راز ساخت مسجدی با 6مناره
پگاه گودرزی- مسجد سلطان احمد یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر تاریخی استانبول در ترکیه است. این مسجد در قلب استانبول قدیمی یعنی میدان سلطان احمد و روبه‌روی موزه ایاصوفیا قرار دارد و همان گونه که از نام آن پیدا است، توسط سلطان احمد اول پایه‌گذاری شد و با طراحی و معماری محمدآقا ساخت آن در 1609 میلادی آغاز و در سال 1616 به پایان رسید.

موقعیت مکانی این مسجد به طور دقیق روبه‌روی کلیسای پرزرق و برق ایاصوفیا است.
این مسجد به جای 2 مناره، 6مناره دارد که آن را از سایر مساجد، نه تنها در استانبول، بلکه در دنیا متمایز می‌سازد. اما تعداد مناره‌های آن بی‌علت نیست، بلکه داستانی کاملا حقیقی دارد. سلطان احمد از محمد معمار می‌خواهد تا مناره‌های مسجدش را از طلا که به زبان ترکی (Altin) گفته می‌شود، بسازد و معمار به اشتباه آن را Alti می‌شنود که به زبان ترکی معادل عدد 6 است. از این رو مسجد با 6مناره ساخته می‌شود و سلطان احمد اول به علت اینکه هیچ شهری تا به آن روز مسجدی با 6مناره نداشته است، اشتباه معمار را می‌بخشد.
مسجد بسیار بزرگ و دارای محوطه‌ای وسیع است که چندین منبع آب برای وضو و شست‌و‌شو در آنجا تعبیه شده است. درست در وسط محوطه پله‌های مرمرین بسیار زیبایی قرار دارد که افراد را به سوی محوطه اصلی هدایت می‌کند و در محوطه فواره‌هایی به منظور تزیین نصب شده است.


درب ورودی مسجد نمونه‌ای است از کارهای چوبی دوران سلجوقیان که وسط در با اشکال هندسی متفاوتی طراحی شده است. بعد از در ورودی، نمای زیبای مسجد با کاشی‌‌های نیلی و منفذهای ورودی نور خودنمایی می‌کند. تمام مسجد به وسیله آجرهای نیلی (آبی) رنگ ۱۶ سانتیمتری بنفش با تصاویر و اشکال مختلف پوشیده شده است، از آن رو در سرتاسر دنیا این مسجد به نام مسجد آبی (نیلی) معروف شده است.بنا تقریبا به صورت مربع است و به وسیله گنبدی به قطر ۵/۲۳متر و ارتفاع ۴۳متر پوشیده شده است. ساختمان مسجد بر روی چهار ستون به قطر ۵ متر بنا شده است که تکیه‌گاه اصلی بنا محسوب می‌شود. این ساختمان دارای ۲۶۰ پنجره با شیشه‌های رنگی ۱۶ سانتیمتری است که به ورود نور به صورت بسیار زیبا و دل‌انگیزی کمک می‌کند. منبر مسجد از سنگ مرمر است و قبله آن به سمت جنوب قرار دارد.
این مسجد کاملا فعال است و به علت اقامه نماز در آنجا ورود افراد غیرمعتقد در هنگام اقامه نمازهای روزانه به آنجا ممنوع است، ممنوعیتی که معمولا بین نیم تا یک‌ساعت به طول می‌انجامد.ولی در روزهای جمعه به علت اقامه نماز جمعه این زمان طولانی‌تر است. تمام کف مسجد با فرش‌هایی به شکل سجاده پوشیده شده است.