نقاشی‌‌های دیواری رواق شمالی کلیسای تاریخی وانک در محله ارمنی‌نشین جلفای اصفهان مرمت شد. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، معاون‌حفظ و احیای ‌این سازمان گفت: در معماری کلیسای مسیحیان ارمنی به فضای بیرونی، رواق (گاویت) اطلاق می‌شود و رواق شمالی کلیسای وانک با نقاشی‌های دیواری تصویری و تزیینی پوشانده شده است.

«حسن روانفر» مراحل انجام شده عملیات حفاظتی - مرمتی نقاشی‌های دیواری رواق شمالی کلیسای وانک را شامل مطالعات دوره‌های تاریخی، مستند‌نگاری و تهیه طرح‌های آسیب‌شناسی، عکاسی کامل قبل از هرگونه عملیات مرمتی - عکاسی با نور UV از تابلوهای حضرت عیسی(ع) مصلوب در چهار طرف سقف، فرشته کروبی در چهار گوشه سقف و تزیینی گل و مرغ برای شناخت لایه‌های زیرین و مرمت‌های غیر اصولی که قبلا انجام شده بود، ذکر کرد.

وی همچنین تثبیت موضعی لایه‌های رنگ در حال ریزش و پاکسازی گرد و غبار و رسوبات سطحی، تثبیت و استحکام بخشی کل لایه‌های رنگ را از دیگر اقدامات مرمتی این کلیسا دانست.

وی همچنین تثبیت و آماده‌سازی سطوح برای موزون‌سازی رنگی، موزون‌سازی رنگی با رعایت اصل برگشت‌پذیری و قابلیت تشخیص و زبره کردن دیوار الحاقی، طراحی و ساخت پنجره‌ای برای ضلع غربی به شیوه «گره چینی» طبق مستندات و نصب آن را از اقدامات مرمتی رواق شمالی کلیسای وانک عنوان کرد.

روانفر گفت :با توجه به اینکه نقاشی‌های دیواری و تزیینات رواق شمالی نسبت به تزیینات داخل کلیسا بیشتر در معرض عوامل آسیب رسان و فرآیندهای فرسایشی که باعث تخریب و تضعیف نقاشی‌های دیواری می‌شوند قرار داشتند، عملیات حفاظتی - مرمتی توسط سازمان ‌میراث فرهنگی استان‌ اصفهان زیرنظر اداره مرمت و احیا به مسوولیت کارشناس این‌سازمان از اواخر سال ۱۳۸۰از این قسمت آغاز شد.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به اعتبار ملی تخصیص داده شده به این بنا قراردادی برای ادامه مرمت تزیینات رواق با پیمانکار واجد شرایط بسته شده که در پایان این قرارداد مرمت تزیینات این قسمت به اتمام می‌رسد.

ساخت کلیسای‌ وانک در زمان سلطنت شاه عباس‌ دوم در سال ۱۰۶۵ هجری‌قمری مطابق با ۱۶۵۴میلادی در محله جلفای اصفهان آغاز شد و در سال ۱۶۶۴میلادی به پایان رسید.

این کلیسا که از معروف‌ترین کلیساهای مسیحیان ایران است، تزیینات نقاشی گل و بوته‌و کاشیکاری‌های جالب و تابلوهای زیبایی از زندگانی حضرت مسیح (ع) را در بر دارد.

نوع معماری و تزیینات بنای‌این کلیسا ایرانی است، اما در تابلوهای نقاشی آن نفوذ نقاشی هلندی و ایتالیایی دیده می‌شود.