جریمه کردن صاحبان واحد‌های مسکونی خالی، مبارزه با مافیای ثروت در بخش مستغلات و احداث واحدهای مسکونی یارانه‌‌‌ای سه راهکار دولت اسپانیا برای مبارزه با گرانی مسکن و اجاره بها دراین کشور اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یورو رزیدنتس، اسپانیا طی چند سال اخیر با افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن و اجاره بها مواجه بوده است به طوری که در طی دو سال گذشته ۲۴درصد بر قیمت مسکن در‌ ‌‌این کشور افزوده شده است.

برای مبارزه با‌‌‌ این مشکل دولت زاپاترو و دولت‌های‌‌‌ ایالتی‌ ‌‌این کشور رهیافتی سه‌گانه را در پیش گرفته‌اند.

خوزه لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا در هفته جاری در تشریح سیاست‌های خود برای کنترل قیمت مسکن در اسپانیا گفت: قانون جدیدی را در بخش زمین ارائه کرده است که با اجرای آن بازار مستغلات شفاف‌تر شده و امکان فساد و تقلب در‌‌‌ این بخش کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان عدم وجود شفافیت در بخش مسکن و ذی‌نفع بودن مافیای ثروت در ‌‌‌این بخش را یکی از دلایل گران بودن مسکن می‌دانند.

زاپاترو در ادامه سخنان خود کاهش ساخت و سازهای دولتی را یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن در اسپانیا دانست و گفت: بر اساس قانون جدید دولت اقدام به ساخت خانه‌های یارانه‌ای و واگذاری آن به مردم خواهد کرد.

بر اساس‌ ‌‌این گزارش دولت‌‌‌ایالتی باسک اسپانیا نیز قصد دارد با هدف مبارزه با افزایش فزاینده اجاره بها در‌‌‌ این‌‌ ‌ایالت و کوتاه کردن دست مافیای ثروت، از خانه‌های خالی جریمه بگیرد.

بر پایه ‌‌‌این طرح صاحبان واحد‌های مسکونی خالی مجبورند روزانه ۹ یورو به عنوان جریمه بپردازند. در سال دوم‌‌‌ این رقم به ۱۲ یورو افزایش خواهد یافت. مدیر بخش مسکن‌‌ ‌این ‌‌‌ایالت گفته است در شرایطی که بسیاری از مردم نیازمند خانه هستند وجود خانه‌های خالی غیرقابل قبول است.

در سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۴ هزار واحد مسکونی خالی در‌‌ ‌ایالت باسک قرار داشته است.