نخستین مرکز آسیایی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای هفته پیش با سخنان وزیر کشور، راه‌اندازی شد. به گزارش خبرگزاری فارس مصطفی پورمحمدی، در مراسم افتتاح این مرکز گفت: با حفاظت از منابع خاک، سدسازی و هدایت مسیل‌ها می‌توان از حوادثی مانند سیل، در جهت توسعه بهره‌برداری کرد.

پورمحمدی افزود: پیشگیری مناسب از این حوادث به طور حتم آثار مخرب آنها را کاهش می‌دهد، لذا باید به مقوله پیشگیری از بلایای طبیعی در کشور به طور جدی توجه شود و مسوولان نهادهای اجرایی تمهیدات لازم را در این زمینه در نظر بگیرند.

وی همچنین بر پرهیز از ساخت و ساز بر روی گسل‌های زلزله‌خیز، مقاوم‌سازی منازل مسکونی در هنگام ساخت، فراهم کردن عوامل امدادی و علائم هشداردهنده و افزایش سرعت عوامل امدادی به عنوان موارد موثر در غلبه بر بلایای طبیعی، به‌ویژه زلزله تاکید و تصریح کرد: باید حوادث طبیعی را به رفاهی عمومی برای جامعه تبدیل کنیم.

در ادامه این مراسم سالوانو بریسنو، مدیر استراتژی بین‌المللی کاهش سوانح‌سازمان ملل در سخنانی با قدردانی از تلاش‌های مسوولان در راه‌اندازی این‌ مرکز افزود: این موضوع نیاز به همکاری سازمان‌های بین المللی دارد و با توجه به آسیب پذیری کلانشهرهای آسیا مانند تهران نیاز به سیستم‌های‌ اطلاع‌رسانی برای کاهش آثار سوء بلایای طبیعی ضروری است.

بریسنو با اعلام آمادگی سازمان ملل متحد برای هرگونه همکاری با دولت ایران برای کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت دیگر کشورها می‌توان نتایج خوبی از راه‌اندازی این مرکز به‌دست آورد.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم‌، بین ایران‌ و سازمان ملل متحد برای کاهش‌خسارات ناشی از سوانح طبیعی، یادداشت تفاهمی امضا شد. این یادداشت تفاهم را پورمحمدی و بریسنو امضا کردند.

این مرکز با عنوان مرکز آسیایی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای نخستین مرکز منطقه‌ای در جهان است که در ایران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور‏، ارتقای ظرفیت منطقه برای ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و کاهش خطرپذیری لرزه‌ای، کاهش تلفات جانی ‌و اقتصادی‌، تسهیل تبادل اطلا‌عات، ایجاد فرهنگ ایمنی‌، آموزش‌، ارتقای آگاهی و آمادگی مدیران و کارشناسان سوانح در کشورهای منطقه و ارزیابی و تحلیل خطرپذیری زمین لرزه از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز است.