند مگر اینکه برای انبوه‌سازی مجوزهای لازم را از سازمان مسکن و شهرسازی کسب کنند.

همچنین رییس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان گفت: طرح جامع مسکن توسط هیات دولت تهیه شده و به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد که برای همه دستگاه‌ها مورد عمل است‌.

منصور الهی ساخت مسکن اجاره‌ای برای افزایش سهم اجاره در بخش مسکن‌، فراهم آوردن بستر ساخت ۵۰هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در سال‌جاری‌، مشخص کردن میزان تسهیلات و نحوه واگذاری زمین و هزینه آن را از جمله راهکارهای طرح جامع مسکن برشمرد‌.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌هایی که در محدوده شهرها زمین برای ساخت مسکن دارند، باید به صورت رایگان این زمین‌ها را در اختیار سازمان مسکن و شهر سازی قرار دهند .

به گفته وی، همچنین شوراهای شهر موظف شده‌ا‌ند ۵۰‌درصد عوارض ساختمان را به تعاونی‌ها مسکن ببخشند و مابقی را هم به صورت اقساط دریافت کنند.

در سفر استانی هیات‌دولت به خوزستان از مجموع بیش از یک‌میلیون نامه مردمی تقدیمی به ریاست‌جمهور حدود ۲۶‌هزار نفر متقاضی مسکن بودند.