علت تخریب بناهای تاریخی ثبت نشده، عذر بدتر از گناه

در‌حال‌حاضر حدود یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار اثر تاریخی در کشور وجود دارد که فقط ۱۸‌هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سازمان میراث فرهنگی به صورت رسمی اعلام کرده که توانایی و امکان حفاظت از آثار ثبت نشده را ندارد، به همین علت هر روز در گوشه‌ای از کشور شاهد تخریب بناهای ارزشمند تاریخی ثبت نشده هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر، آثار تاریخی موجود در کشور نشان‌دهنده هویت و فرهنگ ایرانیان است و بسیاری از آنها قدمت چند‌هزار ساله دارند اما هنوز به ثبت نرسیده‌اند.

چنانچه روند ثبت آثار تاریخی به همین منوال ادامه پیدا کند برای ثبت یک‌میلیون و ۱۸۲‌هزار اثر تاریخی حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز داریم که البته تا آن موقع مشخص نیست که دیگر اثری از آثار تاریخی باقی‌مانده باشد یا خیر.

از سویی دیگر، آثار و محوطه‌های تاریخی نیز که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند بدلیل عدم وجود تعداد کافی نیروهای حفاظتی در معرض آسیب قرار دارند.

تخریب کلیسای کاتولیک اندیمشک یکی از موارد ذکر شده است که یک اثر تاریخی و با معماری سبک ایتالیایی و خاص توسط مالک خصوصی آن تخریب شد و سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرد بدلیل اینکه کلیسا در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت نرسیده نتوانست مانع تخریب آن شود.

مفهومی که از این اعلام‌نظر سازمان میراث فرهنگی استنباط می‌شود این است که یک‌میلیون و ۱۸۲‌هزار اثر تاریخی دیگر در کشورمان می‌تواند به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی تخریب شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص تخریب کلیسای کاتولیک اندیمشک گفت: در استان خوزستان ۲۴‌هزار اثر و محوطه تاریخی وجود دارد که تمامی اینها از قدمت بسیار زیادی برخوردارند اما تنها یک‌هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده است.

صادق محمدی ادامه داد: در‌حال‌حاضر آثار زیادی با قدمت بیش از ۲‌هزار سال در استان خوزستان وجود دارند که هنوز به ثبت نرسیده‌اند و کلیسای کاتولیک اندیمشک فقط ۵۰ سال قدمت داشته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد‌: البته پس از تخریب کلیسا توسط مالک خصوصی از فرد مورد‌نظر شکایت کردیم اما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم اقدامی در این زمینه انجام دهیم.