احتمال بازپس‌گیری طرح مالیات بر خانه‌های خالی از مجلس

گروه مسکن- میترا یافتیان: با توجه به تطابق ماده ۱۲ از لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که یک فوریت آن در هفته گذشته به تصویب مجلس رسید، با ماده ۲ طرح واگذاری زمین و مالیات بر خانه‌های خالی، در صورتی که ماده ۳ همین طرح مبنی بر وضع مالیات بر خانه‌های خالی نیز در لایحه دولت گنجانده شود، طرح مذکور از روند بررسی در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس خارج می‌شود. غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران، پیرامون سرنوشت بررسی و تصویب طرح «واگذاری زمین و وضع مالیات بر خانه‌های خالی» در مجلس می‌گوید: خوشبختانه یک ماده از ۳ ماده این طرح در لایحه دولت مورد توجه قرار گرفته و به نظر برخی نمایندگان ماده ۳ این طرح در رابطه با وضع مالیات بر خانه‌های خالی قابل درج در این لایحه است، بنابراین می‌توانیم پیشنهاد افزودن این ماده را به لایحه دولت ارائه دهیم.

بنابراین در صورت موافقت دولت با درج این ماده در لایحه مذکور با در نظر گرفتن پایین بودن ضرورت اجرایی ماده اول این طرح مبنی بر بهره‌گیری از زمین‌های کشاورزی بلااستفاده در کشور می‌توان طرح مذکور را از مجلس پس گرفت.

وی یادآور شد: در صورتی که افزودن این ماده تامین نشود بررسی طرح را در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس پیگیری می‌کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بررسی طرح مذکور در کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان کمیسیون اصلی از اشتباهات هیات رییسه بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه روح این طرح نسبت به وضع مالیات و نیز افزایش ساخت و ساز در کشور مرتبط با مسائل اقتصادی است، کمیسیون اقتصادی مجلس باید کمیسیون اصلی رسیدگی به این طرح باشد. در این رابطه اخیرا نامه‌ای به رییس مجلس ارسال کردیم و امیدواریم این موضوع نیز در روند بررسی طرح واگذاری زمین و وضع مالیات بر مسکن‌های خالی لحاظ شود.

ناآگاه‌تر از مرکز پژوهش‌ها نیستیم

مصباحی مقدم، در واکنش به اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر وجود اشکال شرعی در ماده ۱ و ۲ طرح واگذاری زمین و وضع مالیات بر مسکن خالی اذعان داشت: تصور نمی‌کنم بنده که بیش از ۳۰ سال از عمر خود را در فراگیری مطالعه و بررسی مباحث فقهی سپری کرده‌ام در رابطه با مواد این طرح و احتمال وارد بودن وجود اشکالات شرعی بر آن ناآگاه‌تر از اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس باشم.