مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: با تلاش محققان ایرانی، برای اولین بار در ایران از لاستیک‌های مستعمل خودرو در ساخت بتن استفاده شد. مهندس مرتضی خرمی در گفت‌وگو «ایرنا» افزود: براساس آمار سال ۱۳۸۴سالانه حدود ۲۰۰هزار تن لاستیک اتومبیل در ایران تولید می‌شود که با در نظر گرفتن محصولات وارداتی این رقم افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: عمر لاستیک‌های موجود بنا به نوع استفاده بین شش ماه تا سه سال در نوسان است.

وی با اشاره به اینکه آمار درستی از لاستیک‌های مستعمل در ایران وجود ندارد، گفت: در صورتی که عمر مفید لاستیک‌های اتومبیل به طور میانگین دو سال در نظر گرفته شود، سالانه حداقل حدود یکصد هزار تن لاستیک مستعمل در ایران وجود خواهد داشت.

خرمی ادامه داد: این در حالی است که در دیگر کشورها روش‌های مختلفی برای بازیافت و استحصال لاستیک اتومبیل وجود دارد که از آن جمله کاربرد در صنعت راه‌سازی، ساخت بتن، صنایع رنگ‌سازی و تولید انواع ضربه‌گیرهای لاستیکی است.

مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن افزود: لاستیک با توجه به ساختار شیمیایی آن متاسفانه در طبیعت توسط میکروارگانیزم‌ها بازیافت نمی‌شود و به عنوان یکی از آلاینده‌های بزرگ زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

خرمی که خود به عنوان پژوهشگر اصلی بر روی این پروژه کار کرده ‌است، گفت: در تحقیقات انجام شده امکان استفاده از لاستیک‌های مستعمل در ساخت بتن بررسی و به نتیجه مطلوب رسید. وی تصریح کرد: لاستیک‌های مستعمل می‌توانند بعد از خرد شدن جایگزین مصالح سنگین مانند شن و ماسه شوند. این پژوهشگر ادامه داد: مقاومت فشاری، کششی، خمشی، جذب آب و نفوذپذیری از جمله آزمایش‌هایی است که در این راستا انجام شده است.