شهرداری پیگیر سکونت مردم در خانه‌های استاندارد است

گروه مسکن- سمیه فراهانی: شهرداری تهران برای اداره صحیح و توسعه شهر و حل معضلات پایتخت سالانه به ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما در حال حاضر بودجه شهرداری تنها ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان است. شهردار تهران با بیان این مطلب گفت: برای نگهداری شهر تهران به گونه مطلوب حدود ۲هزار میلیارد تومان و برای توسعه و حل معضلات شهر سالانه به ۵هزار میلیارد تومان نیاز است.

دکتر محمدباقر قالیباف در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با اشاره به حدود ۶۰میلیارد تومان اخذ عوارض سالانه افزود: سهم عوارض در مجموع بودجه شهرداری بسیار کم است و براساس سیاست‌های موجود شهرداری تهران به دنبال سرمایه‌‌گذاری‌های درست و بلندمدت است.

وی در ادامه تنها راه‌حل باز شدن گره ترافیک شهر تهران را گسترش حمل و نقل عمومی دانست و گفت: شبکه حمل و نقل عمومی، شبکه‌ای است که شهروندان بتوانند در کمترین زمان در هر نقطه از تهران به آن دسترسی داشته باشند و پس از ورود به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی مطمئن باشند در کمترین زمان به مقصد خود خواهند رسید.

قالیباف افزود: تا زمانی که آسفالت سطح معابر را پوشش می‌دهد ناهمواری‌های آن نیز وجود دارد. اما در صورتی که شهروندان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و درخواست ترمیم آسفالت محله یا مکانی را داشته باشند ظرف مدت ۲۴ ساعت خواسته آنها محقق خواهد شد.

راهیابی شهردار تهران به جلسات هیات دولت به نفع شهر و شهروندان

شهردار تهران درخصوص عدم راهیابی وی به جلسات هیات دولت گفت: دکتر احمدی‌نژاد در زمان تصدی‌گری شهرداری تهران، بارها از عدم راهیابی شهردار تهران به جلسات هیات دولت گلایه داشته و همواره بر این ضرورت تاکید می‌کردند، اما از این گذشته شهردار عضو رسمی دولت نیست و تنها عرف این بوده که همیشه در جلسات هیات دولت حاضر می‌شدند. به هر حال و به طور قطع راهیابی شهردار تهران به جلسات هیات دولت به نفع شهر و شهروندان است.

وی همچنین در مورد شرکت‌ها و سازمان‌های تابع شهرداری تهران گفت: متاسفانه تا سال قبل بر عملکرد و حساب شرکت‌ها و سازمان‌های تابع شهرداری تهران نظارت درستی نمی‌شده و درواقع شهرداری حدود ۷۸حیاط خلوت داشت که در حال حاضر به عملکرد و حساب تک‌تک آنها رسیدگی می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: این سازمان‌ها و شرکت‌ها براساس اهدافی شکل گرفته‌اند که در نوع خود مهم هستند اما در سال‌های گذشته با آنها رفتار اقتصادی نشده و مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند که چه کارهایی و با چه هزینه‌ای برای شهر انجام داده‌اند. اما خوشبختانه از سال گذشته به وضعیت همه آنها رسیدگی شده است.

قالیباف افزود: با همه افراد و سیستم‌های متخلف در شهرداری تهران بلافاصله برخورد می‌شود تا جایی که تاکنون شهرداران ۳ منطقه عزل شده‌اند.

وی در پایان گفت: من به عنوان شهردار تهران به مردم این اطمینان را می‌دهم که بر کار مسلط هستم و کارها را با دقت و خرد جمعی پیش خواهم برد.

نوسازی بافت‌های فرسوده رشد می‌کند

وجود بافت‌های فرسوده غیر از مساله زلزله، آسیب‌‌های اجتماعی مهلکی را به شهر وارد می‌کند.

شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران نیز با بیان این مطلب گفت: براساس سیاست‌های طراحی شده، شهرداری قصد خرید خانه‌های فرسوده را ندارد بلکه به دنبال کمک به مردم جهت سکونت در خانه‌های استاندارد و ایمن هستیم.

محمدباقر قالیباف افزود: مهم‌ترین عنصر در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، همراهی مردم است که به دلیل اقدامات گذشته یک بی‌اعتمادی سابقه‌داری در این موضوع بین مردم وجود دارد.

وی تاکید کرد: با برنامه‌های پیش‌بینی شده، رشد بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در سال ۸۶، قابل مقایسه با سال ۸۵ نخواهد بود، ولی بافت‌های فرسوده و معضل آنها در تهران آن قدر زیاد است که این اقدامات‌ ناچیز است.

نوسازی بافت فرسوده یک فرآیند است

همچنین در این جلسه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: سال آینده، نوسازی ۳۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران آغاز می‌شود.

علیرضا عندلیب با اشاره به عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در سال گذشته، ۴۴درصد سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای نوسازی بافت‌های فرسوده، توسط بخش‌خصوصی انجام شده است.

وی افزود: در بخش نوسازی محلات فرسوده نیز، نوسازی ۱۰هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد که نوسازی ۷هزار واحد در برنامه است.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، نداشتن طرح ویژه نوسازی از کلیدی‌ترین ضعف‌ها در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده است که داشتن این طرح می‌تواند بستر و زمینه‌ساز اصلی این اقدام شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در موضوع بافت‌های فرسوده با پدیده‌ای بین معضل و بحران مواجه هستیم، افزود: به این ترتیب سروسامان دادن به این بحث نیازمند رسیدگی جدی است و از آنجا که یکی از اهداف مدیریت شهری، ارتقای بهره‌وری شهر است باید به این معضل توجه جدی شود.

عندلیب با اشاره به اینکه در گذشته فضای ذهنی برای نوسازی بافت‌های فرسوده وجود نداشت، گفت: ملت ما در عبور از بحران‌های بزرگ مثل انقلاب و جنگ موفق بوده، بنابراین می‌توان از بحران بافت‌های فرسوده نیز سربلند خارج شود.

وی افزود: ایمن‌سازی، تعادل بخشی، حیات‌بخشی و ظرفیت بخشی از اهداف نوسازی بافت‌های فرسوده است و نوسازی بافت‌های فرسوده یک پروژه نیست بلکه یک فرآیند است.

وی یادآور شد: باید شیوه نوسازی بافت‌های فرسوده را تغییر داده و در این عرصه از ظرفیت‌ها و نوآوری‌ها استفاده کرد و نباید بافت‌های فرسوده دیروز را با دانش امروز برای نسل فردا نوسازی کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته، فروشنده مسکن همیشه خود را بازنده تلقی می‌کرده است، گفت: سرعت نوسازی بافت فرسوده به سرعت تملک وابسته است و سرعت تملک به پرداخت بهای عادلانه وابسته است.