به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد باقر قالیباف در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری بدهی‌های کلان خود را از برخی مالکان برج ساز در تهران دریافت نمی‌کند تا حق جامعه تضییع نشده و صرف آبادانی شهر شود، گفت: شهرداری تهران پروژه‌های متعددی دارد که برخی از این پروژه‌ها مشارکتی است برخی افراد نیز خودشان اقدام می‌کنند و پروژه‌های خدماتی، مسکونی و یا اقتصادی را به اجرا می‌گذارند اما گاه در ادامه کار با مشکلات حقوقی مواجه شده نتوانسته اند به نتیجه مشخص برسند و پروژه راکد مانده است. وی ادامه داد: یکی از کارهای انجام شده در سال ۸۵ این بود که برای بسیاری از این پروژه‌های بلاتکلیف، تعیین تکلیف شد چون باید چارچوب قرارداد‌ها هم رعایت شود.

شهردار تهران افزود: هم اکنون ۲ تا ۳ پروژه نظیر برج موجود در خیابان دماوند که هم‌اکنون متوقف است در تهران وجود دارد اما در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که فعالیت این گونه موارد آغاز شده و کار در حال انجام است و این به معنی حل اختلافات و پرداخت بدهی‌هایشان به شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه حل اختلافات و پرداخت بدهی‌ها به شهرداری در حال انجام است، گفت: هنوز چندین پروژه دیگر در تهران داریم که باید مراحل مالی، حقوقی و قانونی خود را طی کند. برخی از این مشکلات به ۱۲ تا ۱۵ سال قبل مربوط می‌شود که به علت مشکلات حقوقی راکد مانده و هم اکنون در حال حل این مشکلات هستیم به گونه ای که در سال گذشته بخش قابل توجهی از این موارد در شهرداری تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با بودجه ۳‌میلیارد تومانی برای فرهنگسراها چطور می‌توان رویکرد اجتماعی داشت، گفت: اعتبارات امسال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان بوده و این گام بزرگی در زمینه توجه به رویکردهای اجتماعی و فرهنگی است. در زمینه شیوه هزینه کردن و نوع اقدامات نیز تجدید نظر می‌کنیم تا از این امکانات حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

شهردار تهران در مورد معضل ترافیک گفت: ترافیک معضلی است که باید با همکاری سازمان‌های مختلف و دولت برطرف شود اما در این خصوص طرح جامع ترافیک توسط شهرداری تهیه شده و سعی بر آن است که با توسعه حمل و نقل عمومی‌و ایجاد شبکه

حمل و نقل و همچنین نهادینه کردن فرهنگ ترافیک این معضل در شهر تهران کاهش یابد. قالیباف تاکید کرد: به عنوان شهردار تهران آماده ام تا دولت هر تصمیمی‌که در مورد ترافیک بگیرد در راستای تحقق آن اقدام کنم.

قالیباف در مورد بافت‌های فرسوده شهر تهران نیز اظهار داشت: یکی از معضلات اساسی و جدی شهر تهران بافت‌های فرسوده است که متاسفانه طی چند دهه گذشته توجهی به آن نشده است...

...چون مسائل و مشکلات زیادی بر سر راه نوسازی این بافت‌ها وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تعارض مسائل اقتصادی و طول زمان ساخت واحدهای مسکونی جدید و نیاز مردم مستضعف که اکثرا در این بافت‌ها ساکن هستند، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران با کار کارشناسی و حساب شده وارد مبحث بافت‌های فرسوده شده و تا کنون اقدامات موثری انجام داده است، ادامه داد: به عنوان شهردار تهران، آگاهانه وارد مبحث بافت‌های فرسوده شدم و تمام تلاش خود را برای بازسازی بافت‌های فرسوده و کمک به وزارت مسکن و دولت خواهم کرد. وی با بیان اینکه حل معضل بافت‌های فرسوده از وظایف اصلی و قطعی دولت و وزارت مسکن است، گفت: بافت‌های فرسوده معضلی بزرگ محسوب می‌شود که تنها با همکاری همه سازمان‌ها و شهرداری تهران و مردم قابل حل است.

شهردار تهران، تصریح کرد: می‌خواهیم به شهر تهران هویت دهیم و با مشخص کردن پهنه بندی‌ها و نماها، بافت هر محل را به طور مشخص تعیین نماییم تا شهروندان بتوانند در بافتی که مد نظر شان است به راحتی زندگی کنند. وی از تصویب طرح جامع شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با سیستم‌های نرم افزاری بر نحوه ساخت و ساز در شهر تهران و بر عملکرد مهندسین ناظر نظارت خواهد شد.

شهردار تهران، با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال گذشته هیچ پروژه نیمه کاره‌ای در شهر تهران نمانده که شهرداری تهران به سراغ آن نرفته باشد، تصریح کرد: تمام پروژه‌های نیمه تمام شهر تهران تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و امسال پروژه‌های جدیدی در تهران کلید خواهد خورد.