بخش مسکن مناسب‌ترین بازار برای جذب نقدینگی است

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- نقدینگی‌های سرگردان در بازار نباید به بخش دیگری جز بازار مسکن وارد شوند. بهاءالدین ادب، رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان مطلب فوق افزود: برخلاف نظر برخی کارشناسان و صاحبنظران که معتقدند مهم‌ترین عامل گرانی مسکن هجوم نقدینگی‌های سرگردان به این بازار است، معتقدم با توجه به نیاز کشور به افزایش عرضه مسکن این حجم نقدینگی نباید در بازار دیگری جز مسکن وارد شود.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی تصریح کرد: دولت با توجه به وظیفه نظارتی باید شرایطی را فراهم آورد که نقدینگی‌های سرگردان وارد بخش ساخت وساز شوند.

ادب در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اوراق مشارکت به عنوان راهکاری برای کاهش حجم نقدینگی و تغییر مسیر نقدینگی‌های سرگردان از بازار مسکن به بازار سهام اظهار داشت: اوراق مشارکت با بهره اندک نمی‌تواند انتظار سرمایه‌گذاران را برای کسب سود مرتفع سازد چرا که سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بسیار بیشتر از سود حاصل از انتشار اوراق مشارکت است.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم برخلاف آمارهای موجود بین ۲۳ تا ۲۵درصد است، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر انتشار اوراق مشارکت نمی‌تواند به عنوان راهکاری برای تغییر مسیر نقدینگی از بازار مسکن به سوی سایر بخش‌‌ها باشد.

ادب با اشاره به وجود نقدینگی فراوان که با عنوان ساخت و ساز وارد بازار مسکن می‌شوند اما در نهایت در بخش دلالی و واسطه‌گری به گردش درمی‌آیند، اظهار داشت: از نظر من نقدینگی موجود در این بخش باید با تقویت انگیزه به سمت ساخت و ساز روانه شوند که در این صورت علاوه بر کنترل حجم نقدینگی می‌توانیم میزان عرضه و تقاضا را یکسان کنیم.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی در تشریح راهکارهای کاهش قیمت مسکن و حل بحران کنونی اظهار داشت: با ایجاد جاذبه و تقویت انگیزه در پیمانکارانی که کمتر در بخش ساخت و ساز فعال هستند، می‌توانیم بخش اعظمی از میزان تقاضا را پاسخ گفته در عین حال قیمت‌ها را هم تثبیت نماییم.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل تورم فعلی بازار مسکن سرمایه‌ای بودن آن است اما در صورت رونق سایر بازارها قادر به برقراری تعادل نسبی در بازار مسکن خواهیم بود.